שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תל אוטו בתל אביב - כל מה שרציתם לדעת
    פרויקט שיתוף כלי הרכב של עיריית תל אביב יצא לדרך במחצית השנייה של 2017, עם חיוב לפי דקת שימוש ו-260 מכוניות קטנות בדומה למיזם תל-אופן. התקציב: 100 מיליון שקלים. עד כמה אם מכירים את הפרויקט שמתיימר לשנות את פני התחבורה בעיר?

    מכירים את מיזם תל-אופן בתל אביב? אז דומה, אבל במכונית. במהלך המחצית השנייה של 2017 יוזנק פרויקט שיתוף הרכבים של עיריית תל אביב, במסגרתו יופעל מערך של 260 מכוניות מיני בתחומי העיר, באופן דומה לזה של מערך האופניים תל-אופן הפועל במשך מספר שנים. מנויים יוכלו לקחת את הרכב בנקודה אחת בעיר ולהחנותו בכל אחת מ-520 (80 פחות מהתכנון המקורי) חניות ייעודיות, או בחניות "כחול-לבן". התשלום: לפי דקת שימוש.

     

    תל אופן - הייתה גם ביקורת:

    כתבת: עיינה לי, צילום: אסי כהן

    כתבת: עיינה לי, צילום: אסי כהן

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    חשיפת ynet ב-2013:

    חולדאי יציע השכרת רכב בתל אביב

    תל-אוטו בת"א - כמו תל-אופן, רק על 4

     

    עיריית תל אביב אישרה את תקציב הפרויקט בסך 100 מיליון שקלים בישיבת מועצת העיר, וקבעה את המחצית השנייה של השנה הבאה כמועד תחילת הפרויקט. בעירייה מבטיחים כי בהתאם לביקוש, ניתן יהיה להרחיב את הפרויקט. תעריפי השימוש עדיין לא נקבעו ויפורסמו לפי העירייה בסמוך למועד השקת המיזם, עם הבטחה ל"תעריפים זולים בכ-30-40% מתעריפי מוניות".

     

    אלא שהפרויקט הצפוי להתחיל בפעילות בעוד כשנה, העלה בינתיים לא מעט תהיות. החל בעובדה שהוא יתחיל - במקרה הטוב - כארבע שנים לאחר שהוכרז עליו, דרך ההחלטה שלא לעשות שימוש בכלי רכב שאינם מזהמים כלל - דוגמת רכב עירוני קטן וחשמלי - או מזהמים מעט (היברידיים), ועד ההשפעה הזניחה שתהיה למספר מכוניות קטן כל-כך על רמת הזיהום וגודש התנועה בכרך.

     

     (עיריית תל אביב) (עיריית תל אביב)
    (עיריית תל אביב)

     

    השאלות לעיריית תל אביב, התשובות לפניכם:

     

    לפי הכרזת העירייה, "המטרה העיקרית הינה לתת מענה תחבורתי שיאפשר לתושבי העיר ומבקריה לוותר על רכבם הפרטי לחלוטין". כמה מתושבי העיר צפויים לוותר על רכבם הפרטי לטובת מכוניות המיזם?

     

    עיריית תל אביב: מחקרים בחו"ל שהתקיימו לאחר כניסת מערך שיתופי מעין זה, מוכיחים כי כל רכב שיתופי שמוצב בכביש, מוריד משימוש לפחות ארבעה רכבים פרטיים. כך לדוגמה, בתום שנת הפעלת מערך שיתוף הרכבים בסיאטל, 50% מהמשתמשים דיווחו על מכירת הרכב או אי רכישת רכב נוסף או רצון למכור את הקיים.

     

    מסקנה - כל מכונית במיזם אמורה - לפי התרחיש האופטימי ביותר - "להוריד" מהכביש ארבעה כלי רכב. מדובר ב-1,000 מכוניות ש"יוסרו" ממצבת המכוניות בתל אביב. לשם פרופורציות, לפי הערכות נעות מדי יום ברחבי תל אביב לפחות חצי מיליון מכוניות "מקומיות" ו"זרות". ויתור על 1,000 מהן לאחר שנה, בהתחשב בצמיחה הטבעית במספר התושבים והשיפור הקבוע ברמת המינוע בישראל, תהיה זניחה במקרה הטוב. בנוסף, בין הערכות אלה לטענת העירייה הראשונית כי היא צופה הקטנת מספר המכוניות העירוניות ב-5% (כ-25 אלף) תוך שנתיים, יש הבדל עצום.

     

    רנו טוויזי חשמלית - לא תיקח חלק בפרויקט ()
    רנו טוויזי חשמלית - לא תיקח חלק בפרויקט

     

    מערך שיתוף הרכבים יכלול כ-260 מכוניות. לאיזו קטגוריית כלי רכב הכוונה ואיזה דגמים אנו עשויים לקבל במיזם?

     

    עיריית תל אביב: כלי הרכב מאופיינים כ"רכבי ארבעה מושבים עם דרגת זיהום אויר מרבית 4", לדוגמה, ניסאן מיקרה, יונדאי I10, קיה פיקאנטו, שברולט ספארק ודומים להם.

     

    מסקנה - למרות שבתחילת הדרך הכריזו בעירייה כי "לפחות מחצית" מכלי הרכב במיזם יציעו ארבעה מושבים, וחלקם יציעו שני מושבים בלבד, הוחלט לוותר על כלי רכב קטנים (וזולים) יותר, הצורכים פחות דלק ונוחים יותר לחניה. מדוע נעלמו? לכך אין תשובה.

     

    ומה קורה עם רכב חשמלי ולא מזהם? אין כאלה (צילום: אסף לב) (צילום: אסף לב)
    ומה קורה עם רכב חשמלי ולא מזהם? אין כאלה(צילום: אסף לב)

     

    נציגי העירייה יצאו בעבר לסיורים בערים בעולם בהן התבצעו פרויקטים דומים, עם כלי רכב חשמליים (בלבד). מדוע הוחלט לוותר עליהם לחלוטין בתל אביב?

     

    עיריית תל אביב: בשלב זה הוחלט שלא לשלב רכב חשמלי בשל מספר גורמים. ראשית, השקעת כלי רכב חשמליים מייקרת את הפרויקט בעשרות אחוזים בשל עלות כלי הרכב ותשתית החשמל היקרה משמעותית. שנית, מפעילים בחו"ל, מומחים ויועצים שונים, המליצו להתחיל ברכבי בנזין על מנת להשריש את השימוש במערך, שכן אופן השימוש ברכב חשמלי אינו מוכר ללקוח ועלול להוות חסם. בנוסף, טרם ידוע כמה אנשים ישתמשו במיזם ולכן עדיף להמתין עם עמדות לרכב חשמלי ומספר הדגמים מוגבל בשלב זה.

     

    מסקנה - עיריית תל אביב החליטה לוותר על השימוש בכלי רכב לא מזהמים מטעמי עלות וראיה קצרת טווח, למרות הבטחות העבר. הטענה כי יש מספר דגמים מצומצם בעלי הנעה היברידית או חשמלית המתאימים לשימוש עירוני אינה נכונה. בנוסף, רכב חשמלי כבר מאד מוכר ללקוח, ותוך שנתיים-שלוש יהיה מוכר הרבה יותר.

     

    זול בכ-30 עד 40 אחוז ממונית. האמנם? (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
    זול בכ-30 עד 40 אחוז ממונית. האמנם?(צילום: הרצל יוסף)

     

    כיצד צפויה העירייה ו-או אנשי Car2go לתמחר את הנסיעות, ומה יהיה רדיוס השימוש המותר בכלי הרכב?

     

    עיריית תל אביב: התעריף יקבע בסמוך להשקה ומטרת הפרויקט היא שהנסיעה תהיה זולה בכ-30% (עד 40%, לפי הערכה עדכנית) ממחיר נסיעה מקבילה במונית. ניתן יהיה לשכור רכבים גם לנסיעות מחוץ לעיר ולהחזירם לשטח העיר תל-אביב-יפו בלבד. חשוב להדגיש כי מטרת הפרויקט, בדומה לתל אופן, הינה נסיעות קצרות עירוניות בתוך שטח הפעלת המערך. לנסיעות ארוכות יותר יש פתרונות אחרים כגון מוניות, אוטובוס, רכבת וחברות השכרת רכב שעתיות.

     

    מסקנה: הכרזה על מחיר שיהיה זול בכשליש ממחיר נסיעה במונית טובה אולי ככותרת, אך אינה אומרת הרבה. למעשה, היא לא מובנת. תעריף המוניות הרי אינו אחיד ומשתנה בהתאם לנתונים רבים. כדאי להזכיר כי בתחילה פרסמה העירייה כי מחיר השכרה מרבי של 60 שקלים לשעת שימוש, או עד 25 שקלים לחצי שעה. לאחר מכן נחשף על ידי העירייה כי החיוב יהיה דווקא לפי דקה. כעת ההתייחסות היא לתעריפי מוניות. בקיצור, המחיר לא נקבע וזהו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים