שתף קטע נבחר

לקראת שבועות - הטרקטורים המדהימים בעולם

הכלים החקלאיים המרשימים ביותר בעולם לא מגיעים אלינו בדרך כלל ומטעמים ברורים, ובכל זאת הם מציתים את דמיונו של כל ילד. קבלו את המפלצתיים, המהירים, החזקים והיקרים ביותר שמעבדים את השדה

החקלאות עברה במאה האחרונה מהפכה טכנולוגית של ממש. למרות שמדובר בתעשייה מסורתית ובמובנים רבים כזו שנעלמת אט-אט, הטרקטור החדיש של היום רחוק מאד מהמייסי פרגוסון האדום והקטן של פעם. המיכון החקלאי העדכני משוכלל לא פחות מתעשיות היי-טק או נשק, ומאפשר לטפל בשטחים גדולים משמעותית, ברמות דיוק וייעול גבוהות יותר, תוך שימוש בפחות עובדים. גם בישראל זה קורה, אבל שטחי עיבוד קטנים יחסית אינם מצדיקים בדרך כלל השקעות עתק בכלים יקרים ויוצאי דופן באמת. כמו הרשימה שלפניכם:


סייע בהכנת הכתבה: דני שטיינמן

הכי מהיר - וולטרה T234

טרקטורים לא נועדו לשבור שיאי מהירות, אבל הוולטרה T234 מחזיק בשיא מהירות עולמי לטרקטורים שנקבע בשיתוף פעולה בין יצרנית הטרקטורים הפינית ליצרנית צמיגי החורף נוקיאן. עם 240 כ"ס ו-102 קג"מ שצריכים לסחוב 7.7 טון, לא מדובר כמובן בארנבת קלת רגליים, ובשום אופן לא בטרקטור חזק במיחד.

 

 

על מנחת מטוסים שאורכו 2.3 ק"מ בצפון פינלנד, הוצב ה-T234 - נעול בצמיגי החורף הראשונים בעולם לטרקטורים (Hakkapeliitta TRI) - לשירותו של ארבע פעמים אלוף העולם בראלי - יואה קאנקונן. הנהג האגדי קבע שיא של קצת יותר מ-130 קמ"ש. ולמרות שזו לא מהירות גבוהה עבור מכונית רגילה, כדאי לשים את ההישג בפרספקטיבה - הוא יותר מכפול מהמהירות המרבית של טרקטורים חדישים. וקנקונן יודע לעשות איתו עוד כמה דברים, שלא מקובל כל כך לבצע עם כלים חקלאיים.

 

הכי גדול - ביג-באד V 747-16

 

 

עם יותר מ-8 מטר לאורך, 6 מטר לרוחב, 4 מטר לגובה ומשקל של כמעט 70 טון, הביג-באד V 747-16 מחזיק בתואר הטרקטור הגדול בעולם, למרות שעברו למעלה מ-37 שנים מאז עלו גלגליו (הרבים) בפעם הראשונה על אדמת שדה. מדובר בדגם יחיד מסוגו שנבנה בהזמנה מיוחדת על-ידי יצרנית טרקטורי קאסטום ממונטנה, עבור חקלאי מברקפילד, קליפורניה, שרצה את הכלי האולטימטיבי לחריש עמוק.

 

הביג-באד מצוייד במנוע אדיר בנפח יותר מ-24 ליטר ובתצורת V16 מתוצרת חברת "דטרויט דיזל". ההספק המרבי עומד על 900 כ"ס, המומנט המרבי על 316.2 קג"מ. כל הכוח העצום הזה עובר לכל הגלגלים (צמד בכל פינה). כדי לאפשר למפלץ הענק לעבוד לאורך זמן, מיכל הסולר מכיל עד 3,800 ליטר. כיום, לאחר שיצא משירות פעיל, עומד הביג-באד במוזיאון החקלאות בקלריון, איווה. אם אתם במקרה באזור.

 

הכי יקר – ג'ון דיר 9620RX

ג'ון דיר היא יצרנית טרקטורים אמריקאית מהגדולות והמפורסמות בעולם. והיא גם זו שמשווקת את הטרקטור החקלאי היקר ביותר בייצור סדרתי, עם תג-מחיר של 574 אלף דולר, לפני מסים. כדאי רק לציין כי תג המחיר גמיש, ועשוי להשתנות בהתאם לאזבור הייעודי שתבקשו להתקין בו. אם יש לכם שדה ממש גדול במונטנה למשל.

 

ה-9620RX הוא הגרסה הבכירה בסדרת טרקטורים מפרקיים גדולים וכבדים, ויש לה שלוש תצורות התקדמות: גלגלים רגילים (9R), צמד זחלים עם ניהוג בדומה לנגמ"ש-טנק (9RT), או ארבעה זחלים נפרדים (9RX). אגב, השימוש בזחלים המיוחדים מאפשר להגדיל את שטח המגע על הקרקע לטובת משיכה-אחיזה, ובאותה עת להקטין את הלחץ עליה.

 

מנוע "קאמינס" בנפח 14.9 ליטר עם שישה צילינדרים והספק מרבי של 620 כ"ס, מסייע למשוך משקל עצמי של 19 טון ויכולת הרמה של עד תשעה טון בשלוש הזרועות מאחור. הוא מיועד בעיקר לחריש עמוק, עיבודי יסוד וזריעה בשדות ענק, שכן הוא מאפשר עבודה עם ציוד כבד מאד ברוחב שבין 18 ל-24 מטר, פי שלושה או ארבעה ממה שמסוגל טרקטור עיבוד-שורה רגיל. עבור שדות גדולים כמו אלה שנמצאים בצפון הנגב, זו ההצדקה העיקרית לתג-מחיר יקר פי שניים מטרקטור רגיל. וכן, גרסה חלשה של הטרקטור הזה נרכשה גם על-ידי אחד הקיבוצים.

 

ממש חזק – פנדט 1050 ואריו

הפנטד ואריו אינו הטרקטור החזק בעולם. טרקטורים מפרקיים הגדולים ביותר שמוצעים בשוק, מציעים עד 700 כ"ס בגרסאות בכירות. ובכל זאת הוא כאן כי בין הטרקטורים בתצורה אחודה-קלאסית, הוא הכי חזק ובפער גדול. עם הספק של 500 כ"ס ו-244.8 קג"מ ממנוע 6 צילינדרים בנפח 12.4 ליטר, הוא מסוגל למשוך כמעט הכל. בעיקר מיכון חקלאי גדול וכבד יחסית.

 

מערכת הנעה כפולה עם הנעה הידראולית נפרדת לכל ציר, מאפשרת חלוקת כוח משתנה מבוקרת-מחשב שאינה תלויה האחד בשני (בשונה מדיפרנציאל מרכזי), ומקנה ניצול יעיל של יחידת הכוח בתנאי אחיזה נמוכים, מפחיתה את צריכת הדלק, בלאי הצמיגים ואפילו מסייעת להקטין את רדיוס הסיבוב. חוץ מזה יש בו את כל מערכות המחשוב המתקדמות ביותר, כולל נהיגה אוטונומית מופעלת GPS, התאמת פעולה לפי נתונים שמגיעים ממשרד הגד"ש (גידולי שדה) על סוג הקרקע, גידול והמיכון,, ויש אפילו מערכת בקרה ממוחשבת שמאתרת ומתקנת תקלות.


הכי מפואר – ניו הולנד T7.270 Golden Jubilee


לפני כשנתיים חגגה יצרנית הטרקטורים ניו הולנד (שבבעלות פיאט) את שנת היובל להיווסדה. מלבד ציון האירוע ופתיחת מרכז מבקרים חדש בסמוך למפעל בזילדון (כ-50 ק"מ ממזרח ללונדון), הציגה החברה גרסת Golden Jubilee (יובל הזהב) לדגם ה-T7.270. זו מציעה אבזור מפואר ויוצא דופן לטרקטור, ויוצרה במהדורה מוגבלת עבור לקוחות נבחרים, תוך שהיא הופכת את הדגם לאחד הטרקטורים האקסקלוסיביים שנוצרו אי פעם.

 

הגרסה החגיגית זוכה לצבע כחול כהה מטאלי ייחודי (מכונה Profondo Blue), פתחי אוורור בחזית, מגן מפלט צבוע זהב וכמובן מדבקה על הכנף השמאלית עם ציון החגיגות. בתא הנהג יש ריפוד איכותי בעבודת יד, מושב והגה מצופי עור, וכמובן כל המערכות האופציונאלית והמתקדמות ביותר, כולל היגוי אוטומטי.


הכי יפה – למבורגיני ניטרו


למבורגיני מפורסמת בזכות מכוניות הספורט בעלות עיצוב מוחצן וייחודי שמקדים את זמנו, אבל מקורותיה של החברה האיטלקית דווקא בייצור טרקטורים ומיכון חקלאי. כמו המכוניות, גם הניטרו, הטרקטור הבינוני של למבורגיני, בולט בעיצוב לא שגרתי עליו אחראי לא אחר ממעצב העל ג'וג'ארו מסדנת איטלדזיין המפורסמת. האיש שחתום על עיצוב אלפא ג'וליה GT, ספרינט ובררה, לוטוס אספרי, גולף דור 1, לנצ'יה דלתה ועוד. מאז הושק לפני כשלוש שנים זכה הניטרו בפרסי עיצוב רבים, בהם "טרקטור השנה באירופה" ל-2014 ואפילו ב-reddot, פרס העיצוב מהנחשבים ביותר בעולם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים