שתף קטע נבחר
 

בדרך לעוד שנה של כישלון בכבישים

דווקא בתחום שאינו נתון במחלוקת פוליטית, הנוגע לליבת הערכים שלנו - הצלת חיי אדם, תחום שלא קשה להשיג בו תוצאות חיוביות, דווקא בתחום זה בוחרת ממשלת ישראל שלא להשפיע על המציאות, לא להפוך את המגמה, ומפקירה את חייהם של אזרחיה ואזרחיותיה הנופלים קורבן לתאונות דרכים שיכולות היו להימנע

במשך השנים הוכיחה ישראל פעם אחר פעם את יכולתה להשפיע על המציאות ולהפוך מגמות שליליות לחיוביות. "הפלא הישראלי", קוראות לזה אומות העולם. ידענו להסיר מעל צווארנו אבני רחיים ישנות ומכבידות בתחומים מגוונים. הנתונים מראים שעשינו זאת במלחמה, בשיכוך המתח הבין עדתי, בצמצום תמותת תינוקות, בשיפור מצב יחסי החוץ ועוד ועוד. כלומר, אין שאלה שברצותה, מוכיחה המדינה יכולת.

 

עוד בערוץ הדעות:

סך כל הפחדים כולם

פתרון שתי מדינות בין שתי ועידות

בחסות לוינשטיין - שירות ללא הפרדה

הדור הצעיר של יהודי ארה"ב הולך ומתרחק מישראל

לצעוד למען כבוד וסובלנות

 

באחד הימים האחרונים, 18 ביולי, נפל דבר. מספר ההרוגים בתאונות הדרכים מתחילת השנה ועד לאותו יום, עמד על 196 איש ואישה, מספר זהה למספר ההרוגים מהתקופה המקבילה אשתקד. באותו יום קיפח את חייו נהג רכב פרטי בתאונה בכביש 71, כביש דמים בין עפולה לבית שאן, כביש שגבה את חייהם של עשרות וימשיך כך עד שיטפלו בכשליו התשתיתיים. מאז המשיכו להיהרג ישראלים במספרים שאינם מתקבלים על הדעת, (14 בשבוע שעבר). אותו יום חם באמצע יולי ייזכר כיום שבו הקערה התהפכה.

 

המשמעות: לראשונה השנה נמחקה הירידה במספרי ההרוגים בהשוואה לשנה שעברה וישראל נכנסת אל השנה הרביעית ברציפות שבה היא אינה מצליחה לצמצם את מספר ההרוגים ויותר מכך לא עומד ביעד שהגדירה לעצמה - ירידה אל מתחת ל 300 הרוגים בתאונות דרכים שנה.

 

והמסקנה העגומה הנובעת: דווקא בתחום שאינו נתון במחלוקת פוליטית, הנוגע לליבת הערכים שלנו - הצלת חיי אדם, תחום שלא קשה להשיג בו תוצאות חיוביות, דווקא בתחום זה בוחרת ממשלת ישראל שלא להשפיע על המציאות, לא להפוך את המגמה, ומפקירה את חייהם של אזרחיה ואזרחיותיה הנופלים קורבן לתאונות דרכים שיכולות היו להימנע.

 

רק לפני קפריסין

לאחרונה פרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים את דוח הסיכום שלה לשנת 2015, ממנו עולה כי ישראל נמצאת במקום האחד לפני אחרון (מקום 31 מתוך 32 מדינות) בשינוי מספר ההרוגים בתאונות דרכים, בהשוואה למדינות אירופה. אנחנו מקדימים רק את קפריסין.

 

אל מול ממוצע הורדת מספרי הרוגים של כאחוז אחד כלפי מטה במדינות אירופה, מציגה ישראל עליה של 15% במספרי ההרוגים.

 

כאמור, אין מדובר בשנה רעה במיוחד. למעשה, משנת 2012 רושמת ישראל גידול רצוף ומתמשך במספר ההרוגים בכבישים, בניגוד למדינות אירופה. מדינות המערב מתקדמות צעד אחר צעד בשמירה על שלום תושביהן בכבישים, מדינת ישראל נסוגה לאחור בצעדים גדולים, קטלניים, טראגיים.

 

בחינת הנתונים בין השנים 2001-2015, מראה שישראל נמצאת במקום ה-28 מתוך 32 מדינות אירופה במדד השינוי בהפחתת ההרוגים מתאונות דרכים. כלומר, ישראל מצליחה לצמצם את מספרי ההרוגים לאורך השנים, אבל היא עושה זאת בצורה חלשה, חלקית, וממילא בארבע השנים האחרונות חדלה מכך לגמרי. מדינות אירופה, לעומת זאת, מדגימות כיצד ניתן לעשות זאת הרבה יותר טוב ונכון.

 

נדרש היפוך מגמה. כמו בתחומים שנדגמו בתחילת מאמר זה, כך גם במאבק בקטל בדרכים, על ישראל להדגים לעולם פעם נוספת את "הפלא הישראלי". ובניגוד לאתגרים המורכבים בהרבה שבהם עמדנו, כאן לא מדובר באתגר מסובך במיוחד. בסך הכל צריך להשיב את תקציב הבטיחות הזעום שקוצץ ולהתמיד בתוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים עליה החליטה הממשלה. הבונוס, לעומת זאת, יקר ערך לאין שיעור: הצלת חיי אדם.

 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת אור ירוק
שמואל אבואב
צילום: עמותת אור ירוק
מומלצים