שתף קטע נבחר

פברואר בסופר: קנינו פחות שילמנו יותר

חלה ירידה במספר הפריטים שקנינו, אך סכומי הכסף שגלגלו היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק עלו. משמעות הדבר היא שמוצרים רבים התייקרו. בגלל החום, צרכנו יותר גלידות מאשר מרקים. יש עלייה בצריכת מוצרי סויה, אבל גם במוצרי חלב

בפברואר 2016 קנינו פחות מוצרים בסופר ובכל זאת היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק גלגלו יותר כסף מהמכירות, כך עולה מסקירה של נילסן שבדקה את שוק מוצרי הצריכה. החברה אוספת נתונים מקופות הרשתות, למעט רשתות הפארם ואינה בודקת מכירות של ירקות ופירות.

 

 

נילסן מסבירה את ה"ירידה הניכרת בצריכת מזון" בכך שחג הפורים חל מאוחר השנה, כיוון שהשנה מעוברת ולכן ההשוואה מול השנה שעברה לא זהה - לקראת פורים אנשים קונים יותר מוצרים בסופר. כמו כן, החורף חם יחסית, לעומת השנה שעברה, וכשחם קונים פחות.

 

קניתם פחות - שילמתם יותר (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
קניתם פחות - שילמתם יותר(צילום: Gettyimages)

 

אילו מוצרים התייקרו?

אז איך זה שסכומי הכסף שגלגלו הספקים והרשתות היו גבוהים יותר? העלאות מחירים. כך למשל צרכנו 31% פחות סוכריות אך המכר הכספי ירד רק ב-19%. כל עוד הירידה בכמות שצרכנו גדולה יותר מהירידה במכר הכספי, זה אומר שההפסד הכספי מהירידה בקניות נבלם בחלקו על-ידי עליית מחירים. עוד דוגמא: צרכנו 20% פחות יחידות קפה, אך הירידה הכספית הסתכמה ב-8%. מכאן שהמחירים עלו.

 

התייקרויות היו גם בטבלאות שוקולד, מרככי כביסה, חומרי כביסה, חומרי אפייה, סבונים נוזליים, חומרי ניקוי למדיח כלים, מיצים טבעיים, עוגיות, לחם, טונה, דגני בוקר, נייר טואלט ויינות.

 

לעומת זאת, מחירי נקניקים ופסטרמות ירדו: צרכנו 14% פחות מבחינה כמותית, ומבחינה כספית הירידה היתה תלולה יותר - 20%. מגמה דומה היתה גם בבירה, גבינות צהובות, טמפונים ותחליפי לחם. מקטגוריות אלה צרכנו דווקא יותר, אך העלייה במכר הכספי שלהם היתה פחותה מהעלייה בכמות שנצרכה, משמע - מחיריהם ירדו.

 

0.9% ירידה במכירות מזון בתקופה של שנה, 2.9% ירידה מתחילת 2016

מבחינה כמותית, בכלל שוק מוצרי הצריכה נצפתה בפברואר ירידה של 3.1% בהשוואה של פברואר 2015 מול פברואר 2016 ובמזון חלה ירידה של 4.4%. מתחילת השנה יש ירידה של 2% בכלל שוק מוצרי הצריכה ושל 2.9% במזון. בהשוואה של שנה שלמה, יש ירידה של 0.6% בכלל השוק ושל 0.9% במזון.

 

לעומת זאת מבחינה כספית, בכלל שוק מוצרי הצריכה חלה דווקא עלייה של 1% במכירות מתחילת השנה. במזון, נצפתה עלייה של 0.8% במכר הכספי שמגלגלים היצרנים, היבואנים והרשתות לעומת השנה שעברה, מתחילת השנה. כמו כן ישנה עלייה 0.1% במכר הכספי של מזון בהשוואה של חודש מול חודש, פברואר 2015 לעומת פברואר 2016. בבדיקת תקופה של שנה - (פברואר 2014-2015 לעומת פברואר 2015-2016) יש דווקא ירידה במכירות מזון, של 0.3%. במוצרי טיפוח הבית נצפתה העלייה הכספית הכי גדולה: 4.2% בהשוואה של פברואר 2015 מול פברואר 2016. כלומר, הרשתות, היצרנים והיבואנים גלגלו יותר כסף על מוצרי טיפוח הבית, בשל עליית מחירים.

 

שוק מוצרי הצריכה גלגל 7.03 מיליארד שקל בפברואר, 77% מזה מזון, 10% משקאות, 6% טיפוח הבית ו-6% טיפוח הפרט. מבחינה כמותית נמכרו 765 יחידות 82% מהן מוצרי מזון, 10% משקאות, 5% טיפוח הבית ו-4% טיפוח הפרט.

 

 

פחות נקניקים ושוקו, יותר דאודורנטים ומוצרי חלב

הירידה הכמותית במכירות מתחילת השנה מגיעה בעיקר מקטגוריות חורף ופורים, בשל מועד שונה של החג. מו כן, מוצרי הנקניקים מציגים ירידה משמעותית במכירות, כנראה בשל פרסומי הסיכון הבריאותי בבשר המעובד.

 

בגלל החום, היתה ירידה בצריכת קטגוריות אופייניות לחורף כמו מרקים, שוקו, קפה נמס ועלייה במכירות קטגוריות קיץ כמו גלידה, משקאות יוגורט, מים מינרליים, משקאות קלים, בירות, דאודורנטים וקוטלי חרקים. מבחינת פורים פ כיוון שחל מאוחר המכירות של טבלאות שוקולד וממתקים היו פחותות לעומת פברואר 2015.

 

מגמה מעניינת בחיתולים ובמגבונים: נכנסנו מתחרים בחיתולים והצרכנים קונים יותר. קטגוריות מגבונים וחיתולים מציגות צמיחה מתחילת השנה. המכר הכמותי עלה ובכל זאת יש ירידת מחירים. בנוסף, יש עלייה בצריכת מוצרי סויה, עלייה מתמשכת, אך במקביל, יש גם עלייה מתמדת בצריכת מוצרי חלב.

 

יצרני המזון הגדולים נחלשים

יחד עם זאת, נתח השוק של מרבית היצרנים הגדולים בענף המזון והמשקאות ממשיך לרדת מתחילת השנה. הסיבה לכך עשויה להיות חוק המזון שאמור לחזק יצרנים קטנים אבל בעיקר, כך ניתן לנחש, התחזקות המותג הפרטי של רשתות כמו שופרסל ורמי לוי.

 

בתחום טיפוח הפרט, חלק מהיצרנים הגדולים מתחזקים חלקם נמצאים בירידה, אך הקטנים - נחלשים.




 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: Gettyimages
למרות שקנינו הרבה פחות מזון, הספקים והרשתות הרוויחו יותר
צילום: Gettyimages
מומלצים