שתף קטע נבחר

יום הולדת שמח: פולקסווגן חיפושית בת 70

פולקסווגן מציינת 70 שנה מאז החל הייצור של החיפושית לאחר תום מלחמת העולם השנייה, תחילה כאמצעי תחבורה לצבא הבריטי ובהמשך כרכב שהפך לאייקוני בקרב מיליונים בכל רחבי העולם

זמן קצר לאחר חג המולד בשנת 1945, נולדה אגדה מוטורית. פולקסווגן חיפושית, המכונית שתוכננה על-ידי פרדיננד פורשה בהזמנת הצורר הנאצי אדולף היטלר לפני מלחה"ע השנייה, יצאה לדרך לבסוף רק לאחר המלחמה, בהזמנת השליט הצבאי מטעם בנות הברית, הבריטי מייג'ור איוון הירסט. הקצין הבכיר סבר שהפיכת מפעל פולקסווגן לאזרחי תועיל לכלכלה הגרמנית, ואף הזניק את הייצור על-ידי הזמנת 20 אלף יחידות לשימוש הצבא הבריטי וכוחות חילוץ והצלה גרמניים.

 

 

החיפושית האחרונה שיוצרה ב-30 ביולי 2003 ()
החיפושית האחרונה שיוצרה ב-30 ביולי 2003

 

החיפושית, כינוי חיבה שניתן למכונית שנים לאחר מכן והפך זמן רב מאוחר יותר לשם רשמי, כונתה בתחילה בשם הפשוט "פולקסווגן טייפ 1". למרות שבמהלך מלחמת העולם השנייה יוצרו ממנה מעט יותר מ-600 יחידות, רובן ככולן תחת השם KdF-Wagon לשימוש הצבא הנאצי, ייצור סדרתי מלא החל רק בסוף שנת 1945, כאשר המפעל בוולפסבורג היה תחת שלטון הצבא הבריטי. באותה שנה יוצרו 55 יחידות של המכונית, ובשנתיים הבאות כ-1,000 יחידות בלבד בשנה.

 

ייצור פולקסווגן חיפושית באמדן, גרמניה, בשנות ה-70: 

 

המספרים צמחו משמעותית בשנת 1948 לאחר שהממשל ביצע רפורמות במטבע המארק וייצב את הכלכלה הכושלת. הם גדלו עוד יותר לאחר שהמפעל עבר חזרה לבעלות גרמנית, באוקטובר 1949, והפך למפעל אזרחי פרטי.

 

פס הייצור בוולפסבורג ()
פס הייצור בוולפסבורג

 

החיפושית, שיחידות ראשונות ממנה יוצאו מחוץ לגרמניה בסוף שנת 1947, הפכה עם השנים לסיפור הצלחה מסחרר. היא יוצרה במספר מפעלים באירופה ובמקומות אחרים בעולם עד ל-30 ביולי 2003, אז החיפושית האחרונה בהחלט ירדה מפס הייצור האחרון בפואבלו, מכסיקו - שם מיוצרת כיום החיפושית החדשה.

 

 

לא פחות מ-21 מיליון יחידות יוצרו במרוצת השנים, מה שהופך את החיפושית לדגם הנמכר ביותר אי-פעם שלא הוחלף בדור חדש. השיא נשבר עם זאת על-ידי פולקסווגן גולף וטויוטה קורולה, אם כי שתיהן קשורות כיום לדורות הראשונים שלהן רק בשם על הדלת האחורית. החיפושית כיכבה לאורך השנים במאות סרטים ותוכניות טלוויזיה, באחדים מאלו אף הייתה הכוכבת הראשית, והפכה לאחד האייקונים המוטוריים המפורסמים ופופולריים בעולם.

 

מפגש חובבי חיפושיות שנערך בשנה שעברה: 

 

פולקסווגן ניסתה להחיות את רוח החיפושית בדור חדש לחלוטין, הפעם עם מנוע קדמי והנעה קדמית ועל בסיס הגולף. דגם זה זכה להצלחה נאה בשנותיו הראשונות, במיוחד בארה"ב שם החיפושית הייתה אחד מסמלי ילדי הפרחים (יחד עם פולקסווגן טרנספורטר). כיום החיפושית החדשה משווקת בדור שני, הנמכר גם בישראל אך לא זוכה לפי שעה להצלחה משמעותית.

 



 

 

פולקסווגן חיפושית, אז והיום: 

 

חיפושית של משטרת גרמניה, 1954 ()
חיפושית של משטרת גרמניה, 1954




אב טיפוס של החיפושית ()
אב טיפוס של החיפושית

אב טיפוס מוקדם של החיפושית, 1935 ()
אב טיפוס מוקדם של החיפושית, 1935


מודעת פרסמת ישנה: "אף אחד לא מושלם" ()
מודעת פרסמת ישנה: "אף אחד לא מושלם"

פס הייצור ב-1947 ()
פס הייצור ב-1947

החיפושית בשנותיה הראשונות, 1938 ()
החיפושית בשנותיה הראשונות, 1938

 






מחוץ לפס הייצור, 1956 ()
מחוץ לפס הייצור, 1956

החיפושית יחד עם היצע הדגמים המודרני של פולקסווגן, 1974 ()
החיפושית יחד עם היצע הדגמים המודרני של פולקסווגן, 1974

נפרקות מאונייה, 1978 ()
נפרקות מאונייה, 1978

פס ייצור, 1956 ()
פס ייצור, 1956

 


 

החיפושית החדשה, דור ראשון ()
החיפושית החדשה, דור ראשון

החיפושית החדשה, דור שני  (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
החיפושית החדשה, דור שני (צילום: רועי צוקרמן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פולקסווגן חיפושית
פולקסווגן חיפושית
פולקסווגן חיפושית
פולקסווגן חיפושית
מייג'ור איוון הירסט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים