שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מאין הגיע הלב של שיבאס? סודות של לוגואים
    למה יש חרבות בלוגו של מותג הוויסקי שיבאס, מה עושה נחש על הסמל של יד שרה, ואיזו חברה משתמשת בצ'רלי הטונה כדי למתג את עצמה? גם השבוע אנחנו מגלים לכם את הסודות הקטנים שמאחורי הלוגואים המוכרים

    אחרי התגובות לטור שפורסם בשבוע שעבר, ושהציג את הסודות שמסתתרים בתוך הלוגואים של עשרה מותגי על ידועים, החלטתי לחפש ולאתר עוד לוגואים של מותגי על (Superbrands). חשבתם שאתם מכירים אותם, אבל המשווקים הכניסו לתוכם עוד משהו קטן, סוג של "טוויסט" שאמור לתת להם ערך מוסף.

     

    לטורים נוספים של ערן יסעור

    סודות הלוגואים של מותגי העל - חלק א'

    בקרוב בסופר? הנקניק של לואי ויטון

    לא רק פפסי-פון: מותגים שפלשו לתחום חדש

     

    קבוצת קניוני עזריאלי קרויה על שמו של היזם שהקים אותה: דוד עזריאלי ז"ל. באנגלית, שם הקבוצה הוא AZRIELI GROUP ולכן האותיות הראשונות במילים אלה: A ו-G, מופיעות בלוגו.

     

    המבנה הידוע ביותר שמזוהה עם הקבוצה הם שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב: העגול, המרובע והמשולש. גם אותם תוכלו לראות בלוגו בשלושה צבעים שונים: אדום (למרובע), כחול (למשולש) וצהוב (למגדל העגול).

    זה הלוגו של מותג הוויסקי שיבאס. השם שיבאס, אגב, הוא שם משפחתם של שני האחים הסקוטים, ג'ון וג'יימס שיבאס, שבשנת 1801 פתחו מכולת קטנה והיו מחלוצי אמנות הערבוב (blending) של וויסקי סקוטי משובח. אבל מה זה הסמל המסתורי שמוצג למשמאל לשם המותג?

     

    הסמל הזה, הוא מה שקוראים באנגלית "luckenbooth". מדובר בסמל סקוטי מסורתי, שמסמל אהבה (לכן הוא בצורת לב, והיו משתמשים בו בעיקר כמָכְבֶּנוֹת: מעין סיכות שמחזיקות את השיער השופע). בסמל של שיבאס משולבות גם שתי חרבות, המופיעות על כל בקבוק ויסקי של שיבאס. סמל הלב המשולב בשתי חרבות הופיע על שעריה של מזקקת הוויסקי הראשונה, שהאחים שיבאס פתחו במאה ה-19, ומשם מצא את דרכו גם ללוגו של המותג.

     

    למרות מה שרבים טועים לחשוב, הדג המופיע במרכזו של לוגו המותג סטארקיסט הוא טונה, ולא דולפין. לדג יש אפילו שם: צ'רלי. צ'רלי הטונה נהגה לראשונה בשנת 1961, ודמותו עוצבה על ידי הפרסומאי האמריקאי, טום רוג'רס.

     

    DHL היא חברת שילוח אקספרס בינלאומית, שהוקמה בשנת 1969 על ידי שלושה שותפים עסקיים: Adrian Dalsey, Larry Hillblom, Robert Lynn. כפי שקל לראות, האותיות הראשונות של שמות המשפחה שלהם מרכיבים את שם המותג. אבל זה לא הכל.

     

    מכיוון שאחד מערכי המותג הוא "מהירות", הלוגו מנסה להעביר את ה-Need for Speed באמצעות מספר אלמנטים: הוא נטוי, באמצע הלוגו יש קו "חסר" שמסייע להקנות ללוגו מהירות, לפני ואחרי שם המותג יש שלושה קווים אדומים שממחישים את ההמשכיות ואת ה"תעופה", ובאות D שולבה כנף של מטוס בצד שמאל של האות.

     

    בנק מזרחי טפחות הוא תוצר מיזוגם של שני בנקים: בנק המזרחי (שהיה בנק מסחרי) ובנק טפחות, שהתמחה במשכנתאות. בשנת 2006, לאחר שהמיזוג בוצע בפועל, הוחלט להגות למותג לוגו חדש ושפה תקשורתית חדשה.

     

    ה"שמונה השוכב" מעל שם הבנק הוא הסימול המתמטי למונח "אינסוף" (Infinity, באנגלית). שילוב שני הצבעים באינפיניטי מסמל את המיזוג בין מזרחי לטפחות, והסמל עצמו מהווה ביטוי לתפיסה הבנקאית של הבנק הממוזג שחותר לבניית מערכת יחסים ארוכת טווח בינו לבין לקוחותיו, את אינסוף האפשרויות הנפתחות בפניהם, וצורתו הייחודית (שאין לה התחלה ואין לה סוף) מבטאת גם קשר מתמיד המזין את עצמו ללא הפסקה, עם הלקוחות מחוץ ועם העובדים מבית.

     

    רשת סופר-פארם הוקמה בישראל בשנת 1978 על ידי ליאון קופלר, על פי מודל של רשת דראגסטור קנדית, בשם שופרס דראג מארט, שאביו של ליאון - מורי - השיק בקנדה בשנת 1962.

     

    מי שיחפש את הלוגו של Shoppers Drug Mart באינטרנט יגלה שהלוגו של הרשת הישראלית שאב השראה מהלוגו הקנדי, ושבשניהם מופיע אייקון לבן בתוך רקע אדום. ה"משהו הלבן" מציג לא רק את האות S שהיא האות הראשונה בשמן של שתי הרשתות, אלא הוא גם מזכיר מין עלי ומכתש, שבתוכן היו מערבבים, כותשים ורוקחים פעם תרופות, ומרמז לעובדה שבבסיסן, שתי הרשתות מפעילות זרוע חזקה מאד של בתי מרקחת, שפועלים בתוך הסניפים.

     

    גם הלוגו של יד שרה – העמותה המשאילה עזרים וציוד רפואי, מתכתב עם עולם הרפואה. את הלוגו יצר בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת הגרפיקאי המנוח, חיים מושקין, לבקשתו של מייסד יד שרה, אורי לופוליאנסקי. הלוגו מורכב מראשי תיבות של שם העמותה – י' ו-ש', שמרכיבות את הלוגו: הרגל הימנית של האות ש "שבורה" ויוצרת את האות י.

     

    על הרגל האמצעית של ה-ש מטפס נחש, שהוא סמל בינלאומי לרפואה. הקישור מוזכר גם בספר "במדבר" שם מסופר, כי במהלך הדרך שעבר עם ישראל במדבר לאחר שיצא ממצרים, די נשבר לאנשים ללכת והם באו בתלונות למשה ויותר חמור מכך – לאלוהים ("למה העלתנו ממצרים למות במדבר?").

     

    בתגובה, שילח אלוהים בעם את הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים, שהכישו את בני ישראל והמיתו בהם. העם הודה שחטא, וביקש ממשה שיתפלל לאלוהים שיעלים את הנחשים. על פי הנחיות האלוהים, הכין משה נחש מנחושת, וכל מי שהוכש על ידי נחש, הסתכל על נחש הנחושת ונרפא ("עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף, וְשִׂים אֹתוֹ עַל-נֵס; וְהָיָה, כָּל-הַנָּשׁוּךְ --- וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי").

    מה שמעניין בשם המותג של נעלי הנוחות היא המילה "נאות". רבים טועים לחשוב שהמילה "נאות" נמצאת שם כי "נאות" היא מילה נרדפת ל"יפות", כשהכוונה היא שמדובר בנעליים שהן גם נוחות וגם יפות. זה הסבר נחמד, אך הוא שגוי. המילה "נאות" מרמזת למעשה לקיבוץ הצפוני נאות מרדכי, שם הוקמה בשנת 1946 הסנדלריה, שהפכה לימים למפעל שמייצר את הנעליים של "טבע נאות".

    גד הוא שמו האמצעי של עזרא כהן, הבעלים, המייסד והמנכ"ל של מחלבות גד. מקצוע הכנת הגבינות עבר במשפחתו של עזרא מדורי דורות, כשהראשון שהחל לייצר גבינות מחלבן של הפרות שגידל, ומכר אותן לשכניו בכפר הקטן בטורקיה שבו התגורר אבי סבו של עזרא. "סבא גד", לפיכך, שמופיע בלוגו המותג ועל כל אריזה של גבינה, צזיקי או יוגורט הוא סוג של מחווה של הדור העכשווי, ש"מצדיע" לאבות אבותיו, שלימדו אותו את רזי הכנת הגבינה המסורתיים, שעברו מדור לדור במשפחה.

    מה שמעניין בעצם בלוגו של מותג הוודקה אבסולוט היא העובדה, שעל מנת להגן על שם המותג ועל הלוגו שלו מפני העתקה, החליטו משווקי הוודקה להמציא עבורו מילה חדשה שלא הייתה קיימת. אז הם לקחו את המילה הלועזית אבסולוטי ("מוחלט") – ABSOLUTE והורידו מסופה את האות E. כך, נוצרה מילה חדשה שנשמעת כמו המילה הישנה, אבל שהמתחרים לא יכלו להשתמש בה כי אנשי אבסולוט הצליחו לרשום אותה כסימן מסחרי רשום, שלאיש מלבד יצרנית הוודקה אין רשות להשתמש בו.

     

    בלוגו של מי עדן יש מספר אלמנטים, שמשתלבים זה בזה, ושחלקם גם מתכתב עם לוגואים ישנים של המותג. הצורה הלבנה שבתוכה מופיע שם המותג אמורה להזכיר לנו טיפה של מים. הצבע הכחול והעננים – אמורים לשדר לנו את המקור הטבעי של המים: מעיינות שנובעים מאדמת הבזלת של הרי הגולן, הידועים באוויר הצלול שלהם. והקשת הצבעונית שמעל למילים "מי עדן" מלווה את המותג עוד מימיו הראשונים בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, ושגם היום היא אחת מחמש האסוציאציות המיידיות, שצרכנים חושבים עליהן בקשר למותג.

     

    מכירים לוגו מוכר שמסתתר בתוכו סיפור מיוחד? שתפו אותנו בטוקבקים!

     

    ערן יסעור הוא עורך המהדורה הישראלית של ספר הסופרברנדס, שמהדורת 2015 שלו יצאה לאור לאחרונה ביוזמת ארגון

    ה-Superbrands הבינלאומי. את סיפוריהם של מותגי העל ניתן לקרוא גם באתר www.superbrands.co.il.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים