שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כולסטרול: מה תפקידו - ומתי הוא עלול להיות מסוכן?
    בעתיד הלא רחוק כמעט מחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל תזדקק ליטול תרופות נגד כולסטרול, המגבירות את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. מה זה בעצם כולסטרול, האם מזון מעלה אותו, אילו תרופות מורידות אותו, למה דיאטות וספורט לא ממש עוזרים ומהן ההמלצות החדשות לטיפול. מדריך מפורט

    בשיתוף סופר-פארם

     

    אי אפשר לחיות בלעדיו, אבל יותר מדי ממנו קטלני: הכולסטרול נמצא בכל מקום בגופנו, ומשתתף בתהליכים רבים, מסייע ליצירת הורמונים, ואפילו בונה את קרום התא. אבל רמות גבוהות שלו מצטברות בכלי הדם, חוסמות אותם ומגבירות משמעותית את הסיכון להתקף לב ו/או שבץ מוחי.

     

    אז מאיפה מגיע הכולסטרול, מדוע דיאטה לא תמיד עוזרת להוריד אותו, מתי צריך להתחיל בסטטינים, ומהו החיסון החדש שמבטיח לפתור את הבעיה? בסיועו של הפרופ' יעקב הנקין, מנהל השרות למניעת מחלות לב וטיפול בשומני הדם, הנה כל התשובות לכל השאלות.

     

    קיראו עוד כתבות במדור פארם נט

      

    מה זה כולסטרול?

    הכולסטרול, אותו חומר שאנחנו כל כך פוחדים מפניו, נמצא בעצם בכל תא ותא מגופנו. עם זאת, רמות גבוהות מדי של הכולסטרול הפכו לאחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי.

     

    כולסטרול שוקע בדפנות כלי דם וגורם לתהליך דלקתי החוסם את כלי הדם ומביא להתקף לב ושבץ מוחי, להיווצרות כבד שומני ומחלות רבות נוספות. תרופות הסטטינים הביאו למהפכה של ממש כשהצליחו להפחית את רמות הכולסטרול ועמן להפחית גם את שיעורי התחלואה והתמותה.

     

    מהם ערכי הכולסטרול התקינים?

    ההמלצות האחרונות מדברות על הפחתת ערך המטרה של LDL כולסטרול מתחת ל-70 מיליגרם לדציליטר אצל אנשים עם עדות לטרשת בעורקים (אירוע לבבי או מוחי או ממצאים בבדיקות שמראים טרשת), חולי סוכרת ואנשים בקבוצת סיכון גבוהה בגלל ריבוי גורמי סיכון למחלת לב.

     

    עוד קובעות ההמלצות כי על אנשים בקבוצות סיכון נמוכות יותר לשאוף לערכי LDL כולסטרול מתחת ל-100-130 מיליגרם לדציליטר. אם למרות שינויים בתזונה ובפעילות גופנית, נותר ה- LDL כולסטרול מעל לערך מטרה, יש להוסיף טיפול תרופתי, בעיקר בסטטינים.

     

    ההחלטה מתי להתחיל טיפול בסטטין ולאיזה ערכים להגיע נעשית על סמך חישוב הסיכון של האינדיבדואל לפתח מחלה טרשתית של כלי הדם. חישוב זה נעשה בדרך כלל על ידי מחשבונים המשתמשים בנוסחאות שניבנו על סמך מחקרים ארוכי טווח באוכלוסיות שונות ונמצאות בזמינות לכל רופא בקופות החולים.

     

    איך משפיע לחץ דם על הטיפול בכולסטרול?

    באנשים עם יתר לחץ-דם קל (עד 159-99) ללא עדות לפגיעה בכלי-דם וסיכון כללי נמוך), ניתן לנסות במשך כמה חודשים טיפול לא תרופתי. אם לא מגיעים לערכים של מתחת ל- 140/90, יש להתחיל בטיפול תרופתי. לעומת זאת, באנשים בסיכון גבוה יש להתחיל טיפול תרופתי בלחץ הדם מיד ולעתים קרובות בשילוב של שני סוגי תרופות.

     

    הקשר של כולסטרול ללחץ דם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הקשר של כולסטרול ללחץ דם(צילום: shutterstock)

     

    האם דרוש שינוי תזונתי כשהכולסטרול גבוה?

    אנשים הסובלים מהשמנה, המוגדרת כ- BMI מעל ל-30, או אנשים עם עודף משקל המוגדר ב-BMI מעל ל- 25 עם מחלות קשורות (סוכרת, יתר-לחץ-דם, שומני דם גבוהים), צריכים להגיע לדיאטנית לצורך טיפול בהרזיה.

     

    זאת, בשל הסיכון לתסמונת המטבולית, אף שכאמור הירידה במשקל מפחיתה שומנים ורמות סוכר בדם, מעלה את ה- HDL ומסייעת להפחתה ביתר לחץ דם, ואינה משפיעה באופן ישיר על ה- LDL עצמו.

     

    המלצות התזונה כוללות שינוי ההמלצה מדיאטת דלת שומן בלבד, למספר סוגי דיאטות ובראשן דיאטה ים תיכונית, הכוללת העדפה לשומן שמקורו בעוף, דגים, שמן זית, שמן קנולה, אגוזים, צריכת דגי ים כגון סלמון, בקלה, טונה) לפחות פעמיים בשבוע).

     

    לאחרונה הורידו את ההמלצה להימנע מאכילת כולסטרול (הנמצא בביצים ומאכלי ים). באנשים עם מחלות לב מומלץ לצרוך דגי ים 2-3 פעמים בשבוע, או תוספת של כדורי שמן דגים (800-1000 מ"ג ליום), הגבלת כולסטרול ל-300 מ"ג ביום (בביצה 250 מ"ג), והגבלת שומן רווי (בשר בקר, מוצרי חלב עתירי שומן).

     

    לכלל האוכלוסיה מומלץ להימנע מצריכה של שומן טרנס שמקורו בשמנים צמחיים מוקשים שנמצאים בשימוש בעיקר במוצרי מזון תעשיתיים (כמו מאפים).

     

    איזו פעילות גופנית מומלצת להורדת כולסטרול?

    בעצימות בינונית (הליכה, רכיבה על אופניים) לפחות 150 דקות בשבוע ולפחות פעם ביומיים או פעילות בעצימות גבוהה (משחקי כדור או חדר כושר בעיקר) - שלוש פעמים בשבוע למשך 20 דקות, ופעילות מחזקת שריר - פעמיים בשבוע.

     

    אם לא נאכל הרבה שומנים, נצליח להוריד את הכולסטרול הגבוה?

    במשך שנים נטען כי מזון עתיר שומנים מעלה כולסטרול, אולם בשנים האחרונות התגלה שלא המזון הוא האחראי העיקרי לעליית הכולסטרול. נמצא כי רק 15% מהכולסטרול בגופנו מגיע מהמזון, בעוד הכבד מייצר את היתר.

     

    עודף הכולסטרול הוא מחלה, ולמעשה נמצא כי אלה שסבלו מרמות גבוהות של כולסטרול והחלו בדיאטת רעב, לא רק שלא הצליחו להתמיד בה, גם גרמו לכך שהכבד המשיך לייצר כולסטרול בכמויות גבוהות.

     

    לפיכך, במקרים קלים ניתן לאזון את הכולסטרול בדם על ידי דיאטה מופחתת בשומן מהחי (שומן רווי), אך כאשר זה לא עוזר יש צורך לטיפול תרופתי.

     

    עם זאת, חשוב תמיד לזכור כי הקפדה על תזונה נבונה (כגון הדיאטה הים תיכונית) חיונית לשמירה על בריאות טובה.

     

    האם פעילות גופנית מורידה כולסטרול?

    פעילות גופנית מצליחה להעלות במעט את רמות הכולסטרול הטוב (HDL) אולם לא הוכח כי היא מורידה באופן משמעותי את רמת הכולסטרול הרע .(LDL)

     

    עם זאת, פעילות גופנית היא בעלת ערך בריאותי חשוב ביותר, ולכן מומלצת תמיד - גם במסגרת ההמלצות החדשות שפורסמו השבוע. בתוך כך, פעילות גופנית בהחלט מועילה להפחתת רמות הטריגליצרידים המפחיתים, בנתיבים אחרים, את הסיכון ללב ולכלי הדם.

     

    באתר הוויטמינים של סופר-פארם כבר ביקרתם?

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    איך הכולסוטרול עלול להזיק לנו?
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים