שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שינויים בשגרה המשפחתית לקראת סוף החופש הגדול
    מחזירים שעות שינה נורמליות, מקפידים על גיוון ארוחות, עושים קניות ובוחרים חוגים לשנה הבאה - כל הדרכים להתאים את השגרה המשפחתית לתחילת שנת הלימודים

    בשיתוף אסם

     

    ישיבה סביב השולחן לארוחה משפחתית היא הזדמנות נהדרת לאינטראקציה משותפת. ללא טלוויזיה, טלפונים והפרעות אחרות, מכוונים אחד אל השני, כשכל

    אחד בתורו מספר מה עבר עליו במהלך היום, חוויות מענייניות, בדיחות וביחד מוצאים את עצמנו מתגלגלים מצחוק. בחופש הגדול, כאשר כל אחד מבני המשפחה עמוס בחוויות מדי יום, עסוק בענייניו, לעיתים מתפספסת הארוחה המשפחתית וחבל. השגרה חשובה גם בזמן החופש הגדול כאשר הדרך היעילה שלנו כהורים להיות מעורבים בחייהם של הילדים והמתבגרים בפרט, היא בישיבה המשותפת. כעת, משנותרו מספר שבועות לחופש הגדול, הגיע הזמן להתחיל להחזיר לילדינו ולמשפחה את השגרה היומיומית.

     

    מדוע? מאחר והשגרה מהווה עקביות שמעניקה ביטחון ורוגע לכל המשפחה. מקבעת את הפעולות הקשורות לסדר היום הכולל בין היתר את שעות השינה, החוגים, מפגשי חברים, שיעורי הבית שעוד מעט יחזרו להיות חלק מהשגרה ועוד. המסגרת חשובה לילדים בעיקר משום שהיא "שומרת" עליהם.

     

    חופש הגדול - מצבור חוויות משפחתיות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חופש הגדול - מצבור חוויות משפחתיות(צילום: shutterstock)

     

    תקשורת נכונה תסייע בחזרה לשגרה

    חשוב מאוד בימים אלו אשר לא קלים לילדים ולמתבגרים שנהנים מהחופש הגדול, לשמור על תקשורת מילולית, סבלנות, שמירה על מצב רוח טוב, שהרי עדיין מדובר על ימי החופש האחרונים.

     

    רוצים לקרוא עוד? בקרו במתחם שולחן משפחתי

     

    אם כך מה עלינו לעשות עכשיו כשהילדים לקראת החזרה לספסל הלימודים וחוזרים לשגרה?

    הגדירו והציבו כהורים משימות ליתרת ימי החופש ולעמוד במשימות אלו, לדוגמא, ארוחות משותפות, שעות מפגש עם חברים, שינה ועוד. כל זאת נפרט בהמשך.

     

    החזרה לשגרה לא פשוטה ועלולה לקחת זמן, אבל ברגע שמדברים על כך עם הילדים ומציבים את היעדים, הכול הופך לקל יותר. כבוגרים ההחלטה לחזור לשגרה קלה יותר לעומת הילדים הצעירים יותר, אשר לעיתים נתקלים בקשיים ומנסים למתוח את הגבולות עוד קצת.

     

    הארוחה המשפחתית במיוחד כעת מהווה זמן מצוין להעלות את כל מה שאתם מתכננים לקראת החזרה לשגרה בימים האחרונים של החופש הגדול, להציג לילדים מה הציפיות שלכם מהם וכיצד אתם תעזרו להם לחזור לשגרה.

     

    חזרה לשגרה שלב אחרי שלב 

    החזירו את הילדים לשעות שינה נורמאליות (גם אם לא נרדמים, לא נורא, אבל להקפיד על כניסה למיטה בשעה סבירה). שינה מספקת ואיכות השינה חשובה לבריאות לא פחות כמו תזונה ופעילות גופנית. חוסר בשעות שינה יכול להשליך על הלמידה, חוסר רגיעות, התפרצויות זעם ועוד. במידה ובימי החופשה לא הקפדנו על השעות של טקס השינה הקבוע לקטנים הכולל בדרך כלל מקלחת, ארוחת ערב, סיפור לפני השינה וכיבוי אורות, חשוב מאוד להתחיל כבר עכשיו את טקס השינה עבורם בשעה מוקדמת יותר. אם לא תתחילו כעת, יהיה להם מאוד קשה להתרגל לכך במכה בימי החזרה למסגרות.

    הרגלי אכילה – החזירו את זמני הארוחות לתיקונם עד כמה שאפשר בימי החופש האחרונים. אם במהלך ימי השגרה אתם נוהגים לאכול כולם יחד ארוחת ערב אז לחזור לכך גם כעת, לא לוותר על כך. להנחות את המתבגרים כי אתם מצפים מהם להגיע בזמן לארוחת הערב ביחד עם כולם. הכי חשוב- השתדלו להוריד את כמויות הג'אנק פוד שהתאפשרו במהלך החופשה.

    חוגים התחילו לעניין את ילדכם בחוגים לקראת השנה החדשה. נסו לייצר עניין או לגלות את הכישרון החבוי בילדכם, לבחון ביחד את החוגים המוצעים באזור מגוריכם ולבדוק את ההרשמה עבור הילדים.

    חזרה לשעות פעילות רגילות – החזירו את שעות הבילוי עם החברים לשעות סבירות, החזירו את כל הפעולות שהיו מוטלות עליהם ביום יום, שבימי החופש נתתם להם "דרור" כמו רחיצת הכלים, לרדת עם הכלב למטה ועוד

    קניות וארגון – ארגנו את שולחן הלימודים, צאו ביחד לקניית הציוד הנדרש לשנת הלימודים החדשה (ספרים, מחברות, יומנים, ציוד משרדי, תלבושת אחידה, תיק אוכל).

    הכנה לשנת לימודים – לעבור על השיעורים והחוברות שקיבלו הילדים בחופש הגדול, לרענן את זיכרונם ולהחזיר אותם לאווירת הלימודים.

    תכנון מעברים – לקטנים שעולים לכיתה א' או הבוגרים מחטיבה לתיכון- שבו ביחד, דברו על המעבר למסגרת החדשה, התרגשו ביחד, תעלו ביחד את החששות, נסו למצוא את הדרך להפריך את החשש מהמעבר.

     

    לסיום – אין צורך בשום לחץ ולא חייבים לעשות הכול, שהרי בסופו של דבר, השגרה "תיכנס" לחיינו אם נרצה ואם לא נרצה. הכי חשוב זה לפחות לנסות כעת להתחיל את התהליך, לעשות הכול עם חיוך בסבלנות וסובלנות ולנס.

     

     

    הכותבת היא ישראלה בר-אל, מאמנת אישית, מדריכה ומלווה ילדים בעלי ADHD, גומא המרכז לאימון וגישור.

     

    פעילות "שולחן משפחתי" מקדמת את ה"ביחד המשפחתי", בין אם בארוחות ערב משותפות או בפעילויות משפחתיות, במטרה לתת כלים ליצירת חוויות מהנות ובעלות ערכים.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים