שתף קטע נבחר

המתכון לניצחון: קול יעקב וידי עשיו

 

 

בפרשת תולדות אנחנו פוגשים את המאבק בין יעקב לעשיו - הסמל המייצג את המאבק בין ישראל לאומות העולם לדורותיו. זהו מאבק בלתי פוסק המתחיל בקרב על הברכות שנזכה לקבל מיצחק אבינו, ממשיכו של אברהם.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>  

 

יעקב מופיע באדרת של עשיו, אך סגנון הדיבור שלו שונה מזה של עשיו, ויצחק אבינו כבר סגי נהור, אינו רואה. "ויהי כי זקן יצחק ותכהנה עיניו מאוד", אבל הוא שומע היטב. והוא אומר: "גשה נא אליי ואמשך בני, האתה זה בני עשיו אם לא". צורת הדיבור לא הולמת את עשיו, כך הוא לא מדבר.

 

 

לאחר שהוא ממשש את העומד מולו, אומר יצחק משפט מפורסם מאוד: "הקול קול יעקב, והידיים ידי עשיו" . הפסוק הזה שנדמה כאילו מופיע פה כבדרך אגב, הופך לסיסמת חיים של עם שלם.

 

בכל הדורות, ובמיוחד בגלות, ידענו כי עם ישראל מצטיין בתפילות, ברוחניות, בקשר השמיים שלו. הקול - קולו של יעקב, בעוד שהידיים - הצד המעשי ובמיוחד כשמדובר במלחמות - הן ידי עשיו שלו נאמר "על חרבך תחיה".

 

הוא איש ציד, הוא איש שדה - ויעקב איש תם יושב אוהלים, הלומד תורה אצל שם ועבר. הקול של יעקב מול הידיים של עשיו הוא המצב של עם ישראל מול אומות העולם.

 

שילוב הכוחות הייחודי שלנו

במציאות בכל מלחמות ישראל יש שילוב מובהק בין קולו של יעקב, תפילותיו ותחנוניו – אל מול ידי עשיו, המלחמה בשדה הקרב. מה הייתה המלחמה הראשונה של עם ישראל לאחר צאתו ממצרים? "ויבא עמלק ויילחם עם ישראל ברפידים". איך מתנהלת המערכה, ואיך מנצחים בה? בשילוב של שני הכוחות.

 

מצד אחד אומר משה ליהושע: "בחר לנו אנשים וצא הילחם בעמלק, ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב". עם חרב שלופה עומד יהושע עם בחירי אנשיו, ומחליש את עמלק.

 

אבל באותה שעה עצמה משה, אהרון וחור עלו על ראש הגבעה, ומשה נושא ידיו בתפילה, ואהרון וחור תפסו בידיו זה ומזה, "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בּא הַשָּׁמֶשׁ".

 

יהושע נלחם בשדה הקרב, משה רבֵּנו מתפלל בראש הגִבעה עם אהרון וחור, בנה של מרים, ומלחמה לה' בעמלק מדור לדור. זהו שילוב הכוחות לאורך שנים. הכהן מברך את העם, ואנחנו הצטווינו "כי תצא למלחמה על אויבך". אי אפשר להפריד במציאות חיינו בין קולו של יעקב, לבין ידיו של עשיו.

 

וזה מה שאומר דוד המלך בהספד על שאול ויהונתן – "לְלַמֵּד בְּנֵי-יְהוּדָה קָשֶׁת הִנֵּה כְתוּבָה, עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר". מן התורה אנו למדים את הצורך בשילוב הזה.

פורסם לראשונה 02/12/2016 11:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים