שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    עבודות הרכבת הקלה מגיעות ליפו: אין כניסה למכוניות פרטיות, עצים ייעקרו
    בעוד כמה חודשים ייסגרו לחלוטין לתנועת כלי רכב פרטיים שדרות ירושלים למשך ארבע שנים. אוטובוסים ינועו לסירוגין. שבע תחנות יוקמו, 29 מ-860 עצי הפיקוס העתיקים ייכרתו. תושבים: לא שיתפו אותנו בתכנון, חוששים מעומס תחבורתי כבד בזמן העבודות

     

     

    היכונו לפקקים ביפו. זה מה שמצפה לנהגים ולתושבים    (צילום:אורי דוידוביץ)

    היכונו לפקקים ביפו. זה מה שמצפה לנהגים ולתושבים    (צילום:אורי דוידוביץ)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בעוד כמה חודשים ייצאו לדרך העבודות על קו הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו, כחלק ממסלול הקו האדום. במהלך העבודות שיימשכו כארבע שנים ייסגר לחלוטין עורק התנועה המרכזי לתנועת כלי רכב פרטיים. אוטובוסים ינועו בו, אך ייאלצו בשלב מסוים לעבור אף הם לרחוב שלבים המקביל. בתוכנית: יצירת מדרחוב במפלס אחד, שבו ינועו כלי רכב, הולכי רגל ואופניים לצד פסי הרכבת הקלה שאותה בונה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים).

     

    לאורך המתווה, שיעבור בשדרה ויתפרס על פני שלושה קילומטרים, יוצבו שבע תחנות במפלס הקרקע בפינות הרחובות דרך שלמה, בן צבי, ארליך, איסקוב, שדרות הבעש"ט, מחרוזת והעצמאות (על גבול בת ים). תחנת אליפלט ממוקמת בגב מתחם התחנה. היא תמוקם בשיקוע ותסמן את המעבר מהמקטע העילי לתת-קרקעי. תוואי הרכבת יעבור במפלס הקרקע, בנתיבים הצמודים למרכז השדרה משני הצדדים. הרחוב כולו ירוצף בגובה אחיד, ורוב תנועת כלי הרכב תוסט לצירים חלופיים. 

     

    על פי התוכנית, השדרה ההיסטורית מרחוב ארליך וצפונה תרוצף בגובה אחיד מצד לצד, ואת שדרת העצים המרכזית יגביהו בעשרה סנטימטרים כדי ליצור מרחב שבו ינועו הולכי רגל ורוכבי אופניים, אלה לצד אלה. לאורך הקטע שבין רחוב ארליך לרחוב אילת יהיו מקטעים לא רציפים בנתיב מקביל לרכבת הקלה שבהם תתאפשר תנועת רכב בנתיב שייקרא "רחוב מנוהל תנועה". השעות והרשאות לנסיעה ייקבעו במסגרת ניהול התנועה שייקבע על-ידי עיריית תל אביב. בשנת 2020 מתכננת נת"ע לבצע את נסיעת המבחן הראשונה, ובסוף 2021 היא מתכננת להפעיל את הקו בצורה מסחרית.

    השדרה כיום ולצדה הדמיית הרכבת הקלה בעוד כמה שנים (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
    השדרה כיום ולצדה הדמיית הרכבת הקלה בעוד כמה שנים(צילום: דנה קופל)

     

    התנועה בזמן העבודות

    רבים מתושבי יפו, חלקם מבוגרים וחלקם דוברי ערבית, טוענים כי לא היו מודעים לתוכנית הבנייה בשדרה ההולכת לשנות את פניה. בשנה שעברה התקיימו שלושה מפגשי תושבים עם נציגי נת"ע, עיריית תל אביב והמישלמה ליפו. לקראת תחילת העבודות מבטיחים בנת"ע שיתקיימו מפגשים ותדרוכים נוספים. בשיחות שקיימו התושבים עם בכירי העירייה הם הביעו חשש מעצירת התחבורה הציבורית הפועלת בשדרה, באופן כמעט מוחלט. כיום נעים בשדרה כ-170 אוטובוסים בשעה בממוצע, ועם תחילת העבודות מבטיחים בנת"ע כי ברוב הזמן תתאפשר בשדרות ירושלים תנועת התחבורה הציבורית בלבד בצמוד לקטע העבודה, וחלק מהקווים יוסטו לציר ברחוב שלבים.


    כלי רכב פרטיים יוסטו לצירי תנועה חלופיים. בפגישה שקיימו התושבים עם המשנה למנכ"ל העירייה רובי זלוף הביעו התושבים חשש כבד מכניסת כלי רכב לרחובות יפו הצרים, דבר העלול להוביל לעומס תחבורתי כבד. כמו כן ציינו התושבים כי התוכנית לשיפוץ אצטדיון בלומפילד במקביל תיצור בעיות תנועה וחניה כבדות.  

     

    עצים ייעקרו 

    שדרות ירושלים הוקמו בשנת 1915 על ידי המושל הטורקי של יפו חסן בק בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה. ייעודה המקורי היה לחבר את פרדסי יפו אל מרכז העיר, והיא הוקמה במהירות ובעבודות כפייה שהטיל המושל על תושבי יפו היהודים והערבים. עצי הפיקוס בשדרה, חלקם בני 80 שנה ויותר, הפכו לחלק בלתי נפרד ממנה, וחשש התושבים מעקירתם הוביל בעבר לעצומות ומחאה.

     

    29 עצי פיקוס ייכרתו בשדרה ההיסטורית ברציפי תחנות שלמה, בן צבי וארליך מתוך 860 עצים המוצבים בשדרה. במקביל יועתקו ארבעה עצי פיקוס עקומים, שמפריעים לתנועת הרכבת, למקום אחר - הזזה שתעלה ארבעה מיליון שקלים. במהלך העבודות ייעקרו עוד כ-50 עצים מזנים אחרים, בהם עצי זית ועצי וושינגטוניה, ובמקומם נת"ע תיטע 282 עצים נוספים לאורך המדרכות וברציפים.

     

    הדרישה: שירותים ציבוריים

    עם סיום העבודות, מצפה עיריית תל אביב שאזור השדרה המתפתח יהפוך למשגשג ויוקרתי. העובדה שעסקים רבים יקומו בסמוך מציבה אתגרים רבים בתחום הניקיון וסדרי התנועה. בפגישה עם תושבים התחייבה העירייה להציב פחים קטנים שכלי רכב חשמליים יפנו במהלך היום, לשטוף את הרחוב מדי בוקר, ולהעביר בו רכב ניקוי חשמלי במהלך היום.

     

    כמו כן דרשה העירייה לרצף את השדרה באבן טבעית, לשדרג שטחים ציבוריים הסמוכים לשדרה, ולהציב אלמנטים ייחודים כדוגמת שירותים ציבוריים אוטומטיים, מתקני כושר ומתקני שעשועים. השליטה ברחוב, שאמורה להיות מאתגרת במיוחד, תנוהל מחדר שליטה ובקרה מיוחד שיוקם לצורך כך. העירייה כבר העלתה דרישה להיות זאת שתנהל את השליטה בשדרה והיא אף שוקלת להקים גוף עירוני חדש לצורך כך. "עם הפעלת הקו האדום, בשנת 2021, התושבים והעסקים באזור ייהנו מנגישות גבוהה ושיפור משמעותי באיכות הסביבה. נת"ע כבר קיימה כמה מפגשי הכנה לתושבים ולבעלי העסקים, ותמשיך לעשות זאת לקראת תחילת העבודות", נמסר מנת"ע.

     

    שינויים בהסדרי התנועה יחולו גם ברמת-גן הסמוכה, בעקבות החלת העבודות של הרכבת הקלה בתחנת ביאליק ביום ראשון - ה-31 ביולי. עבודות תשתית יתבצעו בין השעות 05:00-22:00 על רחוב ז'בוטינסקי שברמת גן, בקטע שבין רחוב התקווה ממזרח ועד לרחוב ביאליק למערב, וזאת במסגרת מעבר שלב באתר עבודות לתחנת רכבת קלה אבא הילל. כתוצאה מכך, תתבצע חסימה מלאה בצומת על פרשת דרכים מכיוון מערב למזרח, ובמקביל מכיוון מזרח תתבצע חסימה מלאה והתנועה תופנה לרחוב הרי גלעד. כמו כן, תהיה הכוונה משטרתית בצומת בן גוריות והתקווה. היערכות לחסימה נוספת תתבצע על איילון דרום בעלייה לז'בוטינסקי. מומלץ להימנע מהגעה עם כלי רכב לרחובות החסומים בשעות הנקובות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים