שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בכיר במשרד התחבורה: "פקידים עוצרים את הפרויקט"
    חשיפת התוכנית לעצור את פרויקט הרכבת הקלה לאחר השלמת הקו האדום, במטרה להשיק תוכנית חדשה בעלות אסטרונומית ודחייה של שנים, עוררה סערה במערכת הפוליטית. שר התחבורה ישראל כץ: הרכבת הקלה תפעל בשנת 2021 כמתוכנן. יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל: אזמן את שרי האוצר והתחבורה להסברים והבהרות

    סערה בעקבות חשיפת המהלך לתכנון מחודש של קווי הרכבת הקלה. "הרכבת הקלה המוקמת בגוש דן תפעל בשנת 2021 כמתוכנן, וכך גם יתר הקווים", כך אמר היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ, בתגובה לחשיפת תוכנית האוצר ב-ynet, לפיה הקו האדום המוקם כיום יהיה אחרון מהתוכנית הקיימת. לפי מסמכים שנחשפו מדיון בפורום בכירים סגור שנערך בתחילת חודש ספטמבר, יש לתכנן מחדש רשת מטרו תת-קרקעית המבוססת על חמישה קווים חדשים במבנה רדיאלי המקיפים את גוש דן, ואלה יהוו את שלד הרשת המרכזי. תאריך היעד שנחשף להגשת תוכנית חדשה להקמה ומימון מערך תת-קרקעי: תום שנת 2016.

     

    לראשונה נחשפות כאן גם התוכניות השונות בהן דנו הבכירים בפורום הסגור:

    • תוכנית קיימת - ללא כל שינוי
    • תוספת של 2 או 3 קווי מטרו (בהיקף מלא או מצומצם) לתוכנית הקיימת
    • תוכנית מטרו צנועה בעלות של 100 מיליארד שקלים
    • תכנון מחדש של רשת מטרו תת-קרקעית - עלות של 250 מיליארד שקלים - התוכנית הנבחרת

     

    צילום: אבי חי

    צילום: אבי חי

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    תוכנית מערכת הסעת ההמונים המאושרת: תמ"א 23 א/4, (קובץ pdf)

     

     

    השר כץ, האחראי מעשית לפרויקט הרכבת הקלה, התייחס בביטול לתוכנית החלופית של האוצר: "הקו האדום יצא לדרך ושום גורם לא יעצור אותו, וכל הגיגי פקידים המבקשים לעצור את הפרויקט אינם רלוונטיים " השר התייחס בזעם לדברי פקידי האוצר, ואמר כי "כל האמירות של פקידים עלומי שם באוצר שאינם מתמצאים בפרויקט ואינם אחראים עליו, אינן רלוונטיות". יש לציין כי בפורום הסגור בו דנו בחלופות לפרויקט, השתתפו פקידים בכירים במשרד האוצר, התחבורה והפנים.

     

    כץ סיכם ואמר כי "רשת הרכבות שהמשרד מקדם במטרופולין תל אביב ,שילוב של רכבת תחתית ועלית, היא הפתרון היחידי לבעיות התחבורה של גוש דן, וזה מה שגוש דן זקוק לו. אחרי שנים של הבטחות הפרויקט יצא לדרך וכל רשת הקווים המתוכננת במטרופולין תל אביב תבוצע כמתוכנן, כפי שקיים במקומות רבים בעולם״.

     

    "דברי האוצר בעיתוי חלמאי ומקומם"

    גם יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל, הגיב בחריפות: "מעולם לא אותגרה תעלת בלאומילך כמו האתגר שמציב בפנינו סיפור הרכבת הקלה שנחשף היום. פרויקט של עשרות מיליארדים יצא לדרך, ועכשיו נזכרו באוצר לקבוע תובנות חדשות? צודק שר התחבורה האומר שאין דרך להפסיק את הפרויקט, אבל בה בעת אין להתעלם מדברי האוצר, גם אם הם נאמרים בעיתוי חלמאי ומקומם. מיד לאחר החגים נזמן את שרי האוצר והתחבורה עם צוותיהם לוועדת הכלכלה של הכנסת, כדי שייתנו לא רק הסברים והבהרות, אלא גם יעדכנו איך הוויכוח ביניהם לא יגרום לכך שמיליארדים רבים ירדו לטמיון". 

     

    החלופה התת-קרקעית של האוצר - מימין ()
    החלופה התת-קרקעית של האוצר - מימין

     

    גם בסביבת ראשי ערים בגוש דן לא נרשמה שביעות רצון מתוכנית האוצר שנחשפה. כך למשל, מקורביו של רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, הזכירו כי פקידי אוצר דווקא מנעו בעבר תכנון ארוך-טווח של פרויקט הסעת המונים בגוש דן, תכנון אותו הם מביאים כעת כבסיס לביטול הפרויקט הקיים. לדבריהם, דרישות חולדאי לתוכנית תת-קרקעית מלאה נבלמה דווקא על-ידי בכירי האוצר, אשר הבהירו כי לא ניתן יהיה לגייס את התקציב הנדרש. "זו הסיבה לכך שגם הקו האדום אינו תת-קרקעי, ושפרויקט הסעת ההמונים לא תוכנן מראש כקו מעגלי ממנו יוצאות שלוחות, אותן ניתן להוסיף לפי הדרישה והתקציב", אמרו בסביבתו של ראש העיר. מקורות אחרים בעירייה טענו עוד כנגד חוסר הידע בתחום התחבורה באוצר. "מי אלה האנשים (באוצר, ה.פ) שקובעים מה יהיה או לא יהיה? אלה אנשים חסרי הבנה ומושג בתחום התחבורה והתחום העירוני".

     

    משרד האוצר: "רק מרחיבים"

    במשרד האוצר התגוננו היום מההתקפות, וטענו כי בחירת חלופה אחרת לפרויקט הנוכחי אינה מבטלת את זה הקיים מאחוריו עומד המשרד, אלא מרחיבה אותו משמעותית. "בשנה האחרונה התקיים הליך מקצועי המשותף למשרד האוצר, משרד התחבורה ומנהל התכנון, על-מנת לבחון אילו תוספות נדרשות למערכת כדי לעמוד ברמת שירות גבוהה לנוסעים בגוש דן. במסגרת זו נבחנות מספר חלופות הכוללות הרחבה משמעותית של התוכנית הקיימת. במשרד האוצר רואים חשיבות רבה בתחבורה ציבורית איכותית ונגישה לכלל התושבים".

     

    אלא שלדעת מומחי תחבורה המעורים בתחום, משמעותה של תוכנית אגף התקציבים באוצר, לפיה יוגשו תוכניות חדשות לחלוטין למערך מטרו תת-קרקעי בקווים שונים, היא עצירה מלאה של הפרויקט לאחר סיום העבודות על הקו האדום. "אף בר דעת לא מאמין שפקידי אוצר מבטיחים סכומי כסף בלתי נתפסים (250 מיליארד שקלים, ה.פ) לתכנית שאיש עדיין לא הגיש וממילא לא ברור מתי, איך ואם בכלל תאושר. זה טוב ויפה לתכנן קדימה ונשמע מצוין לעשות מטרו תת-קרקעי", אמרו בכירים ל-ynet, "אבל ביטול פרויקט שהחל לאחר שנים ארוכות של דיונים וחישובים, בגלל שבעוד עשרות רבות של שנים הדרישה תהיה גבוהה מההיצע? זו בדיחה".

     

    בין בכירי האוצר בפורום "הסעת המונים במטרופולין תל אביב (בחירת חלופה)", היה אהוד אדירי, סגן הממונה על התקציבים באוצר ואחראי על בניית התקציב. כמו-כן השתתפו מטעם האוצר נעמי אנג'ל, מתכננת מחוז תל אביב, עירית שפרבר, ראש אגף תכנון במשרד התחבורה, יוסי גמליאלי ממנהל התכנון במשרד הפנים וניר שרב, יועץ למשרדי התחבורה והאוצר. 


    פורסם לראשונה 01/10/2015 21:44

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים