שתף קטע נבחר

חפשו ומצאו את האוטו שלכם

אחרי הכל, הגיע הזמן לתכל'ס. איך לא לפשל ברגע האמת של הפגישה הראשונה. זו שעלולה להכריע

כמו בטרגדיה יוונית טובה, אתה מגיע לשיא. אחרי שצמצמת את האופציות והחלטת על כיוון, הגיע הזמן למצוא את הרכב שלך. בקניית רכב חדש הדרך קצרה יותר, אך גם פה יש לבדוק מספר סוכנויות. לעיתים סוכנויות המשנה יציעו הטבות ניכרות בשירות, בזמן ואף באביזרים נלווים.
בקניית רכב משומש חשוב ללמוד את מצב השוק, לחפש ולא להתעצל ללכת לראות כמה שיותר מכוניות. המחירון המקובל לא תמיד מייצג את המחיר המוצע לרכבים בשוק, לעיתים הוא טועה בעשרות אחוזים. כך שיש לקחת אותו כבסיס למיקוח בלבד. מחירי הבדיקות (ההכרחיות) לא נמוכים, הטרחה אינה קטנה, ולכן חשוב שתבצעו בדיקה רק לאחר סיכום עקרוני על העסקה.

תמצא את האוטו שלך

איך למצוא את הרכב המתאים, איפה מוצאים אותו, ואיך עושים את זה לעזאזל ונשארים בחיים? טובים השניים מהאחד אמרו באיזה שיר ילדים וזה תופס גם פה. יותר אנשים שיידעו שאתם מחפשים רכב, יגדילו את הסיכוי שמישהו שמכיר את האחיין של השכנה מבניין 28, יעדכן אתכם שהוא בדיוק מוכר את האופל שלו במחיר מציאה. ספרו לכל מי שרוצה לשמוע שאתם מחפשים רכב ותחזיקו אצבעות. את השלב הבא והמרכזי בחיפוש יש לרכז בקניית העיתונים הגדולים וחיפוש הפרסומים בלוחות המודעות, כמו-גם בלוחות האינטרנט. אחרי שעיינתם, יגעתם ומצאתם מה שחיפשתם, מגיע הזמן לשיחת הטלפון הגורלית וגם כאן יש כמה כללים :

א. פתחו בשאלה: האם הרכב עדיין למכירה? אדם פרטי יודע לאיזה רכב התכוונתם. סוחר המפרסם רכב כאדם פרטי יתקשה לענות על השאלה.

ב. שאלו לגבי הדגם, נפח המנוע, שנת ייצור, מספר הקילומטרים שהרכב עבר, מצבו והצבע. שוב יהיו אלה שאלות פשוטות לאדם פרטי, אך סוחר המתחזה לאדם פרטי יתקשה לענות עליהן.

ג. דאגו לכך שהאדם העונה לכם הוא בעל הרכב. תשובות כמו: "זה הרכב של הבן שלי אך הוא לא נמצא כרגע" הן בעייתיות.

ד. השתדלו לברר כמה שיותר פרטים על הרכב בטלפון: האם הרכב עבר תאונה, האם ישנו רישום לכל הטיפולים, איזו יד הרכב, מה מצבו הכללי (שריטות, מכות וכו'), מדוע הרכב מוצע למכירה. בירור מקיף יכול לחסוך לכם נסיעה מיותרת לראות את הרכב.

ה. אפשר לקבוע פגישה, אך רצוי לעשות זאת כמובן רק בשעות האור ולא בשעות החשיכה. קל יותר לבדוק את הרכב ומצבו באור השמש. שני זוגות עיניים עדיפים על אחד, לכן קחו איתכם חבר.

ו. לבשו בגדים נוחים על מנת שתוכלו לכרוע או להתכופף בזמן בדיקת הרכב ללא חשש שהחליפה שארמני תפר במיוחד עבורכם תתקמט בתהליך.

ז. דברים ששווה לוודא בבדיקה:
1) דגם ומפרט.
2) מספר הקילומטרים שעבר הרכב (ממוצע של 15-18 אלף קילומטר לשנה הוא נורמלי).
3) ביצוע/רישום של הטיפולים שעבר הרכב (חשוב במיוחד במקרה שהרכב עדיין בתקופת האחריות).
4) מצב הצמיגים והגלגלים יכול הצביע על שימוש לא מתחשב, כמו-גם על הקפדת בעל הרכב על בבת עינו, שלא להזכיר עלות מתווספת במידה ויש צורך להחליף את הגומי. מדובר כאן במספר אלפי שקלים.
5) מתי תאריך הטסט הבא. וודאו זאת היטב.
6) מתי היה הטיפול האחרון ומתי תאריך הטיפול הבא. גם כאן מדובר בכסף לא קטן.
7) כמה בעלים קודמים היו לרכב.
8) איזה תוספות ישנן לרכב (חלונות חשמל, נעילה מרכזית, הגה כח, בלמי ABS, מזגן, מערכת שמע מיוחדת, כריות אוויר, חישוקי סגסוגת וכו').

ח. בצעו מספר בדיקות בסיסיות, כל אחד יכול:
1) כרעו ברך כשלושה מטרים לפני המכונית והביטו על ארבעת הגלגלים. הגלגלים צריכים להיות מסודרים בקו ישר ומושלם. חריגה מהקו עלולה להצביע על נזק למרכב.
2) הסתכלו על הצמיגים הקדמיים. שחיקה לא שווה של אחד מהצמיגים יכולה להוות סימן לבעיה במערכת ההיגוי או תקלה אחרת.
3) צמיגי הרכב צריכים להיות בעלי "בשר", כשהחריצים במרכז הצמיג ברורים וללא חתכים. עדיף שכל הצמיגים יהיו של אותו היצרן כולל הרזרבי, אבל אם לא, חובה על פי החוק שצמיגים הנמצאים על אותו סרן יהיו זהים ושמידת הצמיג תהיה זהה לרשום ברישיון הרכב.
4) וודא שישנו צמיג רזרבי תקין, מגבה(ג'ק), ומפתח ברגים.
5) בדקו שכלל המערכות ברכב תקינות – מראות צד, חימום השמשה האחורית, מגבים, מערכת התזת המים, מערכת המיגון והאזעקה, מחוונים, תאורה, תאורת חירום, מערכת הסטת המושבים, עיגון מערכת המושבים לקרקעית הרכב, צופר.
6) הדליקו את המזגן; סיבובי המנוע צריכים לרדת מעט ואויר קר אמור לצאת לאחר כ-15 שניות.
7) התניעו את הרכב. פליטת עשן כחלחל מהמפלט תצביע בדרך כלל על שסתומים לא תקינים ואטימה לקויה. תיקון בעיה זו הוא עסק יקר בדרך כלל. פליטת עשן שחור וסמיך יכול להצביע על בעיה במערכת הזנת הדלק, אם תערובת לא מדויקת או אחרת. זו דווקא אינה מסובכת ויקרה בדרך כלל.
8) סגרו למספר שניות את קצה המפלט, בעזרת היד אם הפתח אינו חם מדי. אם הלחץ חזק, סיבובי המנוע יורדים מעט לעיתים והמנוע נשמע חנוק מעט, המערכת תקינה כנראה. אם סיבובי המנוע אינם משתנים ואין לחץ על היד, אך ישנם רעשי פליטה ממקום אחר – המערכת דורשת תיקון.
9) לחצו באיטיות על המצמד כשהמנוע פועל, ושחררו באיטיות. אחר כך לחצו שוב, באיטיות, שלבו להילוך ראשון ושחררו את המצמד לאט לאט. רעשים או צפצופים בתחילת הלחיצה או בשחרור מצביעים על בעיה.
10) סרוק את מקום החנייה הקבוע (אם יש כזה) של המכונית. סימני שמן אינם מעודדים...
11) צאו לנסיעה קצרה ברכב. האם הרכב מאיץ בצורה חלקה? האם תיבת ההילוכים אינה משמעיה רעשים או סתם קשת-תפעול? בדקו את הבלמים במהירות נמוכה; משיכה לצד מסוים בבלימה יכול להצביע על בעיה. דוושת בלם ספוגית וחסרת תחושה יכולה להצביע על חדירת אויר למערכת או על נזילת שמן.
12) וודאו כי הדלתות ודלת תא המטען נפתחות ונסגרות באופן תקין ושהמרווח הנותר בסגירה הוא זהה. בנוסף בדקו פתיחת וסגירת חלונות הרכב. בעיות כאן עלולות להצביע על מרכב שעבר חיים קשים מסיבה זו או אחרת. לא דווקא תאונה, אך אין להוציא זאת מחשבון.
13) חפשו חלודה, או סימנים לחלודה שנצבעה במסגרות החלונות, משקופי הדלתות, חיבורי הכנפיים, רצפת הרכב, במרזבים ומתחת לפגושים.
14) הביטו ברכב ממרחק בשמש. נסו להבחין בשינויי צבע בחיבורים, בכנפיים, מכסה המנוע ותא המטען. אם אתם מזהים איזור פח שנראה לכם חשוד כמטויח, הצמידו אליו מגנט. אם הוא נצמד, סימן שהאיזור תוקן כהלכה.
15) לחצו ושחררו כל אחת מארבע הפינות של הרכב מספר פעמים ועזבו. אם הרכב ממשיך להתנועע יותר מפעמיים, המשמעות היא שאחד המתלים לא תקין.
16) בידקו את המנוע. ודא שהוא נקי ויבש, ניתן להסתייע בפנס. בדרך כלל, מנוע נקי מדי מראה על-כך שמישהו טיפל בו כדי לעשות רושם טוב. מנוע מלוכלך מאוד מצביע על הזנחה; אם המוכר טוען שהמנוע עבר שיפוץ, בקשו לראות תעודת אחריות. לפני התנעה ראשונית דאגו לכך שהמנוע קר. אם ישנן בעיות התנעה, המוכר עלול לחמם את המנוע כדי לעשות רושם טוב. אם המנוע משתעל ומקרטע ברגע ההתנעה זהו סימן אזהרה.
17) בידקו את מד השמן ברכב. שמן שמריח שרוף אינו מוסיף בריאות לרכב. האם רמת השמן תקינה?
18) בידקו את המים במצנן. מים עכורים וחומים עלולים להצביע על חלודה ולכלוך במערכת הקירור.
19) בידקו את מד המרחק. ספרות שרוטות או כאלה שאינן מסודרות בקו ישר יכולות להצביע על זיוף המרחק. מעבר לכך, רכב עם 50 אלף קילומטר, שהמושבים בו קרועים, או שהשטיחים והפלסטיק בלויים במידה לא סבירה, עבר ככל הנראה טיפול שלא מן המניין.

יא. אם הכל נראה לכם עד כה, קחו את הרכב לבדיקה. הסכימו מראש על תשלום הבדיקה ומה ייעשה במקרה של תקלות העולות בה. את הבדיקה בצעו במכון מוכר המוסכם על שני הצדדים. בארץ כולם מכירים את כולם, ולמרות שאנחנו בעד הגישה החברתית עדיף במקרה זה שמי שבודק את הרכב לא יהיה גיסו של המוכר. מקובל לסכם על תשלום משותף, אם כי אפשר בהחלט לשכנע את המוכר כי במידה ולא תרכשו את הרכב, הוא יעשה שימוש בדף הבדיקה הלאה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כדאי לבדוק טוב את הרכב...
החל מפנסים...
דרך המגבים...
הצמיגים...
ועד למנוע
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים