שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    מרכזי יזמות - כך הופכים את החינוך להצלחה
    אפליקציה לחולי פסוריאזיס, אביזרים ומשחקים עבור ילדים עם מוגבלויות, חגורה מיוחדת לקשישים למניעת חבלות בעת נפילה, הן רק דוגמאות מהפיתוחים שנעשו לאחרונה במרכזי היזמות של רשת עמל, אשר זיכו אותם בפרסים בינלאומיים. "התקווה שלנו לראות בעתיד את התלמידים שלנו, בעמדות מפתח במשק, בכלכלה ובעולם המדע", אומרת מנכ"לית הרשת

    בשיתוף עמל

     

    "כשרואים תלמידים במרכזי היזמות שהקמנו מציגים פיתוחים יזמיים, משתתפים בתחרויות ארציות ובינלאומיות וזוכים בפרסים יוקרתיים, מבינים מהי חדשנות אמיתית בחינוך". את הדברים האלה אומרת עו"ד רוית דום, מנכ"לית רשת החינוך עמל, לאחר שלאחרונה תלמידים ממרכז היזמות שהקימה הרשת בצפת, זכו בפרס בתחרות בינלאומית למציאת פתרונות לחולי פסוריאזיס בזכות פיתוח שעשו בעצמם. 

     

    עוד בנושא

    ציון טוב הפסיק להיות מדד להצלחה

    איך מתמודדים עם תלמידים דור ה-Z?

     

    "אלו ילדים שבעזרת הכלים שהם מקבלים, הם חושבים מחוץ לקופסה, מפתחים יכולות טכנולוגיות גבוהות, עובדים בצוותים כמו במרכזי הפיתוח של חברות הייטק מתקדמות, מחוברים לחברות בינלאומיות, יודעים להציג את עצמם והופכים להיות סטארט-אפיסטים".

    הזכייה של תלמידי מרכז היזמות של עמל בצפת בתחרות "יזם השנה 2015" של עמותת יוניסטרים (צילום: קובי קונאקס ) (צילום: קובי קונאקס )
    הזכייה של תלמידי מרכז היזמות של עמל בצפת בתחרות "יזם השנה 2015" של עמותת יוניסטרים(צילום: קובי קונאקס )

    בתחרות השתתפו נבחרות מכל העולם, בהם חוקרים, רופאים, מדענים, מהנדסים ואנשי תקשורת ורפואה מכל רחבי תבל. אך עו"ד דום מציינת כי, זה לא הרתיע את התלמידים. "הם היו נחושים להצליח, נרשמו בעצמם לתחרות והציגו שם יכולת בלתי רגילה", היא אומרת בסיפוק.

     

    "מבין כל הנבחרות הגדולות והמקצועיות מהעולם, הם אלו שזכו במקום השלישי היוקרתי על פיתוח יזמי שלהם: שעון יד המקושר לאפליקציה בסמארט-פון, ומעביר בזמן אמת לרופא המטפל ולמרכז הרפואי שבו מטופל החולה נתונים על הטיפול בחולה וחשיפתו לשמש. רק בזכות מרכז היזמות שהקמנו עבורם, הם הצליחו לפתח את החשיבה היצירתית שלהם, לגלות יוזמה ונחישות כזו".

     

    מרכזי היזמות - מפתח לחיים

    עו"ד רוית דום, משמשת בתפקידה כמנכ"לית רשת החינוך עמל מאז 2011, ואם תשאלו אותה על מרכזי היזמות, מדובר מבחינתה בפרויקט הדגל שלה. "זה עולם חדש של הוראה ולמידה חדשנית, העושה שימוש נכון בטכנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת כיום".

    מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום (השנייה מימין) גאה בזכייה (צילום: קובי קונאקס) (צילום: קובי קונאקס)
    מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום (השנייה מימין) גאה בזכייה(צילום: קובי קונאקס)

    "מה שמנחה אותנו, זה לתת לבני הנוער כלים לחשיבה יצירתית וליזמות, לגילוי וחקר עולמות תוכן חדשים, תוך העמקת ההיכרות והחשיפה שלהם לעולם המדע והטכנולוגיה המתקדמת בדרך מרתקת ומאתגרת".

     

    איך זה להיות מורה שצריך להיות כל הזמן מעודכן בטכנולוגיות הכי חדשות?

    "ברור שעבור המורים זוהי חוויה בפני עצמה והתנסות חדשנית מאתגרת מאין כמותה", עונה עו"ד דום ומספרת: "התהליך החל קודם כל עם קבוצה מובילה של מורים, כאלה שגילו בכך עניין. לאחר שהם נחשפו לטכנולוגיות החדישות ולהעצמה שהם עצמם זוכים לה כמורים, הם היו כל כך נלהבים, מלאי סיפוק, אתגר ועניין, וסחפו אחריהם מורים אחרים להצטרף למעבר לשיטה החדשה ולהיות חלק מהמהפכה הדיגיטלית".

     

    לדבריה, זה דרש העברת סדרת השתלמויות, שפתחו בפני המורים עולם חדש של הוראה מתקדמת בכלים העדכניים והמתקדמים ביותר. "הדגש באותן השתלמויות ובסדנאות למורים, הוא על הערך המוסף שהטכנולוגיה נותנת למורה מבחינה פדגוגית. אותם מורים, חשים היום שנהיה להם הרבה יותר מעניין, ושהם לא איבדו מערכם כמורים אלא להיפך, זה העצים אותם".

     

    "לכל מדינה יש את המאפיינים הייחודיים שלה", אומרת עו"ד דום כאשר היא היא מתבקשת להשוות בין אופן החינוך בארץ למדינות אחרות. "לא תמיד מה שמצליח במדינה אחת יכול להצליח במקום אחר. יחד עם זאת תמיד כדאי ללמוד מהצלחותיהם של אחרים, לבחון לעומק ולנתח את הסיבות להצלחה. ייתכן שיש אלמנטים מסוימים שכדאי לאמץ גם בארץ, אך מצד שני חשוב מאוד להימנע מצעדים שעלולים לפגוע ביצירתיות של הילדים. להיפך, יש לפעול לעידוד ופיתוח היצירתיות והחשיבה המקורית כפי שאנו עושים בעמל. בהקשר זה, ממש בימים אלה התבקשתי להגיע לכנס של אפל בסינגפור, ולספר שם על החדשנות שאנחנו הכנסנו לבתי הספר, על איך הצלחנו לשלב את הטכנולוגיות החדישות בהוראה ובלמידה.

    שי לוי, תלמיד מרכז היזמות של עמל, עם הפיתוח היזמי: חגורה מתנפחת המונעת נזקי גוף לקשישים בעת נפילה (צילום: דוברות עמל) (צילום: דוברות עמל)
    שי לוי, תלמיד מרכז היזמות של עמל, עם הפיתוח היזמי: חגורה מתנפחת המונעת נזקי גוף לקשישים בעת נפילה(צילום: דוברות עמל)

    מרכזי היזמות של הרשת הפכו לאבן שואבת ולמרכז לחדשנות. כך למשל, תלמידים ממרכז היזמות של עמל בחדרה פיתחו אפליקציה בשם "Mr. Delivery" - אפליקציה שמדווחת בזמן אמת על מיקומם של שליחים בכל רגע נתון, ומאפשרת לחסוך זמן יקר למי שהזמין משלוח באמצעות שליח. "הילדים שחוו על בשרם המתנה ממושכת לשליח מבלי לדעת מתי יגיע, החליטו שחייבים לעשות משהו. בדקו, חקרו, חשבו, קיימו התייעצויות ובסוף יזמו את הפיתוח שלהם". האפליקציה אף זכתה במקום הראשון כמיזם עסקי מצטיין בתחרות "יזם השנה 2015", היא מוסיפה.

     

    גם תלמידי מרכז היזמות בצפת פיתחו חגורה מיוחדת המיועדת לקשישים, שמטרתה למנוע חבלות גופניות בעת נפילה. באמצעות חיישן מיוחד החגורה מתנפחת בעת נפילה ומגנה על הקשישים. "הם אפילו שכללו זאת כך שהחיישן מתריע לקשיש על נפילה צפויה".

     

    במרכז היזמות שהוקם בחדרה, הוכנסה טכנולוגיה של מדפסת תלת ממד, והתלמידים מתמחים בפיתוח ותכנון מוצרי תלת ממד. "יצרנו שילוב מאתגר בין החינוך היזמי לבין התרומה לקהילה, והתלמידים מפתחים אביזרים ומשחקים המותאמים במיוחד עבור ילדים עם מוגבלויות תוך שיתוף פעולה עם בית איזי שפירא". לדבריה, לילדים יש סיפוק עצום מהיכולת שלהם לסייע לילדים אחרים שזקוקים לכך. "על המיזם הייחודי הזה, זכינו באות הוקרה בינלאומי יוקרתי, בוועידת היזמות הקהילתית של האיחוד האירופי שהתקיימה בטורינו, איטליה. זו עוד דוגמה אחת מני רבות לתוצאות הנפלאות של הדרך החדשנית שאנו מובילים כיום בחינוך".

    עו"ד רוית דום עיני מעניקה תעודת הערכה לביה"ס הרב תחומי עמל זינמן דימונה על בחירתו ע"י משרד החינוך כאחד מבתי הספר הערכיים ביותר בישראל  (צילום: דוברות עמל) (צילום: דוברות עמל)
    עו"ד רוית דום עיני מעניקה תעודת הערכה לביה"ס הרב תחומי עמל זינמן דימונה על בחירתו ע"י משרד החינוך כאחד מבתי הספר הערכיים ביותר בישראל (צילום: דוברות עמל)

     

    מה את חושבת על החלטת משרד החינוך על התמקדות בלימודי מתמטיקה?

    "לדעתי, משרד החינוך נכנס עכשיו למהלך נכון, בכך שהוא משקיע בתוכניות להעלאת מספר הלומדים 5 יחידות לימוד, וגם הודיע שיעלה את הבונוס באקדמיה לבוגרי 5 יחידות לימוד מתמטיקה", היא אומרת בהחלטיות. לדבריה זהו כיוון נכון וחיובי, וחשוב שהצעדים הללו יחולו על קשת רחבה יותר של מקצועות טכנולוגיים גבוהים, כמו: מדעי המחשב, הנדסת תוכנה, ביוטכנולוגיה ורובוטיקה.

     

    תני לי דוגמה למשהו שהיית רוצה לראות בו שינוי בחינוך בישראל?

    "מערכת החינוך חייבת להיות יותר עכשווית. היא חייבת לשלב טכנולוגיות חדשניות בהוראה ובלמידה. חייב להיות מיתאם בין העולם הטכנולוגי של התלמיד מחוץ לכותלי בית הספר, לבין סביבת ההוראה והלמידה משך שהותו בבית הספר. חדשנות בלמידה ובחינוך בכלל, היא מנוף לצמיחה כלכלית ופיתוח מדעי. זה האתגר הלאומי שכולנו ניצבים בפניו כיום. זה המפתח לחינוך דור העתיד שלנו, והצבתו בנקודת הזינוק הגבוהה ביותר בתחרות הכלל עולמית", היא קובעת. "ישראל נתפסת כמעצמת טכנולוגיה בינלאומית, וחשוב להעצים את היכולת הטכנולוגית הזאת גם בתחום החינוך".

     

    חלום שהתגשם - מילד ביישן לאיש תקשורת

    כשעו"ד דום מדברת על הצלחות התלמידים בזכות מרכזי היזמות ניכרת ההתרגשות בקולה. אך השינוי שחל בילד אחד בזכות מרכז היזמות מצליח לרגש אותה יותר מכל. "אל מרכז היזמות של עמל בצפת הגיע ילד בשם רועי. לפני שהחל במסלול, ראיינתי אותו אישית ושאלתי: למה הוא רוצה להתקבל למרכז היזמות. בטון מבויש מאוד הוא אמר לי: "יש חלום להצליח בחיים. אני רוצה לעבוד בתקשורת".

    רועי היה אז ילד חסר ביטחון, מופנם מאוד, כמעט לא הוציא מילה מפיו אבל שנה וחצי מאוחר יותר הוזמנה עו"ד דום לאולפני טופליין תקשורת בקרית שמונה לראיון טלוויזיוני שבו המראיינים הם תלמידי מרכז היזמות ואחד מהמראיינים היה להפתעתה רועי - הילד הביישן.

     

    "אני רואה אותו יושב מולי בביטחון מוחלט מחובר למיקרופון ומנחה את התוכנית בכישרון רב. אותו רועי, אותו נער מופנם וסגור שנחבא אל הכלים, השתנה לחלוטין תוך כדי לימודיו במרכז היזמות. באותו רגע הבנתי שהצלחנו לממש לרועי את החלום שלו, וההתרגשות לא ידעה גבולות. כך בכל פעם מרגש אותי מאוד לראות שינוי שעוברים ילדים, שמגיעים לעתים רבות ממשפחות במצב סוציואקונומי נמוך, לומדים מקצוע רלוונטי לחיים, מקבלים ביטחון עצמי, מאמינים בעצמם ומצליחים להגשים חלום".

     

    "החלום שלי זה שכל בתי הספר שלנו יהיו מחוברים למרכזי היזמות, וילדים מהפריפריה יוכלו להגשים את חלומותיהם, לקבל כלים כמו שמקבלים במרכז, ללמוד מקצועות רלוונטיים ולהצליח. אני פועלת למען יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים עם בתי הספר שלנו. התקווה שלי היא לראות בעתיד את התלמידים שלנו, בעמדות מפתח במשק, בכלכלה ובעולם המדע, מובילים את ישראל לשיא הקדמה המדעית והטכנולוגית ותורמים למדינה ולחברה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דוברות עמל
    שי לוי תלמיד מרכז היזמות של עמל בצפת
    צילום: דוברות עמל
    צילום: רפי דלויה
    עו"ד רוית דום עם הנשיא לשעבר שמעון פרס גוזרים סרט בפתיחת מרכז יזמות
    צילום: רפי דלויה
    מומלצים