שתף קטע נבחר

דו"ח המבקר: ביקורת קשה על פרויקט מצלמות האכיפה

מערך המצלמות האלקטרוניות שפרסה משטרת ישראל סופג ביקורת קשה במיוחד. המשטרה סופגת ביקורת חריפה גם על טיפול בדו"חות וכתבי אישום כנגד שוטרים וקצינים בכירים - "תמונה עגומה של התרבות הארגונית השלטת במשטרת ישראל"

מבקר המדינה מפרסם היום (ד') דו"ח חמור במיוחד על מערך מצלמות האכיפה האלקטרוניות שהציב המשרד לביטחון פנים, ומבקר קשות את משטרת ישראל על גרירת רגליים תמוהה בטיפול בעברייני תנועה מתוך המשטרה עצמה, לרבות קצינים בכירים. לדברי המבקר, למרות שגם מערך השפיטה של עברייני תנועה אינו פועל כהלכה, במשטרה ובמשרד לביטחון פנים ממשיכים לבזבז כספים לריק ומתכננים להרחיב את פריסת המצלמות.

 

מצלמות האכיפה החדשות - פרויקט הדגל סופג ביקורת קשה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מצלמות האכיפה החדשות - פרויקט הדגל סופג ביקורת קשה(צילום: ירון ברנר)

 

מספר הרוגי תאונות הדרכים נמצא בעליה קבועה בשנים האחרונות, עם זינוק מדאיג בשנה החולפת. לדברי מבקר המדינה, מערך מאות מצלמות תנועה דיגיטליות (פרויקט א3) שהחל לפעול בחודש מרץ 2012, ומטרותיו העיקריות היו הגברת הבטיחות בדרכים ובכלל זה הפחתת מספר ההרוגים, נחל כישלון חרוץ. הפרויקט, אשר זכה גם לביקורת גורפת עוד בטרם החל, עקב מחסור במידע אשר יצדיק את הקמתו במתכונת זו, לא "הופעל מיטבית" עקב כשלים מערכתיים שונים, למרות הכספים האדירים שהושקעו בו.

 

בין הכשלים גם "מהותיים וערכיים" בטיפול המשטרה בדו"חות ובכתבי אישום שונים, לרבות כאלה שניתנו לשוטרים וקציני משטרה בכירים. בין היתר כותב המבקר כי "דרך הטיפול בעבירות תנועה של שוטרים וקציני משטרה בכירים, ובמיוחד מסירת דיווחים שאינם מדויקים לצורך ביטול דוחות התנועה, מציבה תמונה עגומה של התרבות הארגונית השלטת במשטרת ישראל". המבקר מזכיר בהקשר זה כי "הממצאים בנושא זה, בצירוף קלקולים בתרבות הארגונית במשטרה שעלו בבדיקות קודמות (של מבקר המדינה, ה.פ) והפרשות שנחשפו לציבור בעת האחרונה בייחוד בקשר לדרג הבכיר במשטרה, יוצרים תמונת מצב מדאיגה של התנהלות המשטרה".

 

בין היתר הוא מדווח כי המשטרה החליטה למחוק באופן אוטומטי דו"חות וכתבי אישום שהופקו ממצלמות האכיפה, אם מדובר בכלי רכב של תיירים או בעלי לוחית רישוי פלסטיניות. עוד מדווח המבקר כי מאות דו"חות שהוגשו לשוטרים נמחקו לגמרי לאחר טיפול לקוי, מחמת התיישנות. המבקר מציין כי עד חודש פברואר 2015, לא הצליחה המשטרה להשלים את הטיפול ביותר ממחצית הדו"חות שניתנו לכלי רכב משטרתיים, יותר ממחציתם ניתנו בין השנים 2013-2012.

 

גם כאשר כבר ניתנו דו"חות תנועה המוגדרים כחמורים לאזרחים, נמחקו לא פחות מ-50 אלף מהם "עקב אי היערכות מערכתית של הנהלת בתי המשפט, המשרד לביטחון פנים והמשטרה, ועקב תקינה חסרה של שופטי תעבורה". ומה עשו במטרה כדי להתמודד עם בעיה זו? לדברי המבקר, סף האכיפה של מרבית המצלמות הועלה כך שיצלמו רק כלי רכב שנהגו במהירות גבוהה פי שניים ויותר (עד פי חמישה!) מהמהירות המותרת. בכך מנעה למעשה המשטרה שימוש מיטבי במצלמות היקרות.

 

בשולי הדברים אך מקוממים במיוחד הם ממצאי המבקר לגבי דו"חות שניתנו לשוטרים בדרגות ניצב משנה ומעלה, עליהם מוסמך להחליט ראש אגף התנועה או המפכ"ל. המבקר טוען כי קצינים בדרגות בכירות אלה אשר נתפסו נוהגים במהירות מופרזת, "דיווחו כי הדו"חות נרשמו להם בעת השתתפותם בפעילות מבצעית, ולכן בוטלו רוב הדו"חות וכתבי האישום לקצינים אלה". אלא שביקורת המבקר העלתה כי לא ניתן היה "לקשור את האירועים המבצעיים שציינו הקצינים לנסיבות שבהן תועדו נוהגים במהירות מופרזת". במילים אחרות - למרות שטענו כי היו בפעילות מבצעית ולכן נהגו מהר מדי, לא ניתן היה לאשר זאת. בכל זאת - הדו"חות בוטלו. לסיום, המבקר הסביר כי שירות בתי הסוהר (שב"ס) "סירב להעביר למשטרה פרטי נהגים של כ-100 אירועים בהם רכבי שב"ס עברו עבירות תעבורה", ובכך גרם להתיישנותם וביטולם.

 

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הגיב היום לדו"ח המבקר ואמר כי "דו"ח המבקר חושף כישלון מהדהד של מערכת האכיפה במאבק המתחייב נגד הקטל בדרכים, ולא פחות חמור מכך הוא חושף כשלים מהותיים וערכיים בשורות המשטרה בטיפולה בעצמה. עובדות אלה ונוספות שחשף המבקר, יש להן חלק מרכזי בהתרסקות מערך האכיפה במאבק לבלימת הקטל בדרכים", דברי כבל. עוד אמר כי "ועדת הכלכלה בראשותי עורכת בימים אלה שימוע בנושא הקטל בדרכים, ובהמשך לכך נקיים דיון משותף בוועדת הכלכלה יחד עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה בממצאי הדו"ח. עובדות חמורות אלה חייבות להשתנות ואנו נפעל בכל הכלים הפרלמנטריים הציבוריים העומדים לרשותנו בכדי לשנות את המצב. התנהלות נפסדת שכזו יש לגדוע לאלתר".

 

תגובת המשטרה

בנוגע למצלמות האכיפה, מגיבים במשטרה כי "טענתו של המבקר להעדר אפקטיביות של מצלמות א-3 סותרת את הממצאים המלמדים כי קיימת הרתעה ומגמה של שינוי בתרבות הנהיגה. יצויין כי עם הקמת הפרוייקט, קודם על ידי משטרת ישראל ובמימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מחקר מלווה אובייקטיבי וחיצוני על ידי פרופ' הלל בר גרא מאוניברסיטת בן גוריון, ממנו עלה כי מהירות הנסיעה של נהגים ירדה ב- 9% באזורי המצלמות. כמו כן, מסקר נהגים שביצע פרופ' הלל בר גרא עלה כי, עמדות א-3 השיגו הרתעה על ציבור הנהגים".

 

בנוגע להפקת דו"חות של עבירות תנועה חמורות אומרים במשטרה כי "הליקוי תוקן והעבירות אליהן התייחס המבקר כבר הועברו לטיפול הימ"ר". בנוגע לדו"חות תנועה של שוטרים: "המבקר מציין מפורשות כי הוא רואה בחיוב את הפעולות שנקט ראש את"ן הנוכחי לשם הסדרת הטיפול בדוחות אלה. כלל הדו"חות שעלו במסגרת הביקורת טופלו במלואם ונכתבו נהלים חדשים ומחמירים, המאפשרים טיפול מהיר ויעיל בדוחות שוטרים. ומה עם דו"חות שנמחקו לקצינים בכירים? "מונתה קצינה בודקת אשר בוחנת לעומק את הדברים".

 

"המשטרה מתייחסת לדו"ח באופן מעמיק ורציני, תוך שיתוף פעולה מלא עם המבקר אשר קיבל מידע על כלל השיפורים שבוצעו במהלך תהליך הביקורת. המשטרה מסכימה עם עמדת המבקר, כפי שצויינה בדו"ח, אשר לפיה, המחסור במועדי משפט הוא הפקטור המשמעותי המונע אופטימיזציה של הפרוייקט".

 

ומה אומרים במשרד לביטחון פנים? "לפי הנחיית השר ארדן, נוהל הטיפול בדו"חות תנועה של קצינים בכירים הוחמר. המחסור החמור בשופטי תעבורה ובמועדי משפט הוא גורם משמעותי המגביל את יכולת ההעמדה לדין. לכן, כל עוד לא יהיה מספר מספק של שופטי תעבורה המשטרה לא תוכל להפעיל את כל המצלמות שהותקנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מצלמות המהירות - כישלון
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים