שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בקשה לייצוגית נגד צ'מפיון מוטורס על "התנהלות שערורייתית"

    שערוריית הטעיית בדיקות זיהום האוויר של פולקסווגן מכה בצ'מפיון מוטורס, יבואנית הקונצרן לישראל. בבקשה לתביעה ייצוגית נגד היבואנית והיצרנית מוערך הנזק בארץ בכ-300 מיליון שקלים בגין "פגיעה בחברי הקבוצה"

    בקשה לתביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד קונצרן הרכב פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי הקבוצה. באי כוח התובע הייצוגי, בן ציון הרשקוביץ המחזיק בבעלותו מכונית מדגם פולקסווגן פאסאט עם מנוע דיזל מזהם, דורשים כי בית המשפט יורה לצ'מפיון מוטורס לבצע קריאת תיקון (ריקול) להסרת התוכנה, ובמקביל להעניק פיצוי לבעלי המכוניות בישראל אשר נהגו ללא ידיעתם ובניגוד להצהרות של משווקות הרכב ברכב מזהם. לטענת התובעים, מדובר ב"פגיעה באוטונומיה של הרצון" בגינה תובע הרשקוביץ סכום של 150 מיליון שקלים.

     

    הדיזלגייט של פולקסווגן:

    אלפי מוניות סקודה בישראל חשודות כמזהמות

    פולקסווגן על הכוונת - חקירה פלילית נגד המנכ"ל

    "פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"

     

     (צילום: AP) (צילום: AP)
    (צילום: AP)

     

    בנוסף דורש התובע כי צ'מפיון מוטורס תרכוש בחזרה את כלי הרכב המזהמים, "בתמורה למחיר המחירון הידוע בעת הבדיקה", או תפצה את בעלי כלי הרכב עקב ירידת ערך צפויה, בהתאם "לרמת הזיהום שנמצאה ובהתאם לממצאי הבדיקות שיבוצעו לאחר הסרת התוכנה". לדברי התובע הייצוגי, מדובר בנזק כללי בשווי של 10% מערכו של צי הרכב או 67.5 מיליון שקל. בסך הכל מוערך הנזק שנגרם לכלל בעלי המכוניות בישראל על כ-292.5 מיליון שקל, בהתחשב במספר כלי רכב בהם הותקנה התוכנה בישראל המוערך על ידו בכ-10,000 מכוניות.

     

    לדברי התובע הייצוגי, מדובר ב"אחת מפרשות התרמית החמורות ביותר - אם לא החמורה שבהן - בהיסטוריה של שוק כלי הרכב העולמי". "התנהלות שערורייתית זו, במסגרתה הותקנה תוכנה מיוחדת ומתוחכמת המסוגלת להבחין מתי כלי הרכב עובר מבדק זיהום אוויר, פגעה ופוגעת בחברי הקבוצה ומזכה אותם בסעד האמור", דברי התביעה.

     

    בבקשת התביעה נאמר כי צ'מפיון מוטורס פרסמה הודעה רשמית ובה נאמר כי "בהמשך לפרסומי היצרן מהימים האחרונים בעניין מדידת פליטת מזהמים הרי שמדובר בחלק ממנועי דיזל מהדור הקודם", מכך מסיק התובע כי "המשיבה אינה מכחישה כי נמכרו על ידה בישראל כלי רכב הכוללים את התוכנה התרמיתית", וכי "מנוסח ההודעה עולה כי המשיבה מודה הלכה למעשה במכירת כלי רכב כאמור אלא שלשיטתה מדובר בכלי רכב שנמכרו".

     

    מרטין וינטרקורן, מנכ"ל החברה לשעבר, מנסה להסביר: 

     

    יש להזכיר כי כבר בתחילת פרשת תוכנת הטעיית בדיקות זיהום האוויר לפני כשבועיים, העריכו מומחים כי קונצרן הרכב הגדול בעולם יאלץ להתמודד לא רק מול הממשל האמריקאי, אלא גם מול תביעות ייצוגיות של בעלי רכב פרטיים, אשר יטענו לרמאות הפוגעת לא רק באיכות הסביבה, אלא גם בכיסם שלהם על-ידי ירידת ערך כלי הרכב.

     

    פולקסווגן הודיעה אתמול כי היא עומדת להציג פתרון מיידי לבעיה תוך "ימים ספורים", במסגרתה תוסר תוכנת זיהוי בדיקות הזיהום ממערכות ניהול המנוע של מכוניות ששיווקה בעבר. עם זאת לא ברור כיצד מתכננת החברה להתמודד עם המשמעויות השונות של פעולה שכזו, בהן פגיעה אפשרית בביצועים ובתצרוכת הדלק. יש להזכיר כי משרד התחבורה הגרמני הציב בפני הקונצרן אולטימטום, לפיו הוא חייב לפתור את בעיית כלי הרכב המזהמים עד ה-7.10. אם לא יעשה כך, לא ניתן יהיה לשווק כלי רכב חדשים או משומשים עם מנועי דיזל מסדרת TDI.

     

    במספר מדינות אירופאיות הכריזו נציגים מקומיים של פולקסווגן ומותגיה השונים המעורבים בפרשת המרמה - כמו סיאט, סקודה, אודי וחטיבת המסחריות של הקונצרן - כי הם מפסיקים למכור את כלי הרכב הנחשדים כמזהמים, הן כחדשים והן כמשומשים. בישראל לא הודיעה היבואנית על צעד שכזה.

     

    את הבקשה לתביעה ייצוגית הגישו עורכי הדין עידן איידן, דוד תירוש ועידן דיין.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: EPA
    פולקסווגן - נתבעת בישראל
    צילום: EPA
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים