שתף קטע נבחר

ב.מ.וו סדרה 5 בנהיגה ראשונה - ספינת דגל אלטרנטיבית

ב.מ.וו סדרה 5 הציבה בעבר רף גבוה של הנאה מנהיגה בקטגוריית מכוניות הסאלון. האם היא מסוגלת לשמר את אותן איכויות גם בדור שביעי וחדש? נהגנו בה לראשונה

במה נהגנו - ב.מ.וו סדרה 5, דור שביעי

מתחרים - מרצדס E קלאס, אודי A6, וולוו S90, יגואר XF, לקסוס GS

מתי אצלנו - אפריל 2017

מחיר משוער - החל מ-500 אלף שקל

 

 

בעד - ביצועים, התנהגות, נוחות, אבזור בטיחות

נגד - עיצוב פושר, מנותקת מהנהג

 

בגדול: ב.מ.וו סדרה 5 היא אחת המכוניות הנמכרות ביותר של ב.מ.וו בכל הזמנים, עם כמעט 8 מיליון יחידות מאז הושקה ב-1972. עובדה שהופכת את השקת דור חדש בסדרה לאירוע סופר-חשוב עבור היצרנית. הדור השביעי בשושלת אמור לנסות ולשמר את היכולת הדינמית הגבוהה יחסית לקטגוריה, שהייתה חלק בלתי נפרד מתדמית הדגם במשך יותר מארבעה עשורים, ולעשות זאת בעזרת מיטב הטכנולוגיה ואבזור המותרות והבטיחות שהוצג לאחרונה בספינת הדגל, סדרה 7.

 

 

עיצוב ותא נוסעים: ב.מ.וו יוצאים מגדרם כדי להסביר עד כמה שונה מראה הדגם החדש מזה היוצא, אולי מכיוון שהשוני אינו מהותי. עיקרו מתבטא בחזית דומה לסדרה 7 עם יחידות תאורת לד רחבות המשולבות בסבכת "כליות" גדולה ואגרסיבית מבעבר. לא עוד מראה חלק ו"זורם", אלא חזות שרירית-כוחנית. תריסי אוורור עם פתיחה-סגירה חשמלית ומסיט אוויר בחזית, אפשרו להוריד את מקדם הגרר ל-0.22 - לטענת ב.מ.וו, הטוב בקטגוריה.

 

 

גם עיצוב הפנים מגיע מספינת הדגל הגדולה (והיקרה) יותר, עם לוח מחוונים דיגיטאלי, תצוגת נתונים עילית גדולה ב-70% מבעבר, מסך מגע בגודל "10.25 במרכז הקונסולה וחוגת iDrive מוכרת. תא הנוסעים נאה, איכותי ומודרני מהדגם היוצא, אך גלגל ההגה גדול מדי לטעמנו ותפעול בקרת האקלים מסורבל ומצועצע שלא לצורך.

 

מושב הנהג וההגה מציעים טווח כיוון רחב ומאפשרים תנוחת נהיגה טובה לכל נהג. בסיס הגלגלים נותר כמעט ללא שינוי (7+ מ"מ, 297.5 ס"מ בסך הכל), אך נראה כי תכנון שונה מאפשר מרחב מחייה גדול יותר בכל כיוון לנוסעים מאחור. ועדיין, תעלת גל ההינע הגבוהה תציק לנוסע במרכז. תא המטען גדל ב-10 ליטר ל-530 ליטר.

 

 

אבזור: המכוניות בהן נהגנו צוידו במלוא רשימת האבזור האופציונאלי. בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים, מושבים קדמיים עם עיסוי, שלט רחוק רב-שימושי עם צג מגע המכיל מידע על מצב הרכב (טווח נסיעה, טמפרטורה ועוד), הפעלת תאורה או מיזוג ואפילו אפשרות לנהוג את המכונית מבחוץ באופן מוגבל, מערכת מצלמות היקפיות עם תצוגה תלת-ממדית משתנה ועוד.

 

מערכות בטיחות מתקדמות מאפשרות נהיגה חצי-אוטונומית באמצעות מערכת שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, הפועלות עד מהירות של 210 קמ"ש, עם אפשרות מעבר נתיב בעזרת מנוף האיתות ומערכת זיהוי תמרורים המתאימה את בקרת השיוט למהירות המותרת.

 

מנועים ותיבות הילוכים: יחידות ההנעה עברו בירושה מהדגם היוצא, אך לטענת ב.מ.וו, הביצועים (ב-10%) וצריכת הדלק (ב-11%) שופרו. הרלוונטיים לישראל הם טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר עם 252 כ"ס ב-530 הבסיסית (7 כ"ס יותר מה-528 היוצאת), ועד V8 בנפח 4.4 ליטר עם 462 כ"ס ב-550M. אנחנו נהגנו ב-540, עם מנוע שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר ו-340 כ"ס (עוד 34 כ"ס לעומת ה-535 המוחלפת). כל המנועים משודכים לתיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה אחורית - או כפולה-קבועה (xDrive) ב-550M.

 

 

הביצועים מצוינים. תודות לתוספת כוח קלה והפחתת המשקל, התאוצה ל-100 קמ"ש קוצצה ב-0.6 שניות (5.1 שניות). בעיקר מרשימה דרך אספקת הכוח, עם יכולת משיכה מסל"ד מאד נמוך (45.9 קג"מ החל מ-1,380 סל"ד, תוספת של יותר מ-10%) ועד משיכה רצופה למנתק ההצתה ב-7,000 סל"ד. עם המנוע הזה, סדרה 5 משדרת כל הזמן שהיא מוכנה להגביר עוד יותר את הקצב, אפילו כאשר מדובר במהירויות מקובלות של אוטובאן גרמני. תיבת ההילוכים מצוידת ביחסי העברה שונים מבעבר (הראשונים קצרים יותר, האחרונים ארוכים יותר), והיא עדיין חלקה, נינוחה ומגיבה מיידית למצערת.

 

נוחות והתנהגות: שימוש באלומיניום (מכסה מנוע, גג, תא מטען ודלתות) איפשר לחתוך מהמשקל העצמי בכ-100 ק"ג, כמעט 10% מהם הופחתו ממשקל זרועות המתלה, החישוקים והצמיגים, תוך שמירה על חלוקת משקל שווה בין הציר הקדמי לאחורי.

 

 

יש בחירה בין שלוש אפשרויות מיתלים; רגילים, ספורטיביים (קשיחים ומונמכים בס"מ) או כמו ברכבי ההדגמה - עם בולמי זעזועים מתכווננים בהתאם לתנאי הדרך ובחירת הנהג. מיתלי אוויר? אפילו לא כאופציה. רכבי המבחן צוידו גם בהיגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים - פניה של עד 3 מעלות בניגוד לגלגלים הקדמיים (לטובת רדיוס סיבוב קטן וחדות היגוי במהירות נמוכה) או במקביל להם (לטובת יציבות במהירות גבוהה). בורר מצבי נהיגה שולט בתגובת המצערת ותיבת ההילוכים, תגבור ההגה וקשיחות בולמי הזעזועים, ומציע שני מצבי ספורט, שני מצבי נוחות ומצב אדפטיבי המשנה את כיול המערכות בהתאם לסגנון הנהיגה, כמו-גם תוואי הדרך עליו מדווחת מערכת הניווט.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

התנהגות הכביש מצוינת עם אחיזה גבוהה, זוויות גלגול נשלטות ונכונות מרשימה לשינוי כיוון חד, באופן שספק אם מי ממתחרותיה מסוגלות לחקות. בלמי M אופציונאליים (וספורטיביים) מציעים פעולה טובה ועמידות מעולה גם בשימוש אגרסיבי. עם זאת, התחושה הראשונית היא כי ה-5 החדשה פחות מערבת את הנהג. ההגה המדויק ובעל המשקל המלאכותי-טבעי, חסר משוב מספק.

 

לעומת זאת, הדור החדש מציג שיפור משמעותי בנוחות הנסיעה, למרות חישוקי "19. ה-5 מצליחה לבודד היטב את המרכב ונוסעיו מאספלט משובש, תוך העלמת רעשים ושמירה על תא נוסעים חרישי גם במהירויות פליליות. מדובר ללא ספק בפרטנרית מעולה לכיסוי מרחקים גדולים במהירות, אם כי חובה לפקוח עין על מד המהירות (או לקבוע הגבלה ידנית), שכן ספק אם רשויות החוק יתחשבו ביכולת בידוד הרעשים ונוחות הנסיעה בה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום: סדרה 5 החדשה ביצעה קפיצת מדרגה משמעותית בכל הקשור לאבזור נוחות ובטיחות, המיישר קו עם מתחרות מודרניות. היא גם נוחה משמעותית כעת, מבלי לפגוע ביכולת הדינמית הגבוהה. היא כנראה פחות מערבת את הנהג מבעבר, דומה מבחינה זו יותר לסדרה 7 הגדולה. בכל מקרה, אין כמעט ספק כי היא תתמקם כבעבר בצמרת הקטגוריה.


ב.מ.וו 540

ב.מ.וו 540
מנוע 6 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 2,998 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 340 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט מרבי 45.9 קג"מ ב-1,380 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים אחורית / אוטומטית 8 הילוכים
אורך 493.6 ס"מ
רוחב 186.8 ס"מ
גובה 147.9 ס"מ
בסיס גלגלים 297.5 ס"מ
משקל 1,670 ק"ג
נפח תא מטען 530 ליטר
100-0 קמ"ש 5.1 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 15.4 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 149 גרם לק"מ
מחיר משוער 500 אלף שקל
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו


פורסם לראשונה 24/12/2016 21:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
ב.מ.וו סדרה 5
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים