שתף קטע נבחר

טייסי הכורסה: "מטיס גם בואינג 777"

הם צברו אלפי שעות טיסה ומכירים את כל שדות התעופה בעולם מבלי להטיס אפילו מטוס אחד. אלפי המכורים לסימולטורי הטיסה בעולם מאוגדים ב"חטיבות" ומתחזקים בתי ספר וירטואליים, אבל לא סובלים בדיחות על חטיפות מטוסים

"פקח בן־גוריון שלום. כאן אל על 316. מבקש הרשאה ללונדון על פי תוכנית טיסה".

 

"אל על 316, רשאי ללונדון, מסלול בשימוש 26".

 

השיחה הזו, שכמותה מתנהלות מאות מדי יום בנתב"ג בין טייסי חברות התעופה לפקחי הטיסה, מתקיימת ביקום אחר, וירטואלי, הרחק משטח שדה התעופה. ה"טייס", במקרה שלנו, הוא בוקי זאב, 66, נהג "דן" בגמלאות מנתניה, המפעיל סימולטור טיסה מקצועי מן המחשב בביתו, וה"פקח" הוא חובב סימולטורים אחר, היושב גם הוא בביתו ומפעיל במחשבו האישי תוכנת פיקוח טיסות מקצועית. השיחה והטיסה גם יחד מתנהלות דרך רשת האינטרנט.

 

מדובר במשוגעים לדבר. קבוצה גדולה למדי, כ־210 אלף איש, של חובבי טיסה מכל העולם, שהפכו את משחקי סימולטור הטיסה במחשב האישי שלהם לתחליף לדבר האמיתי. הם מאוגדים בקבוצות המכונות "חטיבות", שמהוות חלק מכמה רשתות עולמיות. כך, למשל, "חטיבת" סימולטורי הטיסה הפופולרית בארץ היא VATIL, המונה כיום כ־500 חברים ומשתייכת לרשת העולמית VATSIM (ראשי תיבות באנגלית של "רשת סימולציה לתנועה אווירית וירטואלית"). רשת מתחרה הפועלת בעולם, ופחות פופולרית בישראל, היא IVAO.

 

מטוס על הזרוע 

לכל הקבוצות הללו - המונות בעיקר גברים בגילי 13 עד 70 - אין מטרות רווח או עניין כלכלי. המכנה המשותף בין חבריהן הוא התחביב.

 

רשת VATSIM העולמית מחולקת לשישה אזורים. כל אזור כזה אחראי על נוהלי הפיקוח והטיסה הנוהגים בתחומו, כמו גם על הפקת אירועים חברתיים עבור החברים, המכירים זה את זה. במחשבו של כל אחד מהחברים מותקן סימולטור משחק לפי בחירתו (על הסימולטורים השונים ראה מסגרת). מלבדו נדרשת תוכנה מקצועית, שתקשר בין הסימולטור לרשת VATSIM. זה המינימום, אבל השמיים הגבול: יש המוסיפים למחשב הגאים ("יוק", כ־700 שקל), פדלים (כ־700 שקל), מכשירי קשר מיוחדים, וכן תוכנות ייעודיות למזג אוויר ולתכנון נתיבי טיסה. אלו מתחברים לסימולטור המרכזי, משלימים אותו, ויוצרים מעין תא טייס ביתי.

 

בוקי זאב בפעולה (צילום: ערן גרנות) (צילום: ערן גרנות)
בוקי זאב בפעולה(צילום: ערן גרנות)

 

אצל זאב, למשל, שהוא אב לבת וסב לשניים, התעורר השיגעון לטיס רק אחרי 30 שנה כנהג אוטובוס. "לאחר שיצאתי לגמלאות שאל אותי גיסי, שהוא טייס אמיתי במקצועו, מה אעשה עכשיו בפנסיה: 'אולי תלמד טיסה בסימולטור וירטואלי?' הרעיון קסם לי. נכנסתי לזה, וגיליתי עולם חדש. עם הזמן העמקתי ללמוד, עד לרמת הכללים המקובלים על טייסים במציאות. מצאתי את עצמי מתקדם בהדרגה עד שהגעתי להטסה וירטואלית של מטוסי בואינג 737, 747, ואפילו של דגם בואינג 777".

 

מתברר כי ברשת קיימים בתי ספר שלמים לטיסה וירטואלית, שמכשיר טייסים לתפעל מטוס מרמת הבסיס ועד החיבור לרשת השחקנים העולמית. הלימודים הם חינם, מול המחשב, תוך היעזרות בשרת ייעודי, ולכל תלמיד קצב ההתקדמות שלו. המדריכים הם חברי ה"חטיבה" המקומית, שעברו הכשרה מתאימה. חלקם, אגב, טייסים אמיתיים בעבר ובהווה. לצד השעשוע, יש לכך גם פן מדאיג: אחרי פיגועי ה־11 בספטמבר בארה"ב עלה חשד כי חלק מהמחבלים לקחו שיעורי טיסה בבית ספר מן הסוג הזה. ורק בסוף השבוע שעבר נודע, כי גם אנשי דאעש בעיראק מפעילים כיום מתקן חדיש של סימולטור טיסה.

 

טסים בלילות

לצד ה"טייסים" פועלים גם "פקחי הטיס", שכמו בעולם האמיתי, ממונים על הכוונת התנועה בשמיים. אלה מחולקים ל"עמדות" - מאשרי תוכניות טיסה, אחראים על התנועה במסלולי הקרקע, אנשי מגדל הפיקוח, ופקחי הגישה לתחום האווירי.

 

אור, 21, הוא פקח בחטיבת VATIL הישראלית מזה 6 שנים, ואחראי גם על הדרכת הפקחים: "אני משקיע בזה שעתיים־שלוש בשבוע; מפקח בעמדת תל־אביב. מכאן אני יכול לתת רשות המראה למטוס באילת, ודקה או שתיים לאחר־מכן להנחית מטוס אחר, בראש פינה".

 

רק "משחק מחשב"? ממש לא. אל תזלזלו בסימולטור וביכולתו לדמות מציאות בצורה מעולה: חברות התעופה מחייבות כל טייס שלהן לעבור כל חצי שנה מבחן בסימולטור מקצועי על מנת לשמור על רישיונו. נכון, סימולטור מקצועי כזה יקר, מורכב ומדויק עשרות מונים מן הסימולטור המותקן על מחשב אישי, אבל העיקרון דומה. בכל מקרה, רק בסימולטור ניתן לדמות תרחישים מסוכנים מבלי להסתכן באמת, וכך רוכש הטייס את המיומנות להתמודד עם מצבים שלא ניתן לתרגל - כגון אש במנוע, תקלה בפתיחת הגלגלים ועוד.

 

 

"אני מתייחס לסימולטור כאל מטוס אמיתי", אומר בוקי, "בניתי לעצמי קוקפיט ביתי, ואני משתמש במחשב עם שני מסכים, במחשב נייד נוסף, וגם באייפד. על הנייד אני פותח ערכות מיוחדות של שדות התעופה מכל העולם. כל ערכה כזו כוללת את מסלולי הטיסה וכן הוראות שונות להמראה ולנחיתה, בפירוט מדויק עד לרמת מיקומן של עמדות החניה. הערכות הללו הן העתק מדויק של הערכות מן העולם האמיתי.

 

"לסימולטור הוספתי תוכנות למזג אוויר ורכשתי 'יוק' - הגה טיסה, פדלים, מכשיר רדיו ומצערות. לצד אלו אני מפעיל באייפד אפליקציה מיוחדת של מחשב הטיסה - כל שינוי שאני מבצע באפליקציה מבוצע מיד במטוס. אפילו מדים של טייס קניתי. ואם כל זה לא מספיק, שים לב: עשיתי קעקוע של מטוס בואינג 747 על הזרוע". גם מספר הסלולרי של זאב, אגב, כולל את הספרות 747.

 

והחלום, אכן, קרוב למציאות. עם היכולות הגרפיות האדירות של המחשבים וכרטיסי המסך המודרניים, מה"חלון" הנראה על צג המחשב נשקפים נופים מרהיבים של הערים המפורסמות בעולם. הנחיתה הווירטואלית היא חוויה בפני עצמה: מסלול הנחיתה מתקרב אט־אט, עד ל"נגיעה" בקרקע, הסעת המטוס עד לטרמינל, וחיבור ה"שרוול".

 

זאב "טס" מול המחשב כמעט מדי יום, בעיקר בלילות. "צברתי אלפי שעות טיסה", הוא מספר, "והתחברתי לטייסים בשר ודם מאל על. חבל שלא גיליתי את הכישורים שלי בגיל צעיר יותר".

 

עובדים במשמרות

ה"חטיבה" הישראלית VATIL וגם מתחרתה, IVAO, אמנם מפעילות בתי ספר לטיסה וירטואלית, אך האמת היא שניתן גם ללמוד לבד, אפילו אגב שימוש בסימולטור עצמו. באינטרנט קיימים אין־ספור מדריכים וסרטוני וידיאו בנושא, חלקם ברמה גבוהה. בכולם לוקחים בחשבון שלנרשמים אין כל רקע בטיסה. ב־VATIL מספרים על לא מעט חברים צעירים, בני נוער, משוגעים על סימולטורים, שבהגיע זמנם לשרת בצה"ל הפכו שם לטייסים או לפקחי טיסה אמיתיים.

 

גם ב־VATSIM וגם ב־VATIL מתקיימים "אירועי טיסה", שבהם מתחברים לרשת פקחים מכל העולם, ומדמים אירועי טיסה ובקרה אווירית, כאשר כל אחד יושב בביתו. בימים רגילים, כמובן, כל "טייס" ו"פקח טיסה" נכנסים לרשת בזמנם הפנוי. זו הסיבה, אגב, שלא בכל שעה משעות היום תמצא לעצמך, כטייס, פקח שיידע "להנחית" אותך בכל שדה. בדיוק לשם כך קמה ברשת VATSIM יחידת Hit squad - "יחידת פעולה מיידית", שתפקידה למלא את המקומות החסרים, בנקודות בעולם שבהן כמעט ולא פועלים פקחים, כמו מדינות מסוימות באפריקה למשל.

 

היופי ב־VATSIM הוא, שכארגון א־פוליטי, הוא מאפשר שיתופי פעולה שלא היו מתאפשרים בעולם הלא־וירטואלי.

 כך, למשל, ייערך ברשת בעוד כשבועיים אירוע טיסה לדוחה, בירת קטאר. פקחים יתחברו לאורך הנתיב, ולראשונה - טייסים (וירטואליים) ייצאו מנמל התעופה בן־גוריון בטיסה ישירה לדוחה. אירוע אחר שמתוכנן בקרוב יהיה בשיתוף החטיבה הירדנית.

 

פעמיים בשנה מתקיים אירוע גדול לחציית האוקיינוס, שבו חוברים פקחים ובקרים מכל העולם, ומסייעים ל"טייסים" לצלוח בשלום את נתיביהם במשך 12 עד 20 שעות ברציפות - בדיוק כמו במציאות. מדי פעם שוכרת החטיבה גם אולם והופכת אותו ל"חדר בקרה" מושלם - המאויש על ידי "פקחי הטיסה" שחברים בה. אלה, במשך יומיים תמימים, מספקים לטייסים וירטואליים "פיקוח אווירי" מלא, סביב השעון ותוך חילופי משמרות, בדיוק כמו במגדל הפיקוח האמיתי בנתב"ג. אגב, בארגון העולמי של חובבי הסימולטורים לא אוהבים בדיחות: מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, טייס־שחקן שיודיע לפקח על "חטיפת" מטוסו יורחק מהרשת לאלתר בלי אפשרות חזרה.

 

אתר ATIL: http://vatil.org.il/site

 

אתר IVAO: https://www.ivao.org.il

 

הכתבה פורסמה היום ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים