שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ממתיקים מלאכותיים: האם הם בריאים לנו?

    גם מי שלא רוצה לצרוך סוכר אלא בוחר בממתיקים מלאכותיים, צריך לדעת מה הם מכילים והאם הם לא מזיקים. איך נדע איך לבחור בריא

    בשיתוף סופר-פארם

     

    סוכר הוא מזיק. מחקרים רבים מוכיחים את הקביעה הזו אבל מי שאוהב מתוק - עובר להשתמש בממתיקים מלאכותיים, שגם סביבם יש הרבה מאוד מיתוסים ואי ידיעה.

     

    אליעז רז, רוקח סופר-פארם, מסביר כי הרציונל בשימוש בממתיקים אחרים מסוכרוז (סוכר ביתי) יכול לנבוע משיקולים קלוריים, בריאותיים - לכאלה שמאמינים כי סוכרים אחרים (כמו זה המופק מפירות ומצמחים אחרים בריא יותר), או כתחליף לחולי סוכרת.

     

    זו הסיבה שחשוב מאוד להכיר את הממתיקים השונים, כדי לדעת איך לבחור נכון. 

     

    קיראו עוד כתבות במדור פארם נט

     

    רוני גוטליב דיאטנית קלינית, מסבירה כי ממתיקים מלאכותיים הם למעשה תוספי מזון בעלי ערך תזונתי נמוך מאוד שעוברים עיבוד כדי להפכם לאבקה/נוזל (ולכן נקראים "מלאכותיים").

     

    "ישנם סוגים שונים של ממתיקים: חלקם ללא ערך קלורי וחלקם עם ערך קלורי מופחת. יש ממתיקים שאינם עוברים ספיגה במערכת העיכול, ואינם מפעילים הורמונים הקשורים בכניסת הסוכר לתאי הגוף- ולכן מתאימים גם לחולי סוכרת, להם בעייה בספיגת הסוכר.

     

    "חשוב לציין כי לכל ממתיק מלאכותי יש רמת מתיקות שונה. חלק מהממתיקים למשל, מתוקים יותר מסוכר פי 300 וחלקם בעלי רמת מתיקות עדינה יותר.

    ממתיקים מלאכותיים מסתתרים בכמעט כל מאכל הנמצא במקרר של אלו שניזונים מתפריט דיאטטי: משקאות, חטיפים, מסטיקים, ממתיקים, מעדני חלב ועוד", היא אומרת.

     

    היא מוסיפה כי שאלות רבות על בטיחות הממתיקים לילדים ולמבוגרים עולות כמעט באופן קבוע על ידי המשתמשים בממתיקים. "ההנחיות לנטילת הממתיקים המלאכותיים משתנות מדי פעם ואינן חד משמעיות. יחד עם זאת נראה שבמינונים קטנים וללא הגזמה בהם אין חשש משימוש יתר (הגבלה לכל ממתיק רשומה על האריזה שלו ומאוד קשה לעבור אותה גם אם צורכים הרבה ממהממתיק)". 

     

    סוגי המתוקים שיש

    רז מסביר על ההבדלים בין סוכר לבן מול סוכר החום. את הסוכר הלבן כולנו מכירים. לגבי החום, יש שני סוגים: דמררה, שצבעו קרמי, וסוכר כהה, שצבעו חום כהה. שלושתם מופקים מקנה סוכר.

     

    הסוכר הלבן מעובד יותר, כדי לקבל את צבעו הלבן, ואילו בסוכר הדמררה, המולסה (ההרכב שמעניק לסוכר את צבעו החום) נשמר. הסוכר מבחינה קלורית הם זהים, ומבחינה תזונתית, התוספות שיש בסוכר דמררה או בסוכר החום זניחות למדי.

     

    הממתיקים הנפוצים

    1. אספרטיים

    0 קלוריות. מתוק מסוכר פי 200. אחד מהמתיקים הנחקרים ביותר, ומואשם כגורם נזקים מעליית משקל ועד לסרטן, אך יש לציין שההוכחות אינן חד משמעיות. אוכלוסיה עם פגם גנטי הנקרא פניל-קטונוריה צריכים להימנע ממנו. אינו מתאים לאפייה, כי משתנה וטעמו המתוק נעלם.

     

    2. סכרין

     0 קלוריות, מתוק מסוכר פי 300. הואשם בתחילה כגורם לסרטן כיס השתן בעכברים, אך אין מספיק עדויות לכך שגורם נזק דומה בבני אדם. אינו מושלם לאפייה כיוון שמתשנה ויוצר טעם לוואי מתכתי.

     

    3. סוכרלוז

     0 קלוריות. מתוק פי 600 מסוכר. אחד הממתיקים היחידים שעמיד בחום, ולכן מתאים לשימוש לאפייה ולבישול.

     

    צמח הסטיביה. בטוח גם לחולי סוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    צמח הסטיביה. בטוח גם לחולי סוכרת(צילום: shutterstock)

     

    4. סטיביה

    0 קלוריות, מתוק מסוכר פי 300. מתאים מאוד לבישול ולאפייה.

    הסטיביה בטוחה לשימוש ונחשבת כממתיק טבעי ללא חומרים מלאכותיים. משרד הבריאות הישראלי אישר את הסטיביה לשימוש בשנת 2012- (הFDA העולמי אישר אותה עוד לפני כן). כמו למשל, סדרת תוספי התזונה סטיביה של פלוריש - הדס.

     

    מחקרים שנעשו בעולם על הסטיבייה הראו כי חולי סוכרת לא העלו את רמות הפרשת האינסולין בעקבות שילובה בתפריט מאחר והסטיביה אינה יוצרת עלייה ברמות גלוקוז אצל אנשים בריאים או אצל סוכרתיים (סוג 2).

     

    5. קסיליטול (מניטול)

     10 קלוריות לכפית. כמויות גדולות ממנו עלולות לגרום לנפיחות ולשילושלים. מתאים לבישול ולאפייה, אך כיוון שסופג מים רבים, עשוי לגרום למאפה להיות "יבש", ולכן כדאי להוסיף מים ביחס לכמות הנקובה במתכון.

     

    6. דבש

     21 קלוריות לכפית. יתרונו של הדבש הוא שהוא מכיל ויטמינים ומינרלים נוספים, והוא נספג בהדרגה לדם, ולכן אינו "מקפיץ" את רמת הסוכר והאינסולין, ולכן עדיף.

     

    7. סילאן

     15 קלוריות ל-5 גרם. זהו תרכיז תמרים (ולעתים חרובים). יתרונו בכך שכמו הדבש, מכיל ויטמינים ומינרלים.

     

    8. נקטר אגבה

     20 קלוריות לכפית. סירופ המופק מצמח הדומה במראהו לאלוה-ורה, שמקורו במקסיקו. הוא אומנם מכיל פחות נוטריינטים מדבש ומסילן, אך מתוק יותר מסוכר, ובעל ערך גליקמי נמוך יותר, ולכן מתאים לכאלה בעלי ערכי סוכר גבוליים.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    האם יש מתוק בריא?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים