שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    נכשל מכרז הקמת מפעל האמוניה: "הכתובת הייתה על הקיר"

    אף חברה לא ניגשה למכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום שנערך היום. המעורבים לא מופתעים: "הכתובת הייתה על הקיר - הממשלה בחרה להטיל את פרסום המכרז על משרד לא מנוסה, והחברות שאמורות היו להשתתף טענו כל העת שהוא מלא בחורים"

    היום (שני) נסגר המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום, ואף חברה לא ניגשה למכרז. זהו כישלון צורב לאחר דחיות חוזרות ונשנות של המשרד להגנת הסביבה.

     

    כתבות נוספות בערוץ הכלכלה הירוקה

     

    המכרז, שנדחה שוב ושוב בעקבות חוסר היענות מצד יזמים, מגיע לקו הסיום - ומאלץ את המשרד להגנת הסביבה לעשות חושבים. לפי המכרז, אותו הוביל השר להגנת הסביבה הקודם אבי גבאי, המציעים יתחרו על מענק הקמה מהמדינה בסכום שלא יעלה על 240 מיליון שקל ויוכלו גם להציע מענק למדינה.  

    מיכל האמוניה בחיפה (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
    מיכל האמוניה בחיפה(צילום: גיל נחושתן)

     

    בנוסף, בעקבות הסיכום בין משרד האוצר למשרד להגנת הסביבה תעניק המדינה פיצוי בסכום שלא יעלה על 480 מיליון שקל למקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל. במשרד מסבירים כי העובדה שמדובר במפעל לייצור אמוניה ולא לאחסונה תפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן שכזה לעומת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, שכן הכמויות במפעל במישור רותם תהיינה נמוכות יותר. המפעל יידרש לספק את כל צרכי השוק המקומי, העומדים על 120,000 טון בשנה נכון להיום.

     

    אז מה משמעות הכישלון? בית המשפט העליון ביקש מהמדינה לקבל פירוט בכל הנוגע להיערכות של כל הגורמים הנוגעים בדבר למקרה שהמכרז, או מימושו, ייכשלו. כמו כן התבקשה המדינה להודיע על מועד סופי ובלתי תלוי לסגירת מתקן האמוניה הקיים. זאת במסגרת ערעור של חיפה כימיקלים על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה שלא לתת להם היתר בנייה.

     

    בנוסף ביקש בית המשפט מהמדינה גם את פירוט ההיערכות לתקופת הביניים, לרבות הפחתת כמויות האמוניה המוחזקות בו כיום והסדרת אפשרות של סבב אוניית האספקה, כך שהאוניה תגיע לפריקה בסוף הסבב שלה בים התיכון ובכמות אמוניה המינימלית הנדרשת לאספקה למתקן הקיים, ככל שהדבר יידרש. נכון להיום, המדינה לא הגישה תשובה לבית המשפט.

     

    "הכתובת הייתה על הקיר"

    "עמדת המדינה היא שהכל תקין - ולאחר המכרז יקום מפעל והאופק חיובי", אומר היועץ המשפטי של עיריית חיפה רשף חן. "אבל המכרז למעשה הוא קשקוש - ממש כמו ההבטחה הקודמת, לפיה עד 2017 הכל ייפתר. בינתיים אנחנו חיים בסכנה".

     

    בשבוע הבא ייערך כנס חירום בכנסת תחת הכותרת "מצילים את מטרופלין חיפה מאסון אמוניה", ביוזמת יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, רה"ע חיפה ועמותת צלול על רקע גרירת הרגליים בקבלת ההכרעות על פינוי מיכל האמוניה. 

     

    בפניה למשנה ליועמ"ש כתב לפיד כי "מיכל האמוניה הינו המטרה הגדולה והמסוכנת כיום במדינת ישראל. הערכת הנזק הכי זהירה במקרה של פגיעה ישירה במיכל היא 17.5 אלף הרוגים ברגע הפגיעה, ו- 45.5 אלף הרוגים בשלוש השעות הראשונות. אי אפשר להשאיר את המצב ככה".

     

    "כל תפיסת הקמת המפעל לא מחזיקה מים", מוסיף חן. "מה שהיה צריך לקרות הוא פנייה של המדינה אל חיפה כימיקלים - ולאסור עליהם ייבוא באוניות, ולאפשר ייצור עצמי". חיפה כימיקלים היא צרכנית אמוניה מרכזית בישראל.

     

    דליה טל, רכזת הקמפיינים של עמותת "צלול" אמרה כי "הכתובת הייתה על הקיר, כשהממשלה בחרה להטיל את פרסום המכרז על המשרד להגנת הסביבה - שאין לו שום ניסיון במכרזים מסוג זה. החברות שאמורות היו להשתתף במכרז טענו כל העת שהוא מלא בחורים ואינו עונה על השאלות המרכזיות, שהן מחיר הגז הטבעי ושאלת ההגבלים העסקיים - ולא זכו לתשובה הולמת. התוצאה היא גרירת רגליים מיותרת והמשך סיכון הציבור".

     

    "אנו דורשים מראש הממשלה לקחת את נושא סגירת המיכל תחת אחריותו, ולהורות למשרדי הממשלה לקבוע תאריך מוסכם לסגירתו הסופית. עד למועד זה יש להטיל על חיפה כימיקלים למצוא פתרון לאספקת אמוניה, שלא באמצעות מיכל ישן החשוף לרעידות אדמה ולנפילת טילים", הוסיפה.

     

    יש לציין כי רק לפני כחודש העירייה חידשה את רישיון העסק של חיפה כימיקלים, אך כבר עתה ברור שלא יינתן להם היתר בניה. רישיון העסק שהתקבל הוא בן מספר חודשים, כך שאם המכרז ייכשל תוכל העירייה להתחיל בהליך שימוע לקראת אי חידוש רישיון העסק של המפעל.

     

    אפשרות נוספת שעומדת באופק היא היתר הרעלים של המפעל, אותו אמורים במשרד להגנת הסביבה לחדש בינואר 2017. מדובר בכלי משמעותי שבידי המשרד, שיכול לדרוש מהמפעל לדלל בצורה ניכרת את כמויות האמוניה במיכל ואף להידרש לשינוי צורת ייבוא האמוניה למפעל.

     

    ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה מסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מיכל האמוניה בחיפה, ויעשה את כל המאמצים על מנת שלא יישאר שם. כעת, הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות, ונעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי".

     

    ראש העיר חיפה, יונה יהב, מסר בתגובה: "יש להפסיק לאלתר את פעילות מיכל האמוניה בחיפה. הסחבת הבלתי נסבלת בהתחייבותה של המדינה לסילוק הסכנה הינה כרסום נוסף באמון הציבור במשרדים הממשלתיים, האמונים על חייהם של מיליון מתושבי מדינת ישראל".

     

    שר האוצר, משה כחלון הביע את מורת רוחו מכישלון המכרז להעתקת מיכל האמוניה לדרום. בשיחות שקיים הערב עם הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי והחשבת הכללית דרש כחלון לבצע באופן מיידי את כל התיקונים הנדרשים על מנת שיהיה ניתן לפרסם מחדש את המכרז בתנאים כלכליים שיביאו להצלחתו. הוא אמר כי "לא יעלה על הדעת כי אינטרסים כלכליים של בעלי ההון וצמרת הממשלה יעמדו כנגד חייהם של תושבי המפרץ. איני מבין מדוע מתעקשים בממשלה לחכות לאסון בסדר גודל עצום המרחף מעל הצפון כולו. אנו מבקשים להביא בפני התושבים את העובדה המדאיגה כי רק 5% מהאמוניה במפרץ חיפה דרוש לקיומו של המשק הישראלי, וכי כל השאר משמש ליצור דשן ליצוא לחו"ל. זו העת של כולנו להתעורר ולהפסיק לגרור רגליים".

     

    כחלון הוסיף: "המכרז יתוקן באופן מיידי ויפורסם מחדש. אחרי שנים של סחבת וגרירת רגליים הממשלה נחושה לפנות את מיכל האמוניה מחיפה. העתקת מיכל האמוניה ממפרץ חיפה הוא עניין בעל חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה. "הטיפול במיכל האמוניה וביתר המזהמים במפרץ אינם סובלים דיחוי והמדיניות המוצהרת של הממשלה היא לפעול בכל החזיתות על מנת לשחרר את חיפה מהגורמים המפריעים להתפתחותה. לתחושת הביטחון של תושבי חיפה והקריות יש משמעות כלכלית שחייבת להיות מתומחרת במכרז וכך יהיה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים