שתף קטע נבחר

מהו רכב היברידי, מי באמת צריך אותו וכיצד הוא חסכוני כל כך

אומרים עליהם שהם יקרים אבל חסכוניים, נראים מוזר אבל מבוססים על טכנולוגיה מיוחדת, שיש להם שני מנועים לפחות אבל שהם דווקא איטיים יותר. מה כאן מיתוס ומה אמת? קבלו את כל מה שצריך לדעת על הרכב ההיברידי - האם צריך לטעון את הסוללות, למי הוא מתאים ולמי פחות, כיצד עובד המנוע ועוד תשובות לשאלות מסקרנות

 

מהו רכב היברידי?

בשונה מכלי הרכב הנפוצים כיום, שאותם מניע מנוע אחד, את כלי הרכב ההיברידי מניעות שתי מערכות הנעה שונות. כיום מדובר כמעט תמיד בשילוב של מנוע חשמלי עם מנוע בעירה פנימית, לרוב בנזין. התרגום הרשמי לעברית של "היברידי" הוא "כלאיים", כלומר עירוב של סוגים או מינים שונים. אבל למרות שמדובר במערכת חכמה ומתוחכמת יותר, השימוש ברכב היברידי דווקא פשוט מאין כמותו, ממש כמו רכב רגיל, ואף פשוט מכך.

 

האם ברכב היברידי צריך לטעון או להחליף סוללות?

להבדיל מרכב חשמלי או מרכב היברידי נטען, בשימוש ברכב היברידי אין שום צורך - לא לטעון את הרכב בחשמל משקע טעינה ולא להחליף את הסוללות בתחנות ייעודיות. פשוט - ממלאים דלק ונוסעים. אגב, גם ברכב היברידי נטען הדבר אינו הכרחי, אולם שם טעינת הסוללות האופציונלית מאפשרת חיסכון בכסף.

 

למי מתאים יותר רכב היברידי ולמי פחות?

היתרונות הכי משמעותיים ברכב היברידי נמצאים בסביבה העירונית והפרברית. זאת משום שמנוע החשמל משלים את מנוע הבנזין או הדיזל בנסיעות האיטיות ובעמידות ומונע את השלבים הבזבזניים ביותר של מערכת הבעירה הפנימית הוותיקה. היות שכך, גם במקרה שהרכב ההיברידי יקר במעט מחברו, מי שמרבה לנסוע בפקקים או בסביבה העירונית-פרברית, יחסוך הרבה דלק (וגם רעש, עשן וטרטור-מנוע) במעבר לרכב היברידי.

 

מי שממעט לנסוע בפקקים ובעיר הצפופה ומרבה לנסוע למרחקים גדולים בקצב מהיר, עשוי להרוויח פחות מיתרונות מערכת ההנעה ההיברידית. במקרה כזה שווה לעשות את החשבון אם תוספת המחיר (אם קיימת, כמובן) מצדיקה את המעבר לטכנולוגיה הזו.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
מדוע לשלב מערכת הנעה חשמלית לצד מנוע הרגיל?

למנועי הבנזין והדיזל (מנועי בעירה פנימית) יתרונות רבים שבזכותם מרבית כלי הרכב כיום מונעים באמצעותם. בין היתרונות - הם מאפשרים נסיעה ממושכת לאחר תדלוק בן דקות ספורות, מסוגלים לפעול ביעילות רבה בטווח רחב של טמפרטורות וגם אינם נדרשים למערך סוללות גדול, כבד ויקר יחסית כדי לנוע, כפי שדורש מנוע חשמלי.

 

מאידך, למנועים החשמליים מספר יתרונות לעומת מנועי הבעירה הפנימית: הם שקטים, אינם רוטטים ואינם מזהמים, מנצלים את האנרגיה שלהם בצורה יעילה הרבה ביותר וגם מסוגלים לספק את כל הכוח מיד כשלוחצים על דוושת ההאצה.

כיצד אפשר ליהנות מיתרונות שתי טכנולוגיות ההנעה? באמצעות מערכת הנעה היברידית.

 

במערכת הנעה היברידית פועלים שני המנועים - מנוע הבעירה הפנימית והמנוע החשמלי. באמצעות ניהול ממוחשב מפעילה המכונית את המנוע הנדרש כשהוא יעיל יותר, ולעתים אף את שני המנועים במקביל.

 (צילום: יונדאי) (צילום: יונדאי)
(צילום: יונדאי)

האם יש סוגים שונים של כלי רכב היברידיים?

בהחלט. ראשית ישנה החלוקה בין רכב היברידי מתון (Mild Hybrid), רכב היברידי מלא (Full Hybrid) ורכב היברידי נטען (פלאג-אין Plug-in).

 

ברכב היברידי מתון מנוע החשמל אינו חזק דיו להנעת המכונית בכוחות עצמו. במקרה זה המנוע החשמלי הוא מנוע עזר בלבד ומטרתו העיקרית היא לאפשר התנעה מיידית של מנוע הבנזין בעת הצורך ותפעול המערכות החשמליות כשמנוע הבנזין כבוי.

ברכב היברידי מלא מנוע החשמל יכול להניע את הגלגלים בכוחות עצמו. במקרה זה אפשר ליצור חלוקה מורכבת ויעילה יותר בין פעולות מנוע החשמל ומנוע הבעירה הפנימית ולהשיג ביצועים וצריכת דלק טובים יותר.

 

בסוג השלישי, רכב היברידי נטען, ניתן לחבר את ערכת הסוללות של הרכב לעמדת טעינה - ביתית או ציבורית-מהירה. ברוב ההיברידיים הנטענים, מנוע החשמל הוא המנוע המרכזי שמניע את גלגלי הרכב (בכך מדובר בפועל בכלי רכב חשמלי), ערכת הסוללות מכילה כמות חשמל גדולה הרבה יותר מאשר בכלי רכב היברידיים אחרים. שימושו העיקרי של מנוע הבעירה הפנימית ברכב ההיברידי הנטען - טעינת ערכת הסוללות של המנוע החשמלי.

 

החלוקה השנייה בין סוגי כלי הרכב ההיברידיים היא בין רכב היברידי מקביל (Parallel Hybrid) ובין רכב היברידי טורי (Series Hybrid).

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

ההיברידי המקביל מאפשר פעולה נפרדת של מנועי החשמל והבנזין (או הדיזל וכדומה) להנעת הגלגלים וכך יכול המחשב לבחור בכל עת אם להניע את הגלגלים באמצעות איזה מהם שכדאי. ההיברידי הטורי הוא לרוב כלי רכב חשמלי בעיקרו שבו מנוע החשמל הוא מערכת ההנעה המרכזית ומנוע הבנזין אינו משמש בפועל להנעת הגלגלים, אלא אך ורק לספק אנרגיה לשימוש המנוע החשמלי.


 

כשאומרים "מכונית היברידית", למה מתכוונים בדרך כלל?

כלי הרכב ההיברידיים המוכרים כיום הם מסוג "היברידי מלא" שהוא "היברידי מקביל", כלומר - מכיל שתי מערכות הנעה משמעותיות, בנזין וחשמל, שכל אחת מהן יכולה להניע את הגלגלים בכוחות עצמה ומחשב מנהל את פעולת השתיים.

 

ברכב היברידי כזה, מתי פועל מנוע הבנזין ומתי המנוע החשמלי?

מבחינת המשתמש - אין שום צורך להחליט או לעשות דבר: מחשבי הרכב בוחרים עבורינו באופן המיטבי מתי להפעיל את מנוע החשמל, מתי את מנוע הבנזין ומתי את שניהם ביחד.

 

השלב הבזבזני ביותר בפעולת מנוע הבעירה הפנימית הוא בעת עמידה או זחילת-פקק, בעיר ובפרבר בעיקר. בשלב הזה נכנס לפעולה המנוע החשמלי ומערך הסוללות - הם מאפשרים את כיבוי מנוע הבנזין ו"תופסים פיקוד" על המערכות החשמליות, מפעולת המזגן והתאורה ועד להתנעה האוטומטית המיידית, ברגע שמנוע הבנזין שוב נדרש לפעול.

 

כשהמכונית משייטת במהירות קבועה, בכביש המהיר למשל, אין לרוב צורך בשימוש במנוע החשמלי, אולם ברגע שהנהג מעוניין ביתרת כוח גדולה, בהאצה או בעת טיפוס של עלייה תלולה למשל, מצטרף באופן אוטומטי לחלוטין למנוע הבעירה הפנימית המנוע החשמלי ושניהם ביחד מספקים כוח רב. בשל תוספת הכוח של המנוע החשמלי, כשהדבר נדרש, אפשר להסתפק במנוע בנזין קטן יותר מהמקובל ובכך לחסוך בעלויות.

 

זה המקום להפריך את המיתוס כי מכוניות היברידיות איטיות מחברותיהן. הן עשויות להיות חלשות יותר לפי בחירת המחשב, כשהמנוע החשמלי אינו נקרא לפעולה. כשהדבר נדרש הן תהיינה לרוב דווקא חזקות יותר.



 (צילום: יונדאי) (צילום: יונדאי)
(צילום: יונדאי)
  

מהיכן מקבלת ערכת הסוללות את האנרגיה החשמלית שלה?

ישנם מספר מקורות לאנרגיה החשמלית שממלאת את הסוללות. במכונית היברידית נטענת ניתן לחבר את המכונית לקו חשמל חיצוני. גם בה וגם בשאר ההיברידיות, ערכת הסוללות יכולה להתמלא באנרגיה תוך כדי תנועה: בעת בלימת המכונית - אז כוח החיכוך בבלימה אינו מתחמם ומתבזבז, אלא מופנה למילוי הסוללות. נוסף על כך, מנוע הבנזין (או הדיזל) משמש כגנרטור וממלא את הסוללות כשהדבר אפשרי.

 

במקרה זה המנוע פועל במהירות היעילה ביותר שאפשר, כדי למלא את הסוללות תוך שימוש מינימלי בדלק. אנחנו, המשתמשים, איננו צריכים כמובן לעשות דבר; מערכת ההנעה ומערך השליטה הממוחשב עליה בוחרים עבורינו את הדרך היעילה ביותר לנהל את זרימת האנרגיה ברכב.

 

מהם היתרונות המרכזיים של כלי רכב היברידיים?

בזכות השימוש בשתי מערכות הנעה משלימות, בעירה פנימית וחשמל, מכוניות היברידיות מנצלות טוב יותר את האנרגיה היקרה שמופנית למכונית. הניצול הטוב יותר מתבטא הן בהפחתה בצריכה ובעלות הדלק והן בהפחתת זיהום האוויר. השימוש במנוע החשמלי משפר גם את איכות החיים, בעיקר בסביבה העירונית - שם המכונית שקטה יותר ורועדת פחות.

 

יתרון נוסף, בעיקר במערכות ההיברידיות וההיברידיות הנטענות, המערכת ההיברידית מסוגלת לספק כוח רב הרבה יותר מכפי שרומזים נתוני מנוע הבעירה הפנימית, היות שבעת האצה וטיפוס בעלייה מתגייס גם המנוע החשמלי לספק כוח.

מבחינה בטיחותית הוכיחו עצמן המכוניות ההיברידיות כי הן אינן נופלות מחברותיהן בעלות ההנעה המקובלת ואף מפגינות יכולת טובה מרבות מהן בהגנה על נוסעיהן בעת תאונה.

 

ומהם החסרונות המרכזיים שלהם?

ברכב היברידי נוספת על מערכת ההנעה הרגילה מערכת הנעה נוספת, שכוללת מנוע וערכת סוללות. המשמעות היא שרכב היברידי מורכב יותר טכנולוגית, ולכן לעתים יקר יותר מחברו, ומשקלו רב יותר.

 

יצוין כי החסרונות הללו בולטים פחות מכפי שניתן לחשוב משתי סיבות: הוספת המערכת ההיברידית מאפשרת שימוש במערכת בעירה פנימית קלה, פשוטה וזולה יותר וגם מיכל הדלק שלה יכול להיות קטן וקל יותר ועל כן תוספת המשקל אינה בהכרח משמעותית. הסיבה השנייה היא שממשלות העולם, ובהן ממשלת ישראל, מיטיבות עם ספקי וצרכני המכוניות ההיברידיות וכך תוספת המחיר קטנה, אם בכלל.

 

האם צריך לוותר על רמת בטיחות מודרנית גבוהה במעבר למכונית היברידית?

כלל לא. מכוניות היברידיות מוכיחות עצמן שוב ושוב כמכוניות שהן מהבטיחותיות ביותר שאפשר לרכוש כיום. כמכוניות שנמצאות בחזית הטכנולוגיה, מכוניות היברידיות כוללות לא רק מערכות הנעה יעילות ומתקדמות, אלא גם את מערכות הבטיחות הטובות שאפשר להשיג - מחיווי על שטחים מתים, דרך בקרת שיוט ש"יודעת" גם לשמור מרחק בטוח מהרכב שלפניה ועד לבלימת חירום למניעה אוטומטית של תאונה.

 

האם חייבים עדיין לשלם הרבה כסף על רכב היברידי? והאם הוא חייב להיראות מוזר?

בעשורים האחרונים מכוניות היברידיות היו נדירות וחלוציות. היות שכך הן נדרשו לעיצוב מופגן ומובחן, לעתים אפילו מוזר וחריג, כדי שהסביבה תוכל לזהות כי מדובר ברכב עם אמירה סביבתית וטכנולוגיה ייחודית. מכוניות היברידיות היו גם יקרות משמעותית מחברותיהן, כפי שאפשר לצפות מטכנולוגיה בשלבי פיתוח ויישום.

 

כיום התקדמה הטכנולוגיה מספיק ועולם הרכב מבין שמערכת ההנעה ההיברידית טובה דיה כדי להפוך למערכת הנעה משמעותית ומרכזית בחיינו. היות שכך, ניתן כיום למצוא מכוניות היברידיות מתוחכמות ויעילות יותר מאי פעם ועם זאת - הן אינן נדרשות "לצעוק" בעיצובן כי הן היברידיות.

 

היצע המכוניות ההיברידיות כיום הולך וגדל. מכוניות היברידיות טובות רבות כבר אינן מעוצבות בעיצוב חריג או "מוזר", אלא נראות ומתנהגות כמו מכוניות מודרניות טובות, ללא גחמות או חריגות. גם אופן השימוש בהן נעשה זהה לזה של מכוניות מודרניות מקובלות בכל הקשור בתפעול. כך אפשר ליהנות בפשטות ובישירות מהיתרונות הברורים של מערכת ההנעה ההיברידית. 

 

 (צילום: יונדאי) (צילום: יונדאי)
(צילום: יונדאי)

5 שאלות שיעזרו לך להחליט אם מכונית היברידית היא בשבילך

 

1. האם אני מרבה לנסוע בעיר או בפקקים?

הנסיעה ברכב היברידי חסכונית במיוחד בעיר ובסביבתה וגם בפקקים כיוון שהמנוע החשמלי מאפשר למנוע הבנזין (או הדיזל) לכבות או לפעול פחות, בדיוק בשלבים הכי בזבזניים שלו.

 

2. עד כמה חשוב לי להפחית בהוצאות הדלק?

בזכות היעילות האנרגטית הגבוהה של המכונית ההיברידית, מושגים מספר יתרונות ברורים עבור המשתמש - הוצאות הדלק יורדות ברוב תנאי השימוש, בעיקר בעיר ובפרבריה (ראו שאלה 1), אך גם בתנאים נוספים. נוסף על כך, היעילות הגבוהה מפחיתה גם מזיהום האוויר בשל ירידה חדה בהיקף הפליטות וגם מסייעת להפחתת עוצמת הרעש בסביבת המכונית. זאת היות שפעולת מנוע החשמל כמעט שאינה נשמעת.

 

3. האם הפער במחיר המכונית מצדיק את יתרונות המכונית ההיברידית?

מכונית היברידית מציעה חסכון בשיעור של עשרות אחוזים על פני מכונית בנזין רגילה.

כדאי לעשות חשבון - כמה קילומטרים אנחנו צפויים לנסוע בשנה? כמה עולה דלק להיקף נסועה כזה? כמה נחסוך בשנה אם ניסע במכונית היברידית במקום זה? כעת נכפיל זאת במספר השנים ונקבל את החסכון בדלק במהלך השנים הללו.

 

4.עד כמה אהנה מנסיעה חלקה ושקטה?

השימוש במנוע החשמלי מפחית רעידות, רעש ועשן, לנהג וכן למשפחתו ושכניו. הנסיעה במכונית ההיברידית היא שקטה וחרישית גם למי שיושב בתוך הרכב וגם להולכי הרגל והשכנים הישנים ברחוב.

 

5. עד כמה הקדמה הטכנולוגית חשובה לי?

המערכות ההיברידיות העדכניות ומכלולי הסוללות החדשים מתקדמים ביותר וכוללים ייעול אנרגטי מתקדם באמצעים ממוחשבים והנדסיים. בנוסף ישנן מכונית היברידיות המאובזרות בג'אדג'טים מתקדמים כמו משטח הטענה אלחוטי לנייד, הנעה ללא מפתח, welcome lights ועוד. כל אלו משפרים את חווית המשתמש במכונית.

 

כל אלו יעזרו לי לקבל החלטה, אם שווה לרכוש מכונית היברידית. 

 

לפרטים נוספים כנסו לאתר כולמוביל

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רכב היברידי - כולמוביל
צילום: shutterstock
מומלצים