שתף קטע נבחר

כשאבירי השיער האפור נכנסים לבית הספר

המבוגרים החדשים חשים שעדיין לא תרמו די לחברה. אחרי קריירה מפוארת, הם מתנדבים כחונכים בבתי ספר ברחבי הארץ כעוזרי הוראה לכל דבר

מה משותף לילד עולה חדש מבאר שבע עם קשיי התאקלמות, תלמידה מופנמת מנתניה שמתקשה לבסס את מעמדה החברתי בכיתה, תלמיד מקריית טבעון שמשתוקק לחקור עוד את עולם הפיזיקה דרך רזי האופטיקה ולילד ממשפחה מרובת ילדים ודלת אמצעים מרמלה המתקשה בלימודים?

 

את כל אחד מהם חונך ומלווה במהלך שעות הלימודים, גמלאי מתנדב "ידיד לחינוך". יותר ויותר יוזמות חיצוניות, רעיונות גלובליים, שיטות וטכניקות לימוד מגוונות, מוצאות את דרכן לתוך בתי הספר, שפותחים את הדלת לכוחות מהקהילה לסייע במלאכת החינוך, כי כמו שנאמר "דרוש כפר שלם לגדל ילד".

 

כל מתנדב מביא עימו את נסיונו ועולמו הפנימי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כל מתנדב מביא עימו את נסיונו ועולמו הפנימי(צילום: shutterstock)

 

פעילות "ידיד לחינוך" משתרעת על פני 39 רשויות מקומיות ובמסגרתה משולבים גמלאים מתנדבים במתן שעות חונכות, ליווי וסיוע לימודי לתלמידים ולצוותי הוראה בתוך בתי הספר. מייסדי "ידיד לחינוך" הבינו כבר לפני יותר מעשור שלמידה אישית עם תשומת לב והקשבה לתלמיד יכולה להתרחש בעצימות גבוהה לו לכל תלמיד/כיתה יוצמד גמלאי בעל ניסיון חיים וידע מקצועי שמוכן לתרום לזמנו לטובת הדור הבא. רק בשנת תשע"ו רשם הארגון היקף תרומה שנתי של 340 אלף שעות של גמלאי ותלמיד ב-420 בתי ספר במערכת החינוך. מאז הקמת הארגון ועד היום העניקו מתנדבי ידיד לחינוך קרוב ל-2 מיליון שעות למערכת החינוך, נתון חסר תקדים בעולם ההתנדבות בחינוך.

 

בימים בהם אוכלוסיית בני הגיל השלישי בישראל זוכה בעיקר לכותרות הנעות על סקלת הנזקקות והמבוכה בשל מציאות עצובה המורכבת מתנאי פנסיה ירודים, בדידות, עוני ומחסור ויחס לא מכבד למבוגרי בחברה, פעילות הארגון היא דוגמה מעשית לזקנה פעילה ובריאה, כמו כוכב זוהר במפה החברתית הישראלית. הגידול בתוחלת החיים והמהפכה הדמוגרפית, לצד ההכרה בבני הגיל השלישי כמשאב איכותי, הובילו את מייסדי הארגון לייצר תשתית תעסוקתית משמעותית ומטיבה לבני הגיל השלישי, המבוססת על החוזקות, הבשלות, הידע, הניסיון, השלווה, האיזון והנתינה הערכית שיש לבני הדור הזה להציע לדור הצעיר ולחברה הישראלית כולה.

 

 עתירי אנרגיות ומוטיבציה, מרגישים צורך ורצון לתרום לחברה ולהיות שותפים לעשייה משמעותית  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עתירי אנרגיות ומוטיבציה, מרגישים צורך ורצון לתרום לחברה ולהיות שותפים לעשייה משמעותית (צילום: shutterstock)

 

זה רק אנחנו, אחד לאחד

שוש כרמל, מתנדבת בבית ספר אחוזה-זכרון יוסף בחיפה, שנה שניה, מספרת כי "לרוב אני מלווה תלמידים עם קשיים רגשיים המקשים על התלמיד לתפקד בכיתה. תלמיד כזה מסתובב בבית הספר כאשר אין לו מספיק 'מקומות מכילים' שיאפשרו את השינוי המיוחל. הלחץ הכיתתי מול תלמידים אחרים שאינם סובלים כמוהו, גם הוא תורם את חלקו. בפגישה איתי, זה רק אנחנו, אחד לאחד, רק אני בשבילו. איני מטילה בו דופי, איני מבקרת. אני מאפשרת לו בעזרת משחקי המחשב להוכיח לעצמו שיש לו יכולות וכישורים שאין לי, אני דואגת להראות לו שגם אני טועה או שוכחת. אני מציפה מולו את הכישורים שלו שאחרים עדיין לא יודעים עליהם וצעד צעד מתחיל להיבנות הדימוי העצמי שלו. בין לבין הוא לומד איתי על הפרדה בין עיקר וטפל, עמידה בהסכמים, התחייבות, יכולת בחירה, התמודדות עם שינויים, אימוץ היכולת לראות שני צעדים קדימה ולחזות תוצאות אפשריות. היופי והסיפוק שלי הוא שהוא בוחר להמשיך להיפגש".

 

הגמלאים המתנדבים, אשר אינם באים בהכרח מעולם ההוראה, לוקחים על עצמם לתרום מזמנם לבית הספר, לפחות יום לימודים בשבוע. הם משולבים בבתי הספר (בעיקר בתי ספר יסודיים), בהתאם לתחום התעניינותם וכישוריהם ובתאום עם הנהלת בית הספר ורכז ידיד לחינוך היישובי ופועלים לצד המורים. הם פועלים בתחום הלימודי, בתחום ההעשרה ובתחום התמיכה האישית, והפעילות מתבצעת במסגרת פרטנית וקבוצתית, בתוך הכיתה ומחוצה לה. הגמלאים עוברים תהליכי קליטה מסודרים, ומקבלים הכשרה והדרכה מקצועית. הניסיון מלמד שעצם נוכחותם של מבוגרים מנוסים בכיתה מסייעת בשיפור האווירה ותורמת לכל המעורבים במעשה החינוכי בתוך בית הספר.

 

 

כולם יוצאים נשכרים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כולם יוצאים נשכרים(צילום: shutterstock)

 

רבים מבני הגיל השלישי הם בשנות השישים והשבעים לחייהם, בעלי השכלה, מיומנויות וניסיון חיים עשיר. אנשים אלה שפרשו לגמלאות בעודם חיוניים וצעירים ברוחם, הם "המבוגרים החדשים" של העת הזו. גמלאים אלה הם לרובשלוקחת בחשבון את ניסיונם המקצועי העשיר. תחומי העשייה והעניין אליהם נחשפים התלמידים בפגישתם עם דור הוותיקים - מגוונים מאוד. עיקר הדגש מושם על פיתוח תחושת המסוגלות וחיזוק הביטחון העצמי אצל התלמיד. כשאלה מועצמים גם ההישגים הלימודיים והקשרים החברתיים עולים מדרגה.

 

בלי גדרות ובלי גבולות

עמירם אסתרין, מתנדב בבית ספר "דורות" במודיעין, שנה רביעית מסביר כי ישנו יתרון בכך שמישהו עם שיער שיבה ובעל ניסיון מסתובב בביה"ס. "אני אוהב אנשים שרואים את הדברים בלי גדרות ובלי גבולות. בחצר אתה רואה כל מיני דברים שבכתה אתה לא יכול לראות. העברתי לילדים שעור על מצרים, על השבחת פירות, תרמתי לספריית ביה"ס ספרים יד שנייה. בעולמות הרוח והספרות, אני מביא בפניהם ציטוטים חשובים של סופרים כמו שייקספיר ואחרים".

 

נמרוד אקרמן, מנכ"ל ידיד לחינוך: "אנו מאמינים כי תרומתנו למערכת החינוך, לציבור הגמלאים במדינה ולקהילה כולה, מספקת מענים לצרכים בוערים עמם מתמודדת החברה הישראלית. רשויות מקומיות שהשכילו להבין את הפוטנציאל של 'ידיד לחינוך' ממנפות את הפעילות שלנו בצורה מדהימה שרותמת עוד ועוד גורמים לטובת הקהילה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עמותת ידיד לחינוך קשישים בית ספר לימודים
צילום: shutterstock
מומלצים