שתף קטע נבחר

ההוברבורד הגיע. כאילו שחסרות סכנות על הכביש

משרד התחבורה החליט בעבר שלא לאשר את השימוש בהוברבורד בישראל, אך לפתע שינה את דעתו. למה עשה כך, מה המשמעויות עבור הולכי הרגל ולהיכן נעלמה האחריות?

אם לא שבענו די ממגפת תאונות הדרכים בהם מעורבים אופניים חשמליים, נחתה עלינו בימים אלו החלטה חדשה של משרד התחבורה, לפיה הוא מתיר מעתה את השימוש בטרנד מסוכן חדש - הוברבורד (Hoverboard).

 

  • משרד התחבורה בפניית פרסה - מתיר את ההוברבורד לשימוש

 

עד כמה זה בטוח? הוברבורד ()
עד כמה זה בטוח? הוברבורד

 

ולמי שאינו יודע, מדובר בכלי רכב חשמלי המורכב משני גלגלים וביניהם משטח עמידה, ולא יותר מכך. למעשה מדובר בווריאציה חשמלית נוספת לכלי תחבורה, אך הפעם עם אלמנט מסוכן בהרבה - ללא שליטה ידנית על ההיגוי. התרת השימוש בו צפויה לדעת מומחים להגביר משמעותית את היקף המכירות - בניגוד לחוק עד עתה - בארץ, ולסייע בהצפת מדרכות ישראל בטרנד החדש.

 

ומעניין לראות כיצד התקבלה החלטה זו, שידעה כך פורסם תהפוכות. שכן בתחילה הוחלט במשרד התחבורה לאסור את השימוש בכלי, בטענה כי אינו יציב מספיק וכי מבחינה אסטרטגית, אין אינטרס להגדלת מספר הכלים החשמליים בעזרתם ניתן לנוע על המדרכה. אלא שבהחלטה עדכנית לפני מספר שבועות, התהפכו היוצרות והמשרד החליט לאשר בסופו של דבר את השימוש בכלי בארץ, מהסיבה כי "התברר כי עוד ועוד מדינות התירו את מכירתו". לא ניתן הסבר נוסף לסכנות ולנימוקים שהועלו בהחלטה הקודמת.

 

כאן המקום להדגיש כי מבחינתי, אין לאסור באופן גורף כל כלי תחבורתי, ויש לשאוף ככל הניתן להתיישר עם נורמות המקובלות בעולם. אך לא על חשבונם של הנוהגים, הרוכבים והולכי הרגל. שכן לא צריך להיות נביא בכדי לחזות את השלכות התרת השימוש בהוברבורד בכבישי ישראל. בהתחשב בתרבות הנהיגה הקלוקלת בארץ, היעדר האכיפה, יחד עם הסכנה המובנית בכלי עצמו, נראה כי מדובר בפצצה מוטורית מתקתקת. לא רחוק היום בו נשמע על נפגעים וחלילה אף הרוגים משימוש ומעורבות של כלי רכב מסוכן זה, והלוואי ונתבדה.

 

הדברים מקבלים משנה תוקף לאור העובדה כי רוב ההוברבורדים מגיעים למהירות הגבוהה מ-20 ואפילו 30 קמ"ש, ולא ברור עדיין מה תהיה רמת האכיפה של מהירות הנסיעה, ובכלל מידת התרת ייבוא מכשירים אלו לישראל. שכן חלים על כלי זה תקנות ומגבלות זהות לסגווי. ניתן לרכוב עליו על המדרכה, אך רק מגיל 16. מהירות הנסיעה מוגבלת ל-13 קמ"ש ומשקל הכלי יחד עם הרוכב לא יעלה על 160 ק"ג. צריך לזכור כי לא מדובר כאן בצעצוע, אלא בכלי רכב ממונע לכל דבר - אולם ללא כל תשתית הוראות חוק, ביטוח, או אמצעי בטיחות אלמנטריים (בלמים למשל).

 

בתחרות "רמות הסיכון" לא נופל ההוברבורד מסגווי או מאופניים חשמליים, ולמעשה אף עולה עליהם. וגם אם יקויימו הוראות חוק ייעודיות לו, פגיעתו בהולך רגל עלולה להיות קטלנית או מלווה בפציעה קשה, הן להולך הרגל והן לרוכב.

 

לכן, לפני שמתירים את מכירת ההוברבורד בישראל, עולה צורך דחוף ברגולציה מתאמת הכוללת תקנות רישוי והסדרה, הגברת אכיפה וענישה בשימוש לא ראוי, יחד עם הסברה והגברת מודעות לתרבות נהיגה לרוכבים ולנוהגים. יישום פעולות אלו נכון גם בכל הנוגע לאופניים, אולם הן הכרחיות שבעתיים בכלי תחבורתי זה, המועד לפורענות פי כמה וכמה.

 

הכותב מומחה לתביעות נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית ועומד בראש משרד עמיקם חרל"פ ושות'  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים