שתף קטע נבחר
 

משרד התחבורה בוחן אופנוע חשמלי לכוחות חירום

האופנוע ישמש את כוחות החילוץ וההצלה בישראל בתום הניסוי, במידה ויימצא מתאים מבחינת זמן טעינה, טווח נסיעה ותפעול בתנאי אמת. כל הפרטים

משרד התחבורה הודיע על תחילתו של ניסוי בכבישים ציבוריים באופנוע חשמלי. מטרת הניסוי היא לקבוע האם האופנוע יתאים לשימוש שירותי החילוץ וההצלה בישראל, זאת כחלק מתוכנית ממשלתית להפחתת פליטת מזהמים מכלי רכב ציבוריים. אם יצלח את הניסוי, האופנוע עשוי לשמש בעתיד את המשטרה, מד"א ומכבי האש, כוחות הבטחון וגופים ציבוריים וממשלתיים אחרים - דוגמת משמר הכנסת.

 

לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, מטרת הניסוי היא לדגם "תוכנית לשימוש בהנעות חלופיות ולעידוד השימוש בכלי רכב המונעים בחשמל או גז, במטרה לצמצם את זיהום האוויר". על הניסוי הופקד המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, והוא נערך בסיוע מנהל הרכב הממשלתי ומנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה.

 

המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, והאופנוע החשמלי (צילום: משרד התחבורה) (צילום: משרד התחבורה)
המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, והאופנוע החשמלי(צילום: משרד התחבורה)

 

הבוחנים יבדקו האם טווח הנסיעה של האופנוע מתאים לשימוש כרכב חירום, מה משך ההטענה בתנאי אמת ואת יכולתו הדינמית. יש לציין כי רכב חילוץ והצלה נדרש לעיתים לנסיעות ארוכות יחסית במיוחד באזורי ספר, וחייב להיות זמין במשך כל שעות היממה.

 

האופנוע: זירו DS

כלי הרכב שנבחר לניסוי, הוא מדגם זירו DS. לאופנוע דו-שימושי זה מנוע חשמלי המספק 54 כ"ס ו-9.4 קג"מ, ומקבל אנרגיה ממצברי ליתיום-יון בעלי קיבולת של 9.4 קילו-וואט שעה. על-פי היצרנית, לאופנוע מהירות מרבית של 158 קמ"ש (מוגבלת אלקטרונית לשיפור טווח הרכיבה), והוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.2 שניות. היצרנית מצהירה על טווח עירוני של 167 ק"מ בין טעינות, בינעירוני (במהירות קבועה של 90 קמ"ש) של 101 ק"מ. טווח הנסיעה המשולב עומד על 126 ק"מ בין טעינות, בתנאי מעבדה. אחת ממטרות הניסוי העיקריות, כאמור, תהיה לבחון נקודה זו.

 

מהמפרט עולה עוד כי משך טעינת המצברים משקע ביתי עומד על 6.6 שעות (6.1 ל-95%). שימוש בעמדת טעינה מהירה מקצרת את הזמן ל-1.9 שעות (1.4 ל-95%). לאופנוע משקל עצמי נמוך למדי של 173 ק"ג. מחיר הכלי שנבחן עומד בארה"ב על כ-12 אלף דולר לפני מסים (כ-47 אלף שקל). מחירו בישראל עומד על החל מ-71 אלף, כך נמסר ל-ynet מיבואנית המותג, חברת "אופנועי זירו". יצרנית הכלי, זירו, ממוקמת בקליפורניה, ארה"ב.

 

מתאים במיוחד לאזורים סגורים

על-פי משרד התחבורה, אחת התועלות המרכזיות של שימוש באופנוע חשמלי, היא במקרי חירום המתרחשים באזורים סגורים - דוגמת מנהרות וחניונים תת-קרקעיים. זאת משום שהם אינם יונקים חמצן לצורך הפעלת המנוע ואינם פולטים זיהום בזמן הנסיעה, בניגוד לכלי רכב בעלי מנועי בנזין ודיזל. עוד נמסר כי במשרד מצאו שמיקום מצברי האופנוע ומשקלם יוצרים מרכז כובד נמוך וקרוב לגלגל הקדמי של האופנוע, מה שאמור לשפר את בטיחותו.

 

שר התחבורה הוסיף כי משרדו מקדם בימים אלה תוכנית להסרת חסמים בענף הרכב, שיאפשרו שימוש נרחב יותר גם בכלי רכב פרטיים המונעים בגז טבעי, במקום השימוש בדלק מזהם. יש לציין כי בעקבות כשלון מיזם בטר פלייס של שי אגסי והגבלת הטענת מכוניות חשמליות לשקע מנוהל בלבד, בישראל לא נמכרות כיום מכוניות חשמליות - למעט יחידות ספורות של ניסאן ליף.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד התחבורה
אופנוע הניסוי
צילום: משרד התחבורה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים