בזכות הפתרונות החדשניים: השנה של קליל
במהלך יותר מ-60 שנות עשייה הצליחה קליל לעורר מהפך של ממש בעולם החלונות המעוצבים - בזכות מוצרים אמינים ומעוצבים ושיטת שיווק המערבת אנשי מקצוע המוסמכים על ידי החברה, ומאפשרים לספק אחריות מלאה - גם על המוצר, וגם על התקנתו
בשיתוף Superbrands
בשנת 1950 הקים פלביו סונינו, תעשיין יהודי איטלקי, את תמ"י (תעשיות מתכת ישראליות) - מפעל שהתמחה בייצור צינורות השקייה ואנטנות מאלומיניום ונוהל על ידי פלביו ושני בניו, קרלו ופיירו, בקריית מוצקין.
מותגי-על נוספים בערוץ Superbrands:
שיפור השירות ונגישות ללקוח: השנה של מנורה מבטחים
כך הפך הבית הישראלי של RE/MAX להצלחה משינקין לטייוואן: הכיבוש העולמי של סבון
חמש שנים מאוחר יותר, ייצר המפעל לראשונה פרופילים מאלומיניום לחלונות ולדלתות של בית החולים הדסה עין כרם.
בשנת 1963 פרשה משפחת סונינו מהמפעל, לאחר שמכרה את מלוא הבעלות לחברת דיסקונט השקעות. באותה השנה שונה שם המפעל לקליל. מאמצע שנות השישים החלה קליל לייצר פרופילים לחלונות - שינוי פורץ דרך בתקופה שבה רוב החלונות בארץ היו עשויים מעץ. עם השנים פתחה החברה מרכזי הדרכה למתקינים והחלה לשווק את מוצריה דרכם אל הלקוחות הפרטיים.
בשנת 1994 עבר המפעל למשכן חדש ומודרני באזור התעשייה של כרמיאל.
בשנת 2001 נרכשה הבעלות על קליל על ידי יזם ההיי-טק צורי דבוש, ולאחר שנקט בצעדי התייעלות מקיפים, החברה התייצבה מבחינה פיננסית ועלתה על דרך חדשה.
החדשנות של קליל
בתחילת ימיה התמקדה קליל בייצור של צינורות ואנטנות למגזר הקיבוצי, ובהמשך התרחבה לייצור מסגרות לחלונות ודלתות - אולם קפיצת המדרגה המשמעותית למפעל התרחשה ב-1985, אז הפכה קליל לחברה המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות אלומיניום לבניין, הכוללות אביזרים, פירזולים ואמצעי ייצור לחלונות. קליל הקימה אז מחלקת פיתוח מוצרים, ובאמצעות הטמעת ידע שנרכש באיטליה ובגרמניה החלה לפתח חלונות, דלתות וקירות מסך בהתאמה לדרישות והצרכים בארץ.
באותה השנה ביצעה קליל מהלך פורץ דרך לתקופתו בשוק - ופרסמה מודעות בשבועון "לאשה", אשר הציגו את מגוון המוצרים של החברה וקידמו לראשונה את המותג.
תקופת תחילת שנות ה-90' הביאה איתה גל גדול של מוצרים חדשים ומגוונים, אשר סיפקו בשורה עיצובית חדשה לשוק המקומי, במקביל לצרכים הפרקטיים של הלקוחות. באותן שנים פעלה קליל בשני צירים מקבילים. בציר האחד, ההנדסי, פעלה החברה כדי להוציא מקווי הייצור שלה פרופילים איכותיים, חזקים ועמידים, ובציר השני - השיווקי יותר - פעלה החברה בכל הקשור לעיצוב המוצר, תכנון חלונות שיתנו מענה לצרכי הצרכנים, והקפדה על ייצור מערכות אופנתיות, צבעוניות וטרנדיות.
בשנת 1999 השיקה קליל את המוצר המזוהה ביותר עימה עד היום - החלון הבלגי. מדובר בחלון המזכיר בצורתו את דגמי החלונות שאמני המתכת היו מפרזלים מברזל - אולם במקרה הזה הוא עשוי מפרופיל אלומיניום, חומר קל יותר, עמיד יותר וניתן לצביעה. עם השנים השיקה קליל חלונות בלגיים מדגמים שונים, ובקרוב תשיק את ה"בלגי החדש" - חלון בעיצוב חדש ומוגן בפטנט, שיביא בשורה חדשה לתחום החלונות בארץ ובעולם.
העובדה שקליל לא רק מפתחת מערכות אלא גם מעצבת אותם ומייצרת אותם נתנה לה יתרון בשוק, שהלך והתחזק עם השנים עם פיתוח זרועות הפצה, מכירות ושיווק שפנו לא רק לבעלי המקצוע שהתקינו את החלונות אלא גם לצרכן הסופי.
בלב האסטרטגיה השיווקית של קליל עומדים ארבעה אולמות תצוגה שהחברה מפעילה ברחבי הארץ (בכרמיאל, ראשון לציון, נתניה וחיפה), ואליהם יכולים להגיע צרכנים כדי לראות את האופציות השונות שהחברה מציעה מבחינת עיצוב, דגמים ורמות מחיר.
החברה אינה מוכרת ישירות לצרכן, אלא מפנה אותו למתקינים מורשים שהיא הסמיכה. העסקה מתבצעת בין הלקוח למתקין שבחר.
אולם התצוגה הראשון של קליל הוקם ב-2005, ובשנת 2006 השיקה קליל את מסלול 3 הצעדים במטרה לספק לצרכנים שקט נפשי וביטחון בקנייה. התכנית כוללת:
ייעוץ חינם באולם התצוגה - הצרכנים מגיעים לפגישת ייעוץ אישית ללא תשלום וללא התחייבות, ובוחרים מבין החלונות של קליל את הפתרון הטוב ביותר לצרכים ולתקציב שלהם.
בחירת מתקין מורשה - קליל מפנה את הצרכנים למספר מתקינים מורשים, מתוך כ-200 אנשי מקצוע שקליל הדריכה והסמיכה ברחבי הארץ. מביניהם הצרכן בוחר את המתאים לו ביותר לדעתו לביצוע הפרויקט.
תעודת האחריות המשולבת - בסיום ההתקנה מתבצעת בדיקת אימות על ידי נציגי החברה. לאחר הבדיקה קליל מספקת ללקוח תעודת אחריות משולבת, החתומה על ידי קליל ועל ידי המתקין המורשה. התעודה מקנה לצרכנים אחריות גם על רכיבי המוצר וגם על ההתקנה.
מחלקת הפיתוח של קליל מסייעת לאדריכלים ולקבלנים הבונים פרויקטים גדולים לתכנן את מערך החלונות בבנייני המגורים ובמוסדות ציבור.
בשנת 2012 השיקה קליל מחלקת עיצוב כתגבור למחלקת הפיתוח. מהלך זה הביא להרחבת פורטפוליו הפתרונות שלה, כאשר קליל נכנסה לתחום דלתות הפנים, שם היא מציעה מגוון דלתות פנים המיוצרות מפרופיל אלומיניום חומרים מבודדים אקוסטית וחיפויים צבעוניים אופנתיים המאפשרים ליצור דלת בעיצוב אישי.
בשנת 2014 השיקה קליל את "קליל נוף", מערכת שנותנת מענה לטרנד צרכני של העדפת מראה פתוח, בעל מינימום אלומיניום ומקסימום זכוכית.
השקה נוספת מבית קליל הינה "קליל טאץ'" - סדרה של מערכות הזזה, המותאמות לפתחים גדולים במיוחד. כגודל הכנף כך גם הכובד - בקליל טאצ' הכנפיים נעות בתנועה חלקה וקלה בזכות הטכנולוגיה הייחודית של המנגנון הפטנטי, והמערכת שומרת על איטום מלא מבלי לוותר על יופי וסגנון.
אחד התחומים החדשים אליה נכנסה קליל לאחרונה הוא תחום הזכוכית, מתוך תובנה כי הלקוח מחפש פתרון מלא לפתח - הכולל לא רק את מעטפת הפרופיל אלא את המוצר המלא. בדומה לאסטרטגיית הפעולה בתחום הפרופילים, קליל מפשטת את תהליך הבחירה והקנייה משום שהיא בוחנת את התהליך מבעד לעיניו של הצרכן ומספקת לו פתרון שיתאים לצרכיו ולא מוצר טכני.
דברים שלא ידעת על קליל
קליל הינו מקום העבודה היחיד שבו עבד אריה (ריצ'י) ריכטמן, מנכ"ל החברה. ריכטמן התקבל לחברה בשנת 1989 כמתכנן חלונות, מיד לאחר שסיים את לימודיו בטכניון.
עד היום, לא ברור מה פירוש שם המותג "קליל" - יש הסבורים כי מדובר באזכור העובדה שחומר הגלם העיקרי של החברה, אלומיניום, נחשבת למתכת קלה, ויש החושבים שמדובר בשיבוש של הביטוי "כליל השלמות".
בראשית פעילותה, קליל ייצרה אנטנות וצינורות להשקייה.
קליל היא אחת החברות הישראליות שבה ממוצע הוותק של העובדים הוא מהגבוהים במשק הישראלי, עובדה שהעניקה לה בין השאר את התואר "המעסיק החברתי" לשנת 2016.
רק עוד חברה ישראלית אחת רושמת בארץ יותר פטנטים ומדגמים רשומים מאשר קליל.
אבני דרך בחייו של קליל
1950 - פלביו סונינו, תעשיין יהודי איטלקי, מקים מפעל לייצור צינורות ואנטנות מאלומיניום בקריית מוצקין.
1963 - דיסקונט השקעות רוכשת את מלוא הבעלות על המפעל ומשנה את שם החברה ל"קליל".
1985 - קליל מתחילה לפרסם לראשונה. המודעה הראשונה פורסמה בשבועון "לאשה".
1994 - מוקם המפעל החדש של קליל באזור התעשייה בכרמיאל.
1999 - קליל משיקה את החלון הבלגי.
2001 - צורי דבוש רוכש את קליל.
2005 - קליל פותחת את אולם התצוגה הראשון.
2006 - קליל משיקה את תכנית 3 הצעדים לאחריות כפולה.
2015 - קליל נכנסת לתחום הזכוכית לחלונות.
בשיתוף Superbrands