yed300250
הכי מטוקבקות
    הממתקים שנמכרים במעדני מזרע בדיזנגוף סנטר, ת"א (מימין למעלה: אריזה מארה"ב) "אפקט הגועל נעלם" | צילום: יובל חן
    ממון • 30.03.2016
    להיט: סוכריות מגעילות
    סוכריות בטעמים חביבים ואיומים כאחד מככבות אצל ילדי חו"ל, ועכשיו גם בארץ • הילדים טועמים, נהנים או יורקים להנאתם
    מאת איריס ליפשיץ־קליגר

    על סוכריות בטעם קיא, גרביים, נזלת, עשב, ביצה רקובה, שעוות אוזניים, סבון, גבינה מסריחה או מזון כלבים כבר שמעתם? ובכן, הילדים שלנו כבר טעמו, הקיאו, ובעיקר מתלהבים מהלהיט המטורף שקשור בהארי פוטר ובקסמיו, שכבש בעיקר את ארה"ב ואירופה.

     

    לטרנד ההזוי קוראים "אתגר הסוכריות המגעילות". בחו"ל אפשר לרכוש אותן בכל מקום, כולל בחנויות מקוונות שמשווקות ממתקים. אפשר גם להזמין את הממתק באמזון ובאיביי. למשל, מחירי סוכריות Jelly Belly BeanBoozled הם 1.13־9 דולר לחפיסה במהדורה מיוחדת הכוללת רולטה. עם דמי השילוח מדובר בעלות סופית של 13־4.5 דולר. באנגליה, מחירי סוכריות Bertie Bott's Every Flavour Beans מתחילים ב־8.95 פאונד לחפיסה (170 ג"ר).

     

    אתמול התברר שגם בארץ אפשר להשיג את הסוכריות, למשל בחנות מעדני מזרע בדיזנגוף סנטר, ב־16 עד 50 שקל (תלוי בגודל השקית). המוכר המליץ לנו להזדרז לקנות כי הן נחטפות במהירות. גם בדיוטי פרי בנתב"ג החלו למכור אותן.

     

    הילדים משחקים ברולטת טעימות: שופכים את הסוכריות מהאריזה לקערה, טועמים ומנסים לזהות את הטעם. אם טעים מחייכים, אם מגעיל – יורקים לשקית ואף מקיאים. הצצה ביוטיוב מעלה שילדים מתעדים את עצמם בארץ ובחו"ל ברולטות טעימות. על הילד לזהות באיזה טעם מדובר מבין 2 אופציות בכל צבע. כך, למשל, יש סיכוי שתחילה הטעם יהיה ערב לחיך אבל בתוך שניות הוא הופך לטעם עם ריח שמזכיר אוכל של כלבים.

     

    הממתקים שנמכרים במעדני מזרע בדיזנגוף סנטר, ת"א (מימין למעלה: אריזה מארה"ב) "אפקט הגועל נעלם"
    הממתקים שנמכרים במעדני מזרע בדיזנגוף סנטר, ת"א (מימין למעלה: אריזה מארה"ב) "אפקט הגועל נעלם"

     

     

    האופציות רבות: למשל, סוכרייה בטעם עשב או לימון, סוכרייה בטעם ביצה רקובה או פופקורן חמאה, סוכרייה בטעם בואש או ליקריץ, גבינה מסריחה או פופקורן בטעם קרמל, ואפילו טעם של פירות טוטי פרוטי או גרביים מסריחות.

     

    מה שעובד על רולטת הטעימות זה חוש הריח. "לא נסתום את האף לילדים בזמן שיטעמו מהממתק. הרי כל אפקט הגועל ייעלם", מציינת רות אבירי, דיאטנית קלינית ויועצת לתנובה, ומוסיפה: "כשאני עובדת עם ילדים, אני מנחה הורים לעודד ילד לטעום מזון שהילד לא מוכן לטעום. זה אפקט הזעזוע: אני אומרת להורים לומר, למשל, לדמיין שגזר זה עין, כך שאם הילד מקבל צלחת של מרק גזר צריך לומר לו לדמיין מרק עיניים. לא ייאמן, אבל זה עובד. הילדים מתמגנטים להרפתקה, צוחקים, יורקים אבל טועמים".

     

    הצצנו בסימון המרכיבים שהסוכריות מכילות בסיוע הדס יריב, טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה: "זה ממתק, וממתק לא בא להזין את הילד בחלבונים וויטמינים. רובו מתבסס על סוכר. אבל למה היו צריכים לדחוף בסוכריות צבעי מאכל מזעזעים שמזמן כבר לא בשימוש בתעשיית מזון שמכבדת את עצמה, שלא לדבר על צבעי מאכל כחולים המופקים מזפת".

     

    "כיום התעשייה משתמשת בצבעי מאכל טבעיים המופקים מתבלינים כמו כורכום, פפריקה ועוד. הם אינם מזיקים, אבל גם פחות בוהקים. מצחיק שלצד שימוש בחומרי גלם יקרים כמו תמציות פירה בננה ופירה פירות יער, שאינם זולים, מצאו לנכון לשלב צבעי מאכל בעייתיים. אפשר למצוא גם תמצית ויטמין C וחומצה מאלית, שהם אמנם לא ויטמין C טבעי אלא סינטתיים, אבל יפה שהם נמצאים בממתק".

     

    Iris-lif@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 30.03.16 , 21:10
    yed660100