שתף קטע נבחר
 

חברת דן חוגגת 70 שנים של אספקת תחבורה ציבורית

חברת דן היא אחד מעמודי התווך של מדינת ישראל. מאז 1945 (ולמעשה מ-1909), החברה מסיעה מיליוני נוסעים בגוש דן וברחבי הארץ. אם בעבר החברה עזרה בבניית הארץ וצמיחה של המדינה הצעירה, כיום דן מסייעת לצמיחה הכלכלית של שיראל באמצעות שינוע עובדים של מרכזי היי טק, צרכנים ומבלים, בצורה היעילה והחסכונית ביותר מבחינה תחבורתית וסביבתית. כיצד נוסדה החברה, מה עברה במהלך השנים, ומה צופן לה העתיד?

לרובנו המוחלט, נראה שחברת דן היתה כאן מאז ומתמיד. במשך שנים רבות, דן היוותה יחד אחת מצמד החברות הגדולות ויחידות בשוק התחבורה הציבורית בישראל. החברות היו בנויות במבנה קואופרטיבי, בו לכל עובד היה חלק בבעלות החברה. כיום דן כבר הפכה לחברה בע"מ, והיא עומדת בפני אתגרים רבים לקראת העתיד לבוא, הן מבחינה טכנולוגית, הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה אנושית.

 

איך הכל התחיל? כיצד התפתחה דן עם השנים? ומהם האתגרים וההצלחות המרכזיות בדרך לצמיחה והצלחה בעתיד?

 

ההתחלה - לפני קום המדינה

חברת "דן" נוסדה רשמית בשנת 1945, אך למעשה כבר בשנת 1909 החלה החברה לפעול בתור גוף המספק שירותי תחבורה ביישוב היהודי שלפני קום המדינה. החברה היא אחד מהגופים הכלכליים הבודדים שנולדו בשנותיה הראשונות של הציונות בארץ ישראל, הרבה לפני שהמדינה קיבלה את עצמאותה.

 (צילום יח"צ) (צילום יח
(צילום יח"צ)
 

השורשים של דן נטועים בשירותי הדיליז'אנסים מיפו לפתח תקווה שהחלו ב-1909, כאשר ב-1928 אוחדו מספר ארגונים ויצרו גוף מאוחד שהפך בשעתו לקואופרטיב דן, ב-1945. ההסעות הראשונות של החברה בוצעו במשאיות שהיו קודם לכן של הצבא הבריטי, אשר הוסבו לאוטובוסים. בתחילת פעילותה, פעלה דן בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, פתח תקווה, קריית אונו ואור יהודה. לאחר מכן הרחיבה את פעילותה לראש העין, אריאל, בת ים, חולון וראשון לציון. כיום החברה משרתת יישובים רבים בגוש דן, דרום השרון, חיפה והנגב. הקו הוותיק ביותר של החברה הוא קו 5, אשר פועל ברציפות מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת.

 

במהלך שנות פעילותה, עמדו נהגי דן בפני סכנות ביטחוניות רבות וסייעו למאמץ המלחמתי למען ארץ ישראל – במהלך מאורעות 1936 עמדו הנהגים בפני התפרעויות והתנכלויות, ומאוחר יותר החליטו חברי הקואופרטיבים מהם צמחה דן להיחלץ ולהתגייס לצבע הבריטי ולבריגדה היהודית. בהמשך סייעה דן בכל מלחמות ישראל, בין אם בלחימה ובין אם בהסעות של חיילים, הובלת פצועים והסבת האוטובוסים לאמבולנסים ובתי חולים ניידים. במהלך האינתיפאדה והפיגועים, למשל, עמדו הנהגים בפני סכנה יום-יומית של מחבלים מתאבדים, בקבוקי תבערה ואבנים. נהגים מנעו פיגועים ואף נפצעו ונהרגו במלחמות ובפיגועים במהלך השנים, בעת מילוי תפקידם הציבורי והמוסרי.

 

תקופת הקואופרטיב - והמעבר למבנה של חברה

במהלך עשרות שנים מאז הקמתה, היתה דן בנויה בצורה של קואופרטיב, כלומר חברה בבעלות של עובדיה. הקואופרטיב היה ידוע בפעילות חברתית רבה, פעילויות לעובדים, קייטנות קיץ לילדי העובדים, ועוד.

 

עם זאת, מתוך מטרה להתאים את הארגון לשינויים בענף התחבורה הציבורית, ומתוך רצון להתייעל ולהפוך לחברה בשורה הראשונה של מתן שירותים לציבור, אסיפת החברים של "דן" החליטה לבצע שינוי מבני יסודי ולהפוך לחברה בע"מ, בשנת 2002.

קו 5 הותיק ביותר (צילום יח"צ) (צילום יח
קו 5 הותיק ביותר(צילום יח"צ)

החברה אמנם עברה מקואופרטיב לחברה, אך התשתיות החברתיות והעזרה ההדדית של עובדי ומנהלי החברה, לא השתנתה. החברה ממשיכה לתת תנאים סוציאליים טובים, פעילויות חברתיות לעובדים ומחשבה אמיתית על כל עובד ועובד.

 

התאמה להתפתחויות האורבאניות והטכנולוגיות

על רקע ההתפתחות האורבאנית והטכנולוגית, דן התפתחה והחלה להציע חידושים טכנולוגיים לטובת הנוסעים. ב-2008, למשל, החל השימוש בכרטיס חכם באוטובוסים של דן, כמו גם שימוש במערכת מחשב שמזהה את מיקום האוטובוס ומספר הנוסעים.

 

דן שוקדת על פיתוחים טכנולוגיים לטובת הנוסע באמצעות חטיבה ייעודית בשם "דן טכנולוגיות", לרבות אפשרות לעלייה מהדלת האחורית, כרטיס חכם, שלטי "האוטובוס הבא", אוטובוסים עירוניים בקיבולת גבוהה, אוטובוסים חשמליים ועמידה בתקני יורו 6 המחמירים. בנוסף, קיים תכנון להפעלת אוטובוס מונע בגז, אשר מציע חלופה נקייה וירוקה לאוטובוסי הדיזל המזהמים.

 

כיום חברת דן מסיעה יותר מ-17 ממיליון נוסעים באמצעות כ-1,300 אוטובוסים, והיא מבצעת כ-5 מיליון ק"מ בכל חודש. הקווים עוברים בשטחן של 22 רשויות מקומיות, והם משרתים אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש. עיקר הפעילות של דן מתמקד בגוש דן, אך החל מ-2013 החלה להפעיל את המטרונית בחיפה ובשנה שעברה זכתה במכרז להפעלת תחבורה ציבורית בנגב הצפוני.

 

החזית הטכנולוגית הבאה - מגיעה מסין

לאחר שנים רבות בהן דן היתה יכולה להכניס לשירות אוטובוסים שהורכבו בישראל בלבד, בשנים האחרונות נפתחה האפשרות לייבא אוטובוסים, ודן לקחה על עצמה פרויקט של התאמה וייבוא של אוטובוסים מסין, באיכות הגבוהה ביותר ובמחיר משתלם.

 אוטובוס של דן תיור על רקע תל אביב (צילום יח"צ) (צילום יח
אוטובוס של דן תיור על רקע תל אביב(צילום יח"צ)

מנהלי התפעול של דן נסעו לסין ועברו שם תהליך מקיף של התאמת האוטובוס לצרכים ולתקנות של ישראל, לרבות אמצעי בטיחות וחידושים טכנולוגיים שונים. ייבוא האוטובוסים מאפשר לדן להציע לנוסעים צי חדיש יותר ומותאם לצרכים המקומיים. החברה מתכננן גם הפעלה של קו שלם של אוטובוסים חשמליים, גם הם מייצור סיני, אשר יכולים להיטען באופן עצמאי במהלך העצירה התחנה. הייבוא פתח בפני דן עולם שלם של אפשרויות חדשות למתן שירות לנוסעים.

 

האתגר האנושי

אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר בעידן הנוכחי של החברה והשוק, הוא גיוס הנהגים והשימוש שלהם. חטיבת משאבי אנוש בניהולו של ראש החטיבה, אלי חזקיהו, עוסקת במגוון רחב של תחומים מורכבים ורבי אחריות שהמכנה המשותף לכולם הוא אנשי דן.

 

חזקיהו אומר כי "כתמיד, בכל 70 שנות קיומנו וביתר שאת בתקופה המיוחדת נכון להיום, המשאב האנושי הנהג, שהוא חלון הראווה שלנו כלפי ציבור הנוסעים ואותו יש לטפח, לגבות, להדריך, לכוון, ליצור מוטיבציה להתמודדות קשה ומורכבת שלו במטרופולין קשה ביותר, להבין את צרכיו, להפקיד בידיו את הכלים הנכונים והחכמים ביותר להתמודדות מקצועית ומנטאלית כאחת".

 (צילום יח"צ) (צילום יח
(צילום יח"צ)

אלי וסגניו בחטיבה מובילים מתמודדים עם נושא קליטת הנהגים ומצויים בקשרי גומלין הדוקים עם נציגי ההסתדרות. "פרצנו ערוצי תקשורת והדברות עם כל המגזרים ברחבי הארץ. אנו מגייסים נהגים מכל רחבי הארץ ובונים עבורם תוכניות עבודה גמישות. 'דן' מובילה בגיוס הנהגים בשל התנאים הסוציאליים שהיא מעניקה לעובדיה. לנהגנו, המועסקים תחת הסכם קיבוצי מובטחת עבודה מכובדת ופרנסה בטוחה עד הפנסיה. 'דן' זוהי משפחה חמה ועוטפת , בית אמיתי לכל עובדיו".

 

החברה פרסמה לאחרונה קמפיין פרסומי על גבי האוטובוסים ושלטי חוצות, המציגה שילובים של נהגים, ותיקים, צעירים, גברים, נשים, מוסלמים נוצרים ויהודים, אשר מסמלים את הרוח של דן – ערבות הדדית, שיתוף פעולה, מטרה משותפת והצלחה של החברה והעובד גם יחד.

 

אם כן, דן מתגאה בהיסטוריה ארוכה של שירות מתמיד עבור הנוסעים במדינת ישראל, עוד מלפני קום המדינה. כיום החברה רואה אתגרים חשובים ומשמעותיים, כגון פיתוחים טכנולוגיים לשיפור השירות, יחד עם אתגר ההון האנושי, אשר בפניהם החברה עומדת על מנת לצמוח , להתפתח, ובעיקר לספק תחבורה ציבורית איכותית, יעילה ומתקדמת עבור אזרחי ישראל.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום יח"צ
נהג של המעביר בחברת דן לפני כ-70 שנה
צילום יח"צ
מומלצים