שתף קטע נבחר

פיאט פולבק בנהיגה ראשונה - טנדר אלטרנטיבי

יצרנית הרכב מאיטליה לא שיווקה כאן טנדר עבודה בעבר, וגם כעת עושה זאת רק על בסיס מיצובישי טריטון המוכר. ובכל זאת היא מצליחה להפתיע לטובה. מאוד לטובה

הפולבק הוא טנדר ראשון של פיאט, אך למעשה הוא אח תאום למיצובישי טריטון, המיוצר לצידו במפעל בתאילנד. מהלך שכזה מקובל בתעשית הרכב יותר ויותר, במטרה לחסוך בעלויות ולמלא בזול יחסית, חלל חסר בארסנל הדגמים. כעת נחת כאן הפולבק, ויתמודד בקטגוריית הטנדרים הקומפקטיים בעזרת תג-מחיר אטרקטיבי ואבזור עשיר, אך גם סימן שאלה גדול: האם ניתן לנפץ את הדומיננטיות של איסוזו די-מקס, האחראי ליותר מ-50% ממכירות הקטגוריה בעשור האחרון?

מתחרים: איסוזו דימקס, טויוטה היילקס, מיצובישי טריטון

מחיר בסיס (מבחן): 230 אלף שקל (242 אלף שקל)

 

 

טוב: ביצועים, התנהגות, תמורה למחיר 

בסדר: יכולת שטח, נוחות

טעון שיפור: שימושיות

ציון:

 

 

איך נראה

הפולבק נראה טוב ומודרני בזכות חרטום נאה עם פנסים קדמיים גדולים וסבכה קדמית נטולת ניקל צעקני, פס ההפרדה קשתי בין הארגז לתא הנוסעים, חישוקים קלים בצביעה דו-גונית ויחידות תאורה אחוריות מסוגננות. תא הנוסעים מרשים יחסית למקובל בקטגוריה ומציע פלסטיקה איכותית וצביעה נאה לקונסולה המרכזית. אפשר היה לוותר על מערכת המולטימדיה שהותקנה בישראל, שכן היא נראית זולה, מסורבלת לתפעול וקשה לקריאה באור יום.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יש מעט מדי תאי אחסון (והנוכחים קטנים מדי) ושקע V12 בודד, חסרון בכלי רכב ייעודיים. מושב הנהג נוח ותומך היטב, עם טווח כיוון נדיב למרחק. ההגה קטן המידות מתכוון גם למרחק, ומאפשר לקבוע תנוחת נהיגה נוחה בקלות. מכסה מנוע מעט גבוה מהמקובל ושמשה קדמית קטנה יחסית, פוגמים בראות לפנים.

 

מרווח הרגליים מאחור טוב, למרות בסיס גלגלים קצר יחסית (300 ס"מ). מושב ספסל גבוה יחסית פוגם במרווח הראש במקרה של נוסעים גבוהים. ארגז המטען קטן יחסית במידותיו (אורך-רוחב 147-152 ס"מ) וסף הטענה גבוה מקשה על העמסה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

גרסת הבסיס (ב-230 אלף שקל) כוללת מסך מגע מקורי בגודל "6.1 עם מצלמת נסיעה לאחור, בלוטות', שליטה מההגה ו-USB, בקרת שיוט, חיישני גשם ותאורה, וחישוקי "16 קלים. אבזור הבטיחות מרשים בקטגוריה וכולל 7 כריות אוויר והתראה על סטייה מנתיב, שזיכו את אחיו התאום מבית מיצובישי (טרייטון) בציון של 4 כוכבים במבחן ריסוק של יורו NCAP.

 

רכב המבחן בגרסת "פרימיום" הבכירה (ב-242 אלף שקל) מוסיף מערכת מולטימדיה בגודל "7 בהתקנה מקומית עם תוכנת וויז מובנית, ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית, חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, מראות מתקפלות חשמלית, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "17 קלים ונעילת דיפרנציאל אחורית.

 

איך נוסע

פיאט פולבק משווק בישראל רק עם יחידת ההנעה החזקה בהיצע - טורבו-דיזל בנפח 2.4 ליטר עם 181 כ"ס ותיבת 5 הילוכים אוטומטית. למרות שהמנוע הוא החזק ביותר בקטגוריה (יחד עם הטריטון) ומספק ביצועים טובים, הוא סובל באופן מורגש מהשהיית טורבו. שיא המומנט, 43.8 קג"מ, מושג רק ב-2,500 סל"ד - גבוה יחסית למנועים מסוג זה ומאפיין המקשה על האצה נינוחה.

 

אפילו בגרירת עגלה קלה יחסית - 1.2 טון, ההרשאה היא 3.1 טון - מחייב הטנדר של פיאט "רגל כבדה" על המצערת באופן שגורם לתיבת ההילוכים לעבוד קשה, על-מנת לשמור על המנוע ברצועת כוח צרה. בירידה התיבה אינה מורידה הילוכים אוטומטית, לא מסייעת בבלימת המנוע ומחייבת תפעול ידני, אם כי גם אז היא סרבנית ומגיבה באיחור. המנוע עצמו שקט יחסית ורעשי רוח ודרך נמוכים מהמקובל בעולם הטנדרים.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

המיתלים נוקשים יחסית אך מספקים נוחות טובה בהתחשב בכיולם המוצק מאחור לצורך נשיאת מטען אפשרית, ומרסנים היטב. יחד עם מערכת הגה טובה, התנהגות הכביש נשכרת ומציגה איכות מפתיעה לטובה. מערכת הנעה מסוג "סופר-סלקט" מאפשרת בחירה בין הנעה אחורית בכביש יבש לצורך חסכון בדלק, או כפולה-קבועה עם דיפרנציאל מרכזי לכביש רטוב או מושלג, המונעת אובדן אחיזה בתנאי כביש בעייתיים. רדיוס הסיבוב מצוין (5.9 מטר) ומסייע בתמרונים עירוניים.

 

איך בשטח

כמו לכל טנדר, גם לפולבק העושה שימוש בשלדת סולם קשיחה, יכולת שטח בסיסית טובה משמעותית מרכבי פנאי רכים. הסרן החי מאחור מעניק מהלך מתלה נדיב ומערכת הנעה מאסיבית עם הילוך כוח קצר מוסיפים על כך. אלא שהוא סובל ממרווח גחון נמוך (20.5 ס"מ) יחסית. גם מדרגות הצד נמוכות, אך זוויות הגישה והנטישה (22/30 מעלות בהתאמה) סבירות.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בשטח טכני מרסנת בקרת המשיכה אובדן אחיזה בהצלבת צירים ברמה סבירה, ומחייבת לנעול דיפרנציאל אחורי (סטנדרטי בגרסה הבכירה, אופציה ב-5,000 שקלים בבסיס) ששילובו מאפשר עבירות מרשימה. בסיום המבחן עמדה צריכת הדלק על 7.7 ק"מ לליטר, נתון מרשים בהתחשב בתנאי המבחן.
 

איך בסוף

קטגוריית הטנדרים הקטנים הצטמצמה בעשור האחרון בעקבות ביטול הטבות המס, ואיבדה לקוחות פרטיים רבים לטובת הטנדרים האמריקאים הגדולים (שברולט סילברדו, פורד F350 ודודג' ראם) המשווקים במחיר דומה - אך מציעים לא רק תא נוסעים גדול ונוחות משופרת, אלא גם יכולת העמסה וגרירה טובות משמעותית. מי שבכל זאת בוחר בטנדר קומפקטי הם גופים מוסדיים או מי שהענקים האמריקאים גדולים מדי לצרכיו. 

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

שם הפולבק מככב עם איכות נסיעה גבוהה, ביצועים טובים ואבזור ראוי בגרסת הבסיס, ויוצא דופן (ומיותר) בגרסה הבכירה. יש לו חולשות, המתבטאות בתא נוסעים ונוחות העמסה, כמו גם אופי מנוע שרחוק מלהיות מושלם. אך גרסתו הזולה (יחסית) אטרקטיבית מול גרסאות מקבילות של המתחרים באותו טווח-מחיר - אם בגלל יחידת הנעה חלשה ומערכת הנעה כפולה פשוטה (מיצובישי), אבזור דל במיוחד (איסוזו) או היעדר אוטומט (טויוטה היילקס).

 

עכשיו, הוסיפו לכך אחריות לארבע שנים או 150 אלף ק"מ (עוד שנה ו-50 אלף מהמתחרים) ותקבלו את העסקה הטובה ביותר בקטגוריה.

 


פיאט פולבק

פיאט פולבק
מנוע 4 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 2,442 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 181 כ"ס ב-3,500 סל"ד
מומנט מרבי 43.8 קג"מ ב-2,500 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים אחורית, כפולה / אוטומטית, 5 הילוכים
אורך 528.5 ס"מ
רוחב 181.5 ס"מ
גובה 178 ס"מ
בסיס גלגלים 300 ס"מ
משקל עצמי / מותר 1,875 ק"ג / 1,035 ק"ג
ארגז אורך / רוחב 152 ס"מ / 147 ס"מ
מהירות מרבית 177 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13.3 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 189 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 15 מתוך 15
מחיר בסיס / מבחן 230 אלף שקל / 242 אלף שקל
כריות אוויר 7
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 4 כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
פיאט פולבק
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים