שתף קטע נבחר

תביעה בסך 200 מיליון שקל נגד שי אגסי ועידן עופר

מפרקי בטר פלייס הגישו תביעה לביהמ"ש המחוזי נגד את בכירי החברה, בהם המייסד והיו"ר לשעבר, בשל אחריותם לקריסתה. מנהלים במיזם הרכב החשמלי: "ההתנהלות הייתה מקצועית"

3 שנים לאחר שחברת בטר פלייס - מיזם המכונית החשמלית - קרסה ונכנסה להליכי פירוק, הגישו היום (ב') מפרקי החברה תביעה לבית המשפט המחוזי בסך 200 מיליון שקל נגד עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, שהיה בחלק מהזמן יו"ר בטר פלייס, שי אגסי, המייסד והמנכ"ל לשעבר ונגד נושאי משרה נוספים.

 

התביעה הוגשה בסך הכול נגד 22 נתבעים, ומלבד עופר ואגסי הם כוללים גם את דן כהן, ששימש חלק מהזמן כמשנה למנכ"ל, משה קפלינסקי, משרד רו"ח KPMG ישראל ששימש כמשרד רו"ח המבקר של חברות בטר פלייס ועוד נושאי משרה לשעבר בקבוצת החברות.

 

המפרקים טוענים באמצעות ד"ר קובי קפלנסקי כי "תביעה זו עוסקת בניהול תאגידי רשלני, רשלנות פיננסית ועוד. הנתבעים, למרות השקעות עתק של בעלי המניות שירדו לטימיון (סכום של מעל ל-850 מיליון דולר) כשלו ולא נתנו מענה ניהולי. החובות הכספיים בסך מאות מיליוני שקלים נגרמו בקשר סיבתי ישיר לניהול התאגידי הפיננסי הלקוי על ידי הנתבעים", טוענים מפרקי בטר פלייס, עוה"ד שאול קוטל וסיגל רוזן.

 

חובות לנושים בסך כ-40 מיליון שקל

בדצמבר 2015 פורסם שהמפרקים, עוה"ד שאול קוטלר ורו"ח סיגל רוזן-רכב, זימנו לחקירה אזרחית בכירים לשעבר במייזם כדי לברר את אחריותם, אם בכלל, לקריסה. המיזם, שיצא לדרך לפני כעשור, הותיר אחריו חובות לנושים בסך של כ‭40-‬ מיליון שקל. בעלי המניות במיזם השקיעו בו ‭800-כ‬ מיליון דולר, לפי ההערכה, ומרביתם לא ייכללו בתביעה.

 

החברה העסיקה בזמנה כ‭300-‬ עובדים והיו לה ‭1,000-כ‬ לקוחות. בפנייתן לבית המשפט טענה קבוצת החברות לפני ‭3-כ‬ שנים כי לבטר פלייס נגרמו מאז תחילת פעילותה ועד סוף 2012 הפסדים בסך 812 מיליון דולר. החברה מסרה בכל שנות קיומה פחות ‭1,000-מ‬ מכוניות. במסגרת הפירוק נמכרה פעילות בטר פלייס לרוכש חדש, שאין לו כל קשר לבקשה הצפויה.

עידן עופר ושי אגסי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עידן עופר ושי אגסי(צילום: AFP)
 

לדברי מקורבים למנהלים בבטר פלייס, "זהו מיזם בעל חזון ותעוזה יוצאי דופן ברמה לאומית וגלובלית, שביקש לשנות את פני התעשייה המסורתית, ולהפחית את התלות העולמית באנרגיה מזהמת. ככזה, אמות המידה להערכת אי הצלחתו מבוססות על עולם הון הסיכון. הניסיון לחפש אשמים או רשלנים לא במקום ומתעלם מכך שאלו יזמים שביקשו לפתח תעשייה פורצת דרך.

 

"די שנציין שותפים עסקיים ומשקיעים עתירי ידע וממון, כגון רנו, UBS, מורגן סטנלי, HSBC וכן GE, כדי להעיד עד כמה ההתנהלות הייתה מקצועית, רצינית ואחראית לעילא. המיזם יכול היה להיות חתום על שינוי פני המציאות, או – כפי שקורה לרוב המיזמים עתירי הסיכון – להיתקל במסה קריטית של מכשולים אובייקטיביים שהכריעו אותו בעת ההשקה המסחרית. בין כך לבין רשלנות המרחק עצום ורב‭."‬

 

עלייתה ונפילתה של בטר פלייס

2007: שי אגסי מייסד את בטר פלייס, החברה לישראל מצטרפת, עידן עופר מתמנה ליו"ר

 

2008: האלוף במיל' משה קפלינסקי מתמנה למנכ"ל

 

2009: חברות ענק, כמו טבע ופרטנר, מוכנות לעבור למכוניות חשמליות

 

2010: נחנך מרכז המבקרים של בטר פלייס בפי גלילות

 

2011: בקריית־עקרון נחנכת תחנה ראשונה להחלפת סוללות למכוניות

 

חורף 2012: נמסרות 200 מכוניות ראשונות מדגם רנו פלואנס החשמלית

 

סתיו 2012: אגסי מודח מתפקיד מנכ"ל החברה העולמית, המנכ"ל קפלינסקי מתפטר

 

2013: מתבררים הפסדי העתק, 454 מיליון דולר ב־‭.2012‬ לחברה מתמנה מפרקת

 

הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
עידן עופר ושי אגסי
צילום: AP
צילום: סיון פרג
מכונית של בטר פלייס
צילום: סיון פרג
מומלצים