שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לידיעת הסטודנטים: הטריק הקטן שיאפשר לכם לזכור יותר חומר

    בדרך לקמפוס? כדאי שתכירו את המחקר החדש, שמצא את הדרך הפשוטה והיעילה לשיפור כישורי הלמידה וליטוש יכולות הזיכרון שלכם. החדשות הטובות הן שהדרך הזו מתחילה אצלכם במיטה

    חדשות טובות למאות אלפי הסטודנטים שמתחילים היום (א') את שנת הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות. מחקר חדש מצא שהדרך הטובה ביותר לאפשר למוח לזכור טוב יותר היא - לישון. הממצאים פורסמו בכתב העת Scientific American.

     

    החוקרים, מאוניברסיטת ליון בצרפת, בחרו לבדוק את השפעת השינה על יעילות הלימוד. הם בדקו 40 מבוגרים דוברי צרפתית שנתבקשו ללמוד 16 מילים בסוואהילי.

     

    קראו עוד בנושא:

    מדינה עייפה: כמה זמן ישראלים ישנים בלילה?

    מדריך תזונה לסטודנט: לשמירת משקל ושיפור זיכרון

    תופעה: סטודנטים נוטלים תרופה לאלצהיימר לשיפור זיכרון

     

    חלק מהנבדקים שיננו את החומר בלילה, ישנו ושוב חזרו על החומר בבוקר, בעוד שאחרים למדו את המילים בבוקר, לא ישנו, וחזרו ושיננו אותן בלילה.

     

    החוקרים מצאו כי אלה שישנו בין שני מקטעי הלימוד השיגו ציונים טובים יותר, בהשוואה לאלה שלא ישנו בין לימוד ללימוד.

     

    מהמחקר עדיין לא ברור לגמרי מה בדיוק המנגנון בשינה ששיפר את התוצאות: האם זו פשוט המנוחה בין לימוד ללימוד, או שתהליכים בזמן השינה הם שמשפרים את היכולת המוחית. כך או כך, ברור לדעת החוקרים כי שינה בין לימוד ללימוד עושה טוב לתלמידים.

     

     

    "הממצאים אינם מפתיעים ומגובים גם במחקרים קודמים", אומר ל-ynet הפרופ' גיורא פילר, מומחה לרפואת שינה ורפואת ילדים מבית החולים כרמל. "זיכרון מתגבש בזמן שנת חלום, והיכולת לזכור ולשלוף את מה שלומדים תלויה בשינה טובה. עבודות רבות גם הראו שחסך שינה פוגע בחשיבה, בזיכרון, בריכוז ובלמידה".

     

    סטודנטים רבים נאלצים לעבוד תוך כדי הלימוד. האם השלמת שעות בסוף השבוע מפצה על החוסר בשעות השינה במהלך השבוע?

    "אפשר כמובן לצבור חסך שינה ולהשלים בסוף השבוע, אולם במהלך השבוע, בזמן חסך שינה, חלק ניכר מהלמידה יורד לטמיון כיוון שהוא לא יאפשר לשמר זיכרון ארוך טווח".

     

    מה אם כן ההמלצות לסטודנטים בנוגע לשילוב שינה ולימודים?

    "כדאי ללמוד כל עוד אתם ערנים, אבל כשאתם חשים בצורך לישון, כדאי פשוט ללכת לישון. זה לא פחות חשוב ללימוד, לשינון ולזיכרון לטווח ארוך מאשר עוד שעות שינון בזמן עייפות".

     

    ישראלים ישנים פחות מהממוצע

    המלצות ארגוני הבריאות בעולם קובעות שבני נוער צריכים לישון 8 עד 10 שעות ביממה, ומבוגרים זקוקים ל-7 שעות שינה ביממה. אולם אף שכשליש מחיינו אנו מבלים בשינה, והיא נחוצה לא רק למנוחה אלא גם לעיבוד המידע מהיממה שעברה עלינו, הרי על פי סקרים שנערכו בשנים האחרונות בישראל, שעות השינה של הישראלי הממוצע נמוכות בהרבה מההמלצות.

     

     

    מהסקרים עולה כי גברים ישנים לרוב פחות מנשים, וכי הישראלי הממוצע ישן 6 שעות ו-55 דקות בממוצע. עם הגיל קיימת ירידה בשעות השינה בשני המינים, למעט עלייה קלה אחרי גיל 65.

     

    בני 34-21 ישנים כ-7 שעות  ביממה, לעומת בני 54-45 שישנים בממוצע 6 שעות ו-48 דקות ואילו בני 65 ומעלה ישנים בממוצע 6 שעות ו-52 דקות. אגב, על-פי מחקר שנעשה על-ידי האיחוד האירופי בשנים 2002-1998, במרבית המדינות באירופה ישנים בממוצע כ-8 שעות ביממה. ואם אתם מחסידי ה"סייסטה" או ה"שלפשטונדה", אתם לא לבד: כשליש מהישראלים ישנים בצהריים, וזמן השינה הממוצע בשעות אלה עומד על כשעה ורבע.

     

    צפו: מחקר ישראלי מצא ששנת צהריים קצרה משפרת את הזיכרון

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים