מ-4 יוצא אחד: הרשע שבכל אחד מאיתנו
כנגד ארבעה בנים דיברה תורה, אחד חכם, אחד רשע ואחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול (הגדה של פסח) למה דווקא ארבעה, מה הם מסמלים, מה הקשר של פסח לבריאה וכיצד בעזרתם נוכל לבחון את חיינו?
ארבעה בנים, ארבעה טיפוסים אישיותיים, כל אחד שואל את השאלה מהווייתו, מראיית עולמו, מדרך חייו. בהגדה מגדירים אותם כחכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. אלמנט הארבע מופיע ארבע פעמים בהגדה: ארבע כוסות, ארבעה בנים, ארבע קושיות (מה נשתנה הלילה הזה), ארבעה היגדים. ועוד תוספת קטנה שעולה בפסח- ארבע אימהות.
הבריאה, המימדים, הכוכבים, הירח, השמש, כדור הארץ, הסביבה, החומר, האדם, הרגש, המחשבה, התודעה - כולם ובעצם כל מה שיש בבריאה כולה, מהרוח ועד החומר, נמדדים בתדרים ורטטים אנרגטיים המחולקים לארבעה יסודות - אש, אוויר, מים ואדמה - שהם הכוחות עליהם הכל מבוסס.
היסודות מוכרים בקבלה, באסטרולוגיה ובתנ"ך כארבעת פני האלוהים. במדע הם נקראים כוחות, הכוח האלקטרומגנטי הוא האש, הכוח הגרעיני החלש הוא האוויר, הכוח הגרעיני החזק הם המים, והאדמה היא כוח הכבידה/ המשיכה.
היסודות נמצאים בטבע שסביבנו, בתוכנו, ברגש, במחשבה, בעשייה. אנחנו משתמשים
בהם בשפה, בביטוי עצמי ובהמחשה של מצבים מילולית, נפשית, רגשית ומעשית.
האש – צבעה אדום, מייצגת את האנרגיה המובילה היא הרצון. אש החיים, אש התמיד, הדלק המניע, עוצמה, חיוניות, שלהוב, יצירתיות, מיניות ויצריות, דחף, מנהיגות, מובילות, אומץ, דינאמיות.
האוויר – צבעו כחול והוא מייצג את המחשבה. רעיוניות, הבנה/תפישה, פענוח, כושר הביטוי, סקרנות, קלילות, היגיון, גמישות, התקשורת בכללותה, החיבור שלנו לעולם הרוח. התודעה הגבוהה.
המים - צבעם ירוק והם מייצגים את הרגש. אהבה, אשליה, תנועה, גמישות, זרימה, הרמוניה.
האדמה - צבעה חום והיא מייצגת את החומר. הגוף הפיזי, גשמיות, שמרנות, ביטחון, הישרדות, עקביות, עקשנות, שורשיות, סבלנות, דבקות, קרקוע/ עיגון. ששת החושים.
כל יסוד מתבטא בשני קטבים: מורחב (ימין +) ומרוכז (שמאל -) היסודות, שהם הכוח המניע, פועלים בהתאם לבריאה שאנו נמצאים בה, בריאה דו קוטבית. לכל דבר יש לנו שני צדדים. בטבע הם נמצאים איתנו באופן פיזי ובשפה אנחנו משתמשים בהם לתאר מצבים. כדי להבין את מהות היסודות והשילוב בניהם, אפשר להשוות אותם למצבם בטבע ולשימוש בהם בשפה. כמו לדוגמה "חם אש", "מהיר כרוח", "מים שקטים חודרים עמוק", "קרקע בטוחה" וכן הלאה.
וכמו בהגדה האנושות מחולקת לארבעה טיפוסי אישיות, יסודות אישיות:
טיפוס האש - רשע
כמו שהאש היא האנרגיה המובילה, כך גם טיפוס האש מוביל מנהיג, אפשר שינהיג קבוצה או אדם יחיד. אש החיים, התמיד, הדלק המניע, מפעילים את טיפוס האש. הוא יודע מה הוא רוצה להשיג, חדור מטרה אמיץ, תחרותי, ייצרי ומיני.
יש בו חיוניות וכוח גדול של שכנוע וכשהוא פועל הוא "עושה המון רעש". הדינאמיות שבו הופכת אותו לעיתים לחסר סבלנות והבנה כלפי האחרים, האש מביאה את הרעיוניות ומפה מגיע גם הכישרון והיצירתיות.
באופן המורחב (ימין +) טיפוס האש יהיה שמח, יצירתי, מקרין חום, עוצמתי ועם אגו גבוה. באופן המרוכז (שמאל - ) תהייה בו אלימות, כוח הרס, מזג חם, אגו נמוך והמון כעסים.
האש בטבע - מדורה, שריפה, חום, הר געש מתפרץ או רותח. בשילוב עם יסודות אחרים היא מרתיחה את המים ומחממת את האוויר.
בשפתנו - חם כמו אש, שורף אש, רותח, מזג חם, מהיר חמה, פתיל קצר.
בהגדה - טיפוס האש איננו רשע, "..מה העבודה הזאת לכם.." שאלה טיפוסית לטיפוס עצמאי, יצירתי ודעתן. .."ולפי שהוציא עצמו מן הכלל..", רשע זאת פרשנות כמו שאפשר לומר עליו יהיר או כל שיפוט אחר.
טיפוס האוויר - חכם
האוויר מבטא את המחשבה והנשימה. לכן טיפוס האוויר רווי ידע. ההבנה שלו טובה, התפיסה מהירה והוא מסיק את המסקנות מהר, יש בו סקרנות ורצון ללמוד ולדעת במיוחד לימודי רוח ותודעה גבוהה, הוא גמיש במחשבתו כמו קלילות הרוח. ההגיון שולט בו הוא רציונאלי ובעל יכולת ביטוי טובה ותקשורתית.
באופן המורחב (ימין +) הוא מאופיין באופטימיות, אופקים רחבים, הגיון מושכל, בהירות מחשבתית, וכמו שאומרים הרבה זה יותר מידיי, לעיתים יהיו לו פיזור מחשבתי ובלבול. באופן המרוכז (שמאל - ) הוא יאופיין בפסימיות, צרות אופקים, הגיון שפוסל, דפוסים מגבילים ופחדים.
בטבע - רוח חזקה/חלשה, חמה/קרה, מהירה/איטית, בשילוב עם יסודות אחרים היא מלבה את האש, מניעה את הים (גובה הגלים תלוי ברוח) משנה את צורת החול והאבנים.
בשפתנו - מהיר כרוח סערה, עלה בסערה השמיימה, עושה רוח, מגדלים באוויר, משב רוח רענן, אסטרונאוט.
בהגדה - החכם נחשב לחכם כי התעניין ושאל ורצה ללמוד "..מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציווה ה' אלוהינו אתכם.." גם הוא מוציא עצמו מהכלל במילה "אתכם" אופן ביטוי השאלה הופך אותו לחכם. כמו אצל טיפוס האש.
טיפוס המים – תם
המים הם הרגש לכן טיפוס מים הוא רגשן, רחמן על אחרים וגם על עצמו, הוא מעניק מעבר ליכולות שלו כי הוא שואף להרמוניה (ליחד לשיתוף), טיפוס המים יודע ליהנות פיזית וגם לעבוד עם כל הלב. המים רומנטיים, אוהבים את האהבה, משפחתיים,הסדר חשוב להם.
באופן המורחב (ימין +) זה יתבטא באהבה, קבלה, חמלה, טוהר, הרמוניה ואשלייתיות. באופן המרוכז (שמאל - ) תהייה שנאה, קנאה, שיפוטיות, רחמים לאחר וקורבנות, תלותיות, עצב, בדידות וחשאיות.
בטבע - המים שקטים, נעימים, שוצפים קוצפים, עמוקים (מסתירים בתוכם), זורמים, מקבלים את צורת הכלי בו הם נמצאים (פועלים על פי כדאיות), פורצים/מתפרצים (גייזר, מעיין) חודרים לכל מקום(חטטנות), סוחפים, מרווים מחיים, מנקים ומטהרים, מהירים או איטיים.
בשפנו - מים שקטים חודרים עמוק, מרווים, רוגש וגועש, בכי רטוב.
בהגדה - "..מה זאת? ואמרת אליו בחוזק יד.." מה אגיד לבני? הגידו לי מה לעשות ואעשה.. מים המתאימים עצמם לכלי. הרמוני, נעשה כולנו את אותו הדבר. טיפוס האש הוציא עצמו מהכלל, טיפוס המים תלוי בכלל.
טיפוס האדמה – שאינו יודע לשאול
האדמה היא החומר, הביצוע לכן טיפוס אדמתי מוציא לפועל ומבצע, הוא ניחן באורך רוח, דבקות במטרה וסבלנות לתהליכים. הוא עקבי ועקשן בגלל חשש משינויים. האדמה מייצגת גם את הגוף הפיזי "..כי עפר אתה ואל עפר תשוב.."
לכן טיפוס האדמתי גשמי ושומר על הקיים, יש בו גם שמרנות. שורשיות וביטחון חשובים לו מאד, לכן לעיתים יפעל מתוך הישרדות. טיפוס האדמה יחפש תמיד מסגרות לקרקוע לעוגן.
באופן המורחב (ימין +) יתבטא בביטחון יציבות וסבלנות. באופן המרוכז (שמאל - ) תהייה עקשנות, רדיפה אחר החומר, שמרנות קיצונית, משמעת עצמית חזקה ודבקות במטרה.
בטבע - בשילוב עם מים היא בוצית, בשילוב עם אוויר היא יבשה, בשילוב עם אש היא געשית.
בשפתנו - פורייה, יציבה, מניבה, קרקע בטוחה.
בהגדה - "...את פתח לו שנאמר והיגדת לבנך ביום ההוא.." טיפוס אדמה יודע לשאול שאלות, בהגדה הוא לא שואל, הוא מצווה (מלשון ציווי). "והיגדת" (ציווי) ומי אם לא הטיפוס האדמתי מתאים ביותר לשמר את המסורת? השמרן המסורתי.
דרך ארבעת הבנים אפשר לקבל על קצה המזלג, גישה לתקשורת עם ארבעת הטיפוסים. לכל טיפוס יסוד יש גם תכונות של שאר שלושת הטיפוסים. יתכן טיפוס מים רגשני עם עקשנות של טיפוס אדמה או טיפוס אש עם פיזור של אוויר. המאפיינים המובאים כאן הם המובהקים.
בכל תהליך חייבים להשתתף כל ארבעת היסודות, כשאחד מהם הוא הדומיננטי כמו שבמשהו רגשי יסוד המים יהיה דומיננטי, או שבלימוד יסוד האוויר יהיה דומיננטי, בהעדר אחד היסודות לא תהייה פעילות. כמו רעיון המכיל אש של הברקה ואויר של מחשבה, ללא יסוד המים והאדמה לא יהיה ביצוע וזה יישאר בגדר רעיון טוב.
הבריאה נוצרה בארבעה יסודות, ופועלת דרכם. כשבכל תהליך יסוד אחר הוא הדומיננטי. בתחילתה היסודות הדומיננטיים היו האש המים והאדמה (אוויר היה בכמות מעטה יחסית). מאוחר יותר קיבל גם האוויר מקום רחב יותר. אפשר לראות זאת ב"כנגד ארבעה בנים.." שלושת השאלות של הבנים הרשע, התם ושאינו יודע לשאול מופיעים בספר שמות בפרקים י"ב וי"ג ואילו השאלה של התם מופיעה מאוחר יותר בספר דברים בפרק ו'.
אנו נמצאים בקו התפר במעבר בין עידן האדמה שהיסודות הדומיננטיים בו היו המים והאדמה, לעידן האש המאופיין בדומיננטיות של אש ואוויר. אפשר לחוש ולראות את מה שקורה בעולם ואצלנו יסוד האש מתגבר, התחממות גלובלית של הכדור, האלימות גוברת באנושות, חוסר סבלנות וסובלנות ותהליכים מהירים מאד. גם האוויר הפך לדומיננטי יותר. זה התחיל במהפכה התעשייתית במאה ה-17, התעצם במאה ה-19, לקראת מלחמת העולם הראשונה, ועד ימינו.
בתעשייה ובחקלאות הומצאו מכונות המחליפות את עבודת האדם. מכונות טכנולוגיות בתחום הרפואה והמדע. ומאז הכל "רץ" לעומת בתקופות עתיקות יותר. המלחמות היום מתנהלות באוויר עם מטוסים וכיפת ברזל, פחות בשדות קרב. התקשורת נעשתה מהירה יותר, המדיה הכללית והאישית מתקדמת בצעדי ענק. ילדים בני שנתיים ופחות מפעילים מחשבים, טבלתים ואייפונים. הקידמה משיגה את האדם.
ארבעה בנים, ארבעה יסודות כדאי לתרגם את הפעילות וההתנהגות ליסודות ולהפוך את החיים למובנים תקשורתיים וקלים יותר.
חג פסח שמח ולב וראש כשרים
אילה עטיה - מכוונת בתודעה ותקשור, מנחת תודעת העל