שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הנתונים נחשפים: כך התרחבו ההקלות לתלמידים
    משרד החינוך קבע כי ועדה בית ספרית תוביל לצמצום ההתאמות ללקויי למידה. נתונים שהגיעו לידי ynet חושפים את הגידול הדרמטי בהקלות, בעיקר במוסדות במעמד סוציו-אקונומי גבוה. המנהלים: "המשרד מפיל על המורים משימה שהם לא יכולים לעמוד בה לפי ההנחיות החדשות. נשקול לשבות"

    על רקע סערת החלטת משרד החינוך לצמצם את תופעת ההתאמות ללקויי למידה, הגיעו לידי ynet נתונים שמצביעים על חומרת התופעה. מהנתונים ניתן לראות את הגידול החסר תקדים בין מספר הזכאים להתאמות בכיתה ז' לעומת אחוז הזכאים באותם בתי ספר שלוש שנים לאחר מכן (בכיתה י') לקראת בחינות הבגרות.

     

    בתחילת שנת הלימודים הנוכחית יצאו לפועל ההנחיות החדשות של המשרד בכל הקשור להתאמות לתלמידים לקויי למידה. ההנחיות תקפות כעת לשכבות י'-י"א, אולם מיועדות להתרחב בהמשך לכלל הגילאים.

     

    לפי ההנחיות החדשות, ועדה בית ספרית תבחן את הצורך של התלמידים להתאמות, כמו הקראה, הכתבה, היבחנות בעל פה או מבחן מותאם, ותאשר זאת לפי שיקול דעתה. במידת הצורה תפנה הוועדה את התלמיד לאבחון מקצועי. במקביל הוחלט כי לצוותי החינוך תהיה אוטונומיה וסמכות לאשר הקראה או הכתבה ל-10% מכלל השכבה. אם בית הספר איתר כמות תלמידים גדולה יותר – הוא יפנה את הבקשות לדיון בוועדה מחוזית.

     

    ההחלטה לבצע רפורמה התקבלה לנוכח העובדה שאחוז גבוה מאוד של תלמידים זכאים להקלות לקראת בחינות הבגרות, בניגוד למתרחש במקומות אחרים בעולם. בשנה החולפת עבר מניין הזכאים את רף 40 האחוזים, ובמשרד מעריכים שבפועל רבים מהתלמידים לא בהכרח זקוקים להקלות.

    אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
     

    מהנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי בבית ספר שש-שנתי מרמת מדד הטיפוח של המוסדות החזקים עמד מניין הזכאים להקראה והכתבה בכיתה ז' על 13%, ואילו שלוש שנים לאחר מכן עמד הנתון על לא פחות מ-52%.

     

    בבית ספר אחר באותו מדד טיפוח התגלתה תמונה דומה. בעוד בכיתה ז' עמד מספר הזכאים להקלות על 19% בלבד, בכיתה י' הגיע מניין הזכאים ל-76%. כך נמצא גם בבית ספר נוסף שבו מספר הזכאים בכיתה ז' עמד על 7% בלבד ובכיתה י' נסק ל-45%. בבית ספר במדד טיפוח בינוני נמצא כי מספר הזכאים להתאמות בכיתה ז' עמד על 8% ובכיתה י' טיפס לכמעט 50%.

     

    בתי הספר שמהם נלקחו הנתונים נחשבים למשויכים למוסדות במעמד סוציו-אקונומי בינוני-גבוה, מה שמחזק את הטענה שלפיה הורים עם יכולת כלכלית שולחים את ילדיהם לאבחון, ובכך מעלים משמעותית את אחוז הזכאים בכל שכבה, בעוד הורים שידם אינה משגרת לא יכולים לעשות כן.

     

    מנהלים ומורים טוענים כי כעת נופלת כל האחריות על כתפיהם, ודורשים ממשרד החינוך לשנות את השיטה. "אני מבין את המשרד שמבקש להתמודד עם הבעיה של האינפלציה המטורפת בכמות התלמידים שמקבלים הקלות, אבל זו לא הדרך", אמר מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. "משרד החינוך מעמיד אותנו מול ההורים, ואנחנו לא רוצים זאת".

     

    לוי אמר עוד כי "הבעיה העיקרית במדיניות החדשה היא שהמשרד מפיל

    על המורים משימה שהם לא יכולים לעמוד בה. המורים שלי הם מורים טובים למתמטיקה ולהיסטוריה, אז אנשי המשרד אומרים שהם סומכים על המורים, אבל אני לא סומך על המורים ולא על עצמי כשמבקשים ממני לאבחן תלמידים".

     

    לדברי לוי, הפתרון הרצוי הוא "להוציא את הנושא של האבחונים מבתי הספר ולהקים מרכזי אבחון ארציים מטעם המשרד שבהם יהיו מאבחנים מקצועיים שיקבלו שכר מהמשרד. ואז תראו שאחוז הזכאים להקלות במערכת החינוך ירד משמעותית. המורים יתנו חוות דעת של עמוד אחד על התפקוד של התלמיד, אבל לא ייקחו אחריות על משהו שהם לא מתמצאים בו".

     

    נכון לעכשיו צוותי ההוראה משתפים פעולה עם הרפורמה החדשה, אולם לדברי לוי "אם העניינים לא יזוזו לכיוון הנכון בהחלט נשקלת האפשרות להפעיל צעדים לגיטימיים בין אם בעיצומים ובין אם בשביתה".

     

    גורם בכיר במשרד החינוך אמר כי "התהליך החדש נועד כדי להיטיב עם תלמידים בעלי לקויות למידה, לאפשר לצוות ההוראה לתת להם את מלוא תשומת הלב ולהעניק להם מענה מירבי. המהלך נעשה בשיתוף נציגי ארגוני המורים, במטרה לגבש מדיניות לטיפול בתלמידים עם ליקויי למידה, תוך התייחסות לפערים הבלתי מוסברים שבין ממצאי כיתה ז' לממצאי כיתה י' – באותה שכבה ממש".

     

    לדברי הגורם הבכיר, "לפי מידע שיש בידי המשרד, להתאמה מסוג 'הקראה והכתבה' זקוקים רק כ-5% מילדי שכבה י"א. משרד החינוך החליט לקבוע מכסה כפולה מהנדרש, 10%, ויש להדגיש שמעל זה ניתן לאשר את ההתאמה בכפוף לאישור ועדה מחוזית".

     

    רוני, תלמידת כיתה י"א מירושלים שממתינה לראות אם נכנסה לרשימת הנכנסים להתאמות מקרב תלמידי השכבה, אמרה: "זה מאוד מלחיץ, את כל הבחינות האחרונות עשיתי פעמיים, אחת כמו שאר התלמידים בכיתה ואחת כמו שאני טוענת שמגיע לי. זה מתיש. עכשיו בעצם המטרה שלי היא להוכיח שאני צריכה לקבל את ההתאמות ולהיכנס לעשרה אחוזים, כדי שלא ישלחו אותי לוועדה מחוזית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים