שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מאזדה MX-5 במבחן דרכים: מחיר הרוח

    הרודסטר הקטנה של מאזדה חזרה לישראל אחרי כחמש שנות היעדרות כשהיא קטנה, חכמה ויומרנית מבעבר. לקחנו אותה לסיבוב - היה יקר

    • שנת השקה: 2014
    • קטגוריה: מכוניות ספורט קטנות
    • מתחרות לדוגמה: סובארו BRZ
    • מחיר התחלתי: 233 אלף שקל
    • מחיר לרכב המבחן: 233 אלף שקל
    • אבזור בטיחות מתקדם: אין

     

     

    1. תא נוסעים ותפעול

    מאזדה MX-5 החדשה היא מכונית יוצאת דופן: בניגוד למקובל בתעשיית הרכב, הדור החדש שלה קטן מקודמו במידות החיצוניות (למעט הרוחב שצמח ב-1.5 ס"מ) - האורך התכווץ בשמונה ל-391.5 ס"מ, הגובה ב-2.5 ל-123 ס"מ, ובסיס הגלגלים ב-2 ס"מ ל-231 בלבד. כל זאת כחלק מניסיון לחסוך במשקל ולחזור למקורות הדגם, שחוגג כבר יותר מ-25 שנות ייצור.

     

    הקטנת המידות הביאה עמה ירידה (זניחה) במרחב הפנים - שהיה תמיד מינימלי - ולצמצום תא המטען הזעיר ממילא ב-20 ליטרים נוספים (130 ליטר בלבד). הוסיפו לכך ויתור תמוה על תא כפפות קדמי, ותקבלו מכונית לא ממש שימושית. ובעניין זה, נוסעים גבוהים במעט מהממוצע יתקשו לשבת מבלי לפגוע עם הברכיים בקונסולה, והיעדר (תמוה לא פחות במכונית שעולה כמעט רבע מיליון שקלים) כיוון עומק להגה, יפריע לחלק מהנהגים.

     

    איכות החומרים בתא הנוסעים מאכזבת, ולא רק בגלל תג המחיר היומרני. בשנים האחרונות עברה מאזדה שיפור הדרגתי ורצוף בתחום זה, אשר התבטא היטב במגוון דגמיה. לא כאן. איכות ההרכבה ממוצעת בלבד. רק הנדסת האנוש בולטת לטובה: ממשק המשתמש של מערכת המולטימדיה מצוין, ומרבית המתגים והמנופים - כולל מנגנון קיפול הגג הידני - ממוקמים היטב ונוחים לשימוש.  

     

     

    2. נוחות נסיעה ונהיגה

    כיול המתלים של ה-MX-5 אינו נוקשה במיוחד, ומאפשר לה - למרות היומרות הספורטיביות, צמיגים נמוכי חתך (205/45-17) ובסיס גלגלים קצר אף מזה של מכוניות מיני - להציע נוחות מכובדת בעיר. מחוץ לעיר ובנסיעות ארוכות המכונית נוטה מעט לקופצנות מעייפת, וגם מושב נהג שטוח וחסר תמיכה - או אפשרות כיוון לגב התחתון - לא מסייע.

     

    באופן כמעט צפוי במכונית שכזו, בידוד הרעשים אינו טוב. גם כאשר הגג סגור והחלונות מורמים, חודרים לתא רעשי רוח, כביש ומנוע במידה ניכרת. כושר התמרון העירוני מצוין - תודות לממדים הקטנים, רדיוס סיבוב קטן, ראות טובה לפנים (וסבירה לאחור) והיגוי קל ומדויק למדי. 

     

     

    3א'. התנהגות ואבזור בטיחות

    כיול המתלים הרך יחסית בא לידי ביטוי גם בנהיגה ספורטיבית. בכניסה לפניות ה-MX-5 רוכנת יותר מהמקובל כיום במכוניות ספורט, תוך העברת משקל לא רצויה ופגיעה בביטחון הנהג. גם בסיס הגלגלים הקצר ואחיזת הכביש הממוצעת, אינם מסייעים כאן. ההיגוי קל מעט מהרצוי אך מציע בסך הכל רמת דיוק מרשימה, וגם המשקל העצמי הנמוך יחסית מסייע לחווית נהיגה מיוחדת. עם זאת, הרושם הכללי הוא שהיכולת הדינמית טובה פחות מהמקובל בקומפקטיות הספורטיביות, ונדרש נהג מאוד מיומן כדי לנצל את הפוטנציאל.

     

    כושר הבלימה ברכב המבחן היה סביר בלבד מבחינת עוצמת הבלימה. ה-MX-5 משווקת בישראל עם ארבע כריות אוויר ובקרת יציבות. מלבד זאת לא מוצעות - גם תמורת תוספת תשלום - מערכות בטיחות מתקדמות, למרות שאלו בהחלט זמינות בחו"ל: למשל אורות קדמיים נגד סינוור, התראת סטייה מנתיב והתראת רכב בשטח מת (גם בנסיעה לאחור). עובדה זו פגעה בניקוד בסעיף זה. ה-MX-5 המשווקת בישראל מציעה פחות אבזור בטיחות מהדגם שנבחן על-ידי ה-Euro NCAP. בהתאם, הציון שקיבלה במבחן זה (4 כוכבים) אינו רלוונטי לדגם שבחנו. 

     

     

     

    3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה

    עקב היעדרן של שש כריות אוויר, תנאי סף לדירוג בטיחות בישראל, ה-MX-5 אינה זוכה לניקוד משרד התחבורה. בתגובה לפניית ynet נמסר כי "המידע באתר מופיע כאשר הרכב עומד בדרישות הנוהל למערכות בטיחות ונקבעה לו דרגת אבזור בטיחותי. במקרה זה, הרכב שצוין אינו עומד בדרישות הנוהל לקבלת דרגת אבזור בטיחותי, כלומר אין לו מערכות בטיחות שהוגדרו בנוהל כקובעות את הרמה הבטיחותית אפילו המינימלית (1), כך שהמידע במקרה זה אינו רלוונטי ולכן לא מוצג באתר".

     

     

    4. מנוע ותיבת הילוכים

    למרות הדימיון בנתונים היבשים לדור הקודם, מנוע ה-MX-5 החדשה - מסדרת הסקאייאקטיב - הינו חדש לחלוטין. יחידת ה-2.0 ליטר מפיקה 160 כ"ס ו-20.4 קג"מ ב-4,600 סל"ד. אלו נתונים צנועים יחסית (במיוחד המומנט), ולמרות משקלה הצנוע ה-MX-5 מציעה ביצועים סבירים בלבד ביחס למקובל כיום. המנוע רועש למדי ומפיק את הכוח באופן ליניארי, אך כדי להפיק ממנו את המיטב צריך לדחוק בו ולשמור על סל"ד גבוה יחסית, נחמד כשנמצאים במצב הרוח המתאים, פחות ביומיום.

     

    כדי לכפר על החולשה המסוימת, תיבת ההילוכים מציעה יחסי העברה קצרים יחסית, כמו-גם בורר מדויק למדי ומהלך קצר יחסית. מדובר בסך הכל במערכת מהנה לשימוש (הגם שהמצמד מעט כבד מהרצוי). מי שהרשימה לטובה הייתה דווקא תצרוכת הדלק - 11.6 ק"מ לליטר, רחוק ב-22% בלבד מנתון המעבדה (14.9 ק"מ לליטר), למרות אופי שימוש מאומץ ונסיעה ברובו המוחלט של המבחן עם גג פתוח. לכך סייעה גם מערכת עצור-סע יעילה ובעלת אופי עבודה מהיר וחלק.


    נתוני פליטת מזהמים מאזדה MX-5

    נתוני פליטת מזהמים מאזדה MX-5
    ציון ירוק 184
    דרגת זיהום 7

     

     

    5. אבזור ומחיר

    מכוניות ספורטיביות, גם אלו הנחשבות "עממיות" באירופה וארה"ב, אינן זולות בישראל. ובכל זאת, מחיר ה-MX-5 בולט כאן לרעה. 233 אלף שקלים (כ-36 אלף שקלים יותר מהדור הקודם) הופכים בישראל את הדו-מושבית השובבה ליקרה משמעותית ממאזדה 6 בגרסתה היקרה ביותר. בדיקה במספר ארצות באירופה מעלה כי מחיר ה-MX-5 "שלנו" ממצב אותה בין מאזדה 3 ל-6 מבחינת מחיר. אם תרצו, בוודאי פחות מ-180 אלף שקלים בהתאמה.

     

    כך שלמרות אבזור עשיר - מערכת מולטימדיה עם מסך "7 וחיבורי USB ,AUX ובלוטות', מושבי עור מחוממים, בקרת שיוט, בקרת אקלים, חישוקי "17 קלים, חיישני אורות וגשם, כניסה והנעה ללא מפתח וחיישני נסיעה לאחור - מדובר במחיר גבוה מאוד, גבוה מדי. כזה שמרחיק את ה-MX-5 מהמיצוב שקבעה לה היצרנית, והופך אותה תכשיט לבעלי ממון.  

     

     

     

    ציון כולל וסיכום

    + היגוי, גג נפתח, הנאה מנהיגה

    - איכות, שימושיות, מחיר, אבזור בטיחות מתקדם

     

    ולבסוף: הרבה מהביקורת שמופנית כלפי מאזדה MX-5 החדשה נוגעת לציפיות, שכן היא אינה מכונית גרועה כלל ועיקר. אלא שתג-מחיר גבוה מייצר באופן טבעי גם ציפיות בהתאם. ומה-MX-5 החדשה בהחלט ציפינו לא רק ליותר נוחות ושימושיות, אלא בעיקר לאיכות גבוהה יותר ויכולת ספורטיבית. אלא שזה לא המצב.

     

    ה-MX-5 החדשה משחזרת, ואף משפרת בתחומים מסוימים את דגמי העבר בכל הנוגע לייחוד והנאה מנהיגה, אך היא איבדה כמעט לחלוטין את קהל היעד שהפך אותה לכה פופולארית בעבר בעולם ובישראל: חובבי נהיגה צנועי תקציב. וזה חבל.

     

    מאזדה MX-5 | רמת אבזור: -
    מאזדה MX-5 | רמת אבזור: -
    מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
    נפח / סוג דלק 2.0 ליטר / בנזין
    הספק מרבי 160 כ"ס ב-6,000 סל"ד
    מומנט מרבי 20.4 קג"מ ב-4,600 סל"ד
    הנעה / תיבת הילוכים אחורית / ידנית, שישה הילוכים
    מרכב / מספר מושבים שתי דלתות, רודסטר / שניים
    אורך 391.5 ס"מ
    רוחב 173.5 ס"מ
    גובה 123 ס"מ
    בסיס גלגלים 231 ס"מ
    משקל 1,119 ק"ג
    נפח תא מטען 130 ליטר
    מידת גלגלים וסוג חישוקים 205/45-17 עם חישוקים קלים
    100-0 קמ"ש 7.3 שניות
    מהירות מרבית 214 קמ"ש
    תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.9 ק"מ לליטר
    תצרוכת דלק (מבחן) / פער 11.6 ק"מ לליטר / 22%-
    פליטת פחמן דו-חמצני 161 גרם לק"מ
    קבוצת מיסוי ירוק 7 מתוך 15 (1 הטוב ביותר)
    מחיר לגרסה שנבחנה 233 אלף שקל
    אחריות 36 חודשים
    כריות אוויר 4 (קדמיות, צדיות)
    בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
    דירוג בטיחות (Euro NCAP) 4 כוכבים*
    דירוג בטיחות משרד התחבורה לא זכאית לניקוד

    * ה-MX-5 נבחנה עם אבזור בטיחות גבוה מהמוצע בישראל

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מאזדה MX-5
    מאזדה MX-5
    מאזדה MX-5
    מאזדה MX-5
    מאזדה MX-5
    מאזדה MX-5
    מאזדה MX-5
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים