שתף קטע נבחר

מהפך חינוכי: לימודי היי-טק בתיכון בגדרה

ממועצה מקומית מדשדשת בהישגיה הלימודיים, קפצה גדרה תוך שלוש שנים בלבד בכ-30 אחוזים בשיעורי הזכאות לבגרות: "יש לנו צוות נהדר שעשה שינוי בתפיסה, בהכשרה ובשיטות הלימוד". בקרוב תיפתח בה גם מגמת היי-טק ראשונה

 

 

ההייטקיסטים של הדור הבא? בתיכון "דרכא בגין" בגדרה תיפתח בקרוב מגמת היי-טק, בית הספר יהפוך להיות מדגים ארצי והתלמידים בו ילמדו "מערכות ייצור ממוחשבות" בתחום הנדסת המכונות. הידע והכלים אמורים לתת להם יתרון בגיוס לצה"ל ובשוק העבודה בעתיד - אם המורה יצליח להשיג קצת שקט בכיתה.

 

"התלמידים הם תלמידים והתפקיד שלנו הוא לגרום להם לרצות להיות בבית הספר הזה - ויש לי תחושה שהם רוצים", מספרת מנהלת התיכון רוח'לה טל. "זו כיתה שלא נבחרים אליה כל כך הרבה תלמידים", מוסיפה התלמידה חן תנעמי, שמתכוונת להיות מהנדסת כשתגדל. "זה משהו שעוזר לי להגשים את החלום שלי. מדובר בכיתה שמאוד תעזור לי - ותיתן לי תעודת בגרות טכנולוגית וגם עיונית", היא מסבירה. 

מיליונים רבים הושקעו על ידי רשת דרכא (צילום: נועם דביר) (צילום: נועם דביר)
מיליונים רבים הושקעו על ידי רשת דרכא(צילום: נועם דביר)

 

הנתונים מראים כי בשנים האחרונות עשתה גדרה קפיצה בתחום החינוך. ממערכת מדשדשת של רשות מקומית חלשה יחסית מבחינה סוציו-אקונומית, הצליחו לייצר מובילות של תלמידי התיכון שבאה לידי ביטוי בזינוק של 30 אחוזים תוך שלוש שנים בלבד בשיעורי הזכאות לבגרות. כך למשל זינק תיכון "דרכא בגין" מ-69 אחוזי זכאות לבגרות ב-2012 עד ל-90 אחוזים בשנה האחרונה. בד בבד, תיכון "דרכא נתיבי נועם" בגדרה השלים באותה תקופה עלייה מ-82 ל-98 אחוזים בזכאות לבגרות.

 

שני מהלכים עיקריים תרמו להצלחה. הראשון והמפתיע שבהם הוא השינוי בתפיסה ובצורת ההוראה שהביאה רשת "דרכא", כאשר צוותי המורים וההנהלה נשארו בתפקידם ולא הוחלפו. "בלי הצוות לא היה קורה דבר", מבהירה מנהלת תיכון דרכא בגין, ומוסיפה: "אותו צוות שגרם ל-63 אחוזי זכאות לבגרות, הוא זה שגרם ל-90 אחוזים מהתלמידים להיות זכאים לבגרות. יש לנו צוות נהדר שפשוט עשה שינוי - בתפיסה, בהכשרה המקצועית ובשיטות הלימוד".

 

"משהו אחר היה צריך לקרות". מנהלת מחלקת החינוך בגדרה (צילום: נועם דביר) (צילום: נועם דביר)
"משהו אחר היה צריך לקרות". מנהלת מחלקת החינוך בגדרה(צילום: נועם דביר)

 

המהלך השני כולל תוספת של מיליוני שקלים שהביאה עמה רשת התיכונים דרכא, אשר הוקמה בשנת 2010 ע"י קרן רש"י וכל ישראל חברים אליאנס, ובתמיכה של משרד החינוך. ב-2014 הצטרפה קרן החינוך האמריקנית YRF כשותפה לניהול הרשת,

וכולם שמו להם למטרה לחזק את בתי הספר בפריפריה הגאו-חברתית של ישראל.

 

"כולם יחד הבינו שמשהו אחר צריך לקרות כדי לשנות את התוצאות, שהיו לא טובות. 53 אחוזים בזכאות לבגרות ב-2008 זו תוצאה לא טובה ליישוב שצומח", אומרת מנהלת מחלקת החינוך של גדרה, ענת קוך, וטוענת כי "החינוך הוא עבודה סיזיפית, וזכאות לבגרות היא לא העיקר".

 

כאמור, הכסף הגדול מגיע מתורמים חיצוניים ולא מהממשלה, מה שמעלה את השאלה של כניסת גורמים מבחוץ למערכת החינוך. "אנחנו משקיעים כמעט 40 אחוזים מתקציב הרשות בחינוך", אומר ראש המועצה יואל גמליאל. "הגענו להסכם עם דרכא - הגוף שהיום מפעיל את כל התיכונים ביישוב - לפיו כל שקל שהמועצה משקיעה, הם משקיעים פי שניים. הם כאנשי המקצוע עושים הכול, ואנחנו נותנים גיבוי. התפקיד שלי כיום הוא לבקר את ההתנהלות שלהם יחד עם מנהלת אגף החינוך, שדואגת שכל התוכניות החינוכיות ייצאו לפועל".

 

דרכא פועלת ב-27 בתי ספר בכל הארץ ובקרב עשרות אלפי תלמידים. במהלך חמש שנות פעילותה הגיעה לממוצע רשתי של 85% זכאות לבגרות, בהשוואה לממוצע הארצי שהינו כ-53%. פעילות הרשת מבוססת על צוות מקצועי המטמיע בבית הספר דפוסי ניהול ופדגוגיה מתקדמים לצד תקציבים המסייעים בקידום יעדי המצוינות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נועם דביר
קפיצה בתחום החינוך. תלמידים בגדרה
צילום: נועם דביר
מומלצים