שתף קטע נבחר

רפורמת הנסיעות השיתופיות אושרה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה במוניות השיתופיות (ספיישל). החל ממרץ 2017, נוסע במונית יוכל לשתף את נסיעתו עם אחרים וכך להפחית את מחיר הנסיעה

ועדת הכלכלה אישרה היום (ב') את הרפורמה במוניות השיתופיות שהוגשה לאישור הכנסת כחלק מהתכנית הכלכלית לשנים 2017-2018. במסגרת הרפורמה, החל מחודש מרץ 2017, יוכל נוסע במונית מיוחדת ("ספיישל") לבחור לשתף את נסיעתו במונית עם נוסעים אחרים ועל ידי כך להפחית את מחיר הנסיעה המבוקש.

 

הכנה לאובר X: מונית ספיישל תאסוף מספר נוסעים

ועדת שרים אישרה: ענף המוניות ייפתח לנסיעות שיתופיות

 

השירות יתאפשר בהזמנה מראש בלבד ובמסגרתו יוצג לנוסע מספר התחנות המקסימלי שיכלול המסלול השיתופי, זמן ההגעה המשוער וכן אומדן של המחיר שהיה נדרש עבור נסיעת ספיישל רגילה לאותו היעד.

 

בישראל פועלות 19,600 מוניות "ספיישל", רובן במסגרת תחנות מוניות שהגדולה בהן היא התחנה שהיא אפליקציה: גט טקסי. על פי הערכות, המוניות אחראיות לכ-8% מהנסיעות בתחבורה הציבורית, בעוד שכ-5% מתבצעות במוניות שירות.

 

בתוך כך, בוועדת המדע והטכנולוגיה קראה היום (ב') הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, "לבטל גם את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים בתשלום" (בשיטת "אובר"). זאת בהמשך לתיקון המאפשר נסיעות משותפות במוניות שאושר בוועדת הכלכלה במסגרת חוק ההסדרים.

 

בוועדת המדע, שדנה בשלב הבא של הגבת התחרות בתחבורה הציבורית, התייחסה הלפרין לטכנולוגיה המקשרת בין נוסעים לנהגים פרטיים שייגבו תשלום עבור הנסיעה. "חובתנו לבחון אם שיטת המוניות המסורתית עדיין ישימה ומחייבת", אמרה הממונה. "נזכרתי שגם למכונת הדפוס התנגדו פעם כדי להגן על הכמרים שכתבו בעט על נייר".

 

היא ציינה כי "פעילות חברת 'אובר' עלתה בשנים האחרונות בעולם, בניו יורק לנתח שוק של יותר מ-20% ובסן פרנסיסקו ליותר מ-70%. נהגי אובר מרוויחים יותר מנהגי מוניות, וזהו פתח לאפשרויות שלא היו קודם בשוק". יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, הגיב שהנתונים רחוקים מהמציאות בישראל.

 

לדבריו, "ערים בארה"ב הרחיקו את אובר בגלל הגודש בכבישים שיצרו הנהגים הפרטיים", אמר אך לא התנגד למוניות השיתופיות כי צי המוניות הקיים בארץ (22 אלף) יוכל להסיע 1.2 מיליון איש ביום בחצי המחיר. "אנחנו רק נגד הכנסת רכבים פרטיים לענף שמאכיל 35 אלף משפחות". נהגי מוניות אחרים ניסו לשבש את הדיון. יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) סיכם: "הציבור מספיק בוגר כדי להחליט אם בטוח לנסוע עם השכן שלו או עם אדם זר. אבל לא יכול להיות שכל גוף אינטרסנטי יביא להפסד משמעותי לציבור הרחב. אנחנו לא מפוחדים, שום שיח ציבורי לא יאיים עלינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
תחנה מרכזית תל אביב
צילום: אבי מועלם
מומלצים