שתף קטע נבחר

מכוניות אספנות זה חשק, אבל בהחלט גם עסק

מעוניינים להפוך לחלק מקהילת אספני הרכב ההולכת וגדלה? קבלו כמה עצות יעילות שיהפכו את המסע לפשוט ומובן יותר

נוסטליה היא רגש חזק מאוד. אחרת קשה להסביר מדוע עשרות מיליונים מסביב לעולם מחזיקים בכלי רכב ישנים ונחותים מכל בחינה אפשרית. גם בישראל יש אלפי כלי רכב הרשומים בקטגוריית "אספנות", חלקם יובאו מחו"ל, אחרים הזדקנו כאן ממש, ומרביתם חברים באחד ממועדוני האספנות המקומיים. אם גם אתם רוצים לקחת חלק בקהילה ההולכת וגדלה הזו, כדאי לכם לקחת מספר נקודות בחשבון:


 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)
יתרונות, חסרונות. בעלי רכבי האספנות נהנים ממספר הטבות שמטרתן שימור הרכב כפריט אספני ושימור המורשת המוטורית: בין היתר, העברת בעלות גם ללא רישיון רכב תקף, הנחה של 75% בביטוח חובה, פטור מבדיקת מעבדה מוסמכת במידה ורישיון הרכב לא בתוקף בתקופה העולה על שנתיים. יש גם מגבלות, למשל איסור תנועה בשעות העומס (07:00-09:00) בימי חול.

 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

מה מותר לייבא, מתי מותר למכור. מותר לייבא ארצה כלי רכב שגילו 30 שנה לפחות, עם מנוע בנזין, לשימוש אישי ולא עסקי. רכב כזה שהגיע ארצה, יכול להחליף ידיים רק לאחר שנה מיום כניסתו. כך מובטח למעשה שייבוא מכוניות אספנות יהיה בעיקר לשימוש אישי של אספנים, ופחות למסחר.

 

כמה מסים צריך לשלם. עלויות הייבוא מחו"ל, ובעיקר מיסי ייבוא ומכסים, אינם מאפשרים מכירת רכב שיובא בעבר לישראל לאספנים בחו"ל. יש לזכור כי מכונית אספנות ממוצעת תעלה בישראל כפליים ויותר ממחיר מכונית מקבילה בארה"ב או אירופה. נכון כי מבחינה עסקית, רכבי אספנות נמכרים כחפצי אמנות בכל העולם ללא מגבלת גבולות, אך עם הפרש מהותי בכדאיות.

 

 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

אחזקה יקרה? מכונית אספנות זקוקה לטיפול תחזוקתי שוטף ולמיגון מתנאי האקלים. עלות שנתית של אחזקת רכב אספנות נעה בין 3,000 ל-10,000 שקלים, תלוי במצבו הטכני-מכאני, מקום איחסונו, האם הטיפול עצמי או במוסך, קלות (או קושי) בהשגת חלקי חילוף, מכון רישוי, ביטוחים וגרירה. ואלה יש לזכור עלויות קבועות-שוטפות. הן אינן כוללות טיפול מהותי במנוע, צביעת מרכב או חידוש ריפוד.

 

 

איך מכירים, מתי נפגשים עם קולגות. אספני הרכב נוהגים (תרתי משמע) להציג את אהבתם המוטורית בהתכנסויות מזדמנות או בפעילויות שונות של מועדוני אספנות. מפגשי אספנים נהוגים בארץ במתכונת דומה לחו"ל, עם התכנסות במגרש מסודר והצגת כלי הרכב לפי דגמים, ארץ מוצא, מותגים או שנות ייצור. נושא השיח הינו סביב רכישות כלי רכב, חלפים או תערוכות.


 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

 

סוגי האספנים. כמו בכל אספנות, גם בקרב אספני הרכב יש סוגים שונים. יש שרכשו או שיפצו מכונית זהה או דומה לרכב שהיה בעבר בבעלות המשפחה, יש שמשפצים מכונית בה חשקו במשך שנים, יש המייבאים רכב שהתאים לשאיפותיהם ויש גם סוחרי רכב שהחלו להתמחות בתחום ומוצאים דרכים לעקיפת המגבלות.

 

אפשר לעשות מזה עסק? חשוב לזכור כי רכב שנרכש מקומית בהזדמנות, שופץ, תוחזק ונשמר כהלכה במשך שנים תוך הקפדה על מקוריות, מניעת שחיקה וטיפול שוטף, עשוי להניב אפילו רווח למוכר. ויש כמובן מציאות, כלי רכב שנמכרים במהירות או מתוך אילוצים שונים. במקרים כאלה, הנדירים, ניתן לייצר רווח. אך אספנים ותיקים יספרו לכם כי בכלי רכב איכותיים הנמכרים בישראל, לא גלום רווח במכירה. לא אם מחשבים כראוי את העלויות הריאליות שכרוכות בשימורו של הרכב.


 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)
כמה הם עולים? מחיר רכישת רכב אספנות נקבע על בסיס מחירון מוסכם או ידוע. קיימים מספר מחירונים מקובלים גם על רשויות המיסים בישראל ובחו"ל, המבססים את המחיר על-פי מצב הרכב (3-6 מצבים). כלי רכב שמורים ואיכותיים נמכרים בעיקר בין אספנים, ו"מחליפים ידיים" במחיר ראוי המשקף את ייחודו של הרכב.


 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

 

מחפש רכב כזה, איפה מתחילים? אפשר לחפש ולמצוא רכב ראוי ב-Ebay או אצל דילרים גדולים המפרסמים באינטרנט. אך גם בעיתוני רכב, לוחות מקומיים ופורומים של אספנים. לאחר מכן יש לגשת להערכת העלויות, הכוללות מלבד רכישה גם תיקונים ושיפוץ. מומלץ להיעזר במקרה זה במומחה.

 

 

הכנה אישית. תהליך ההחלטה לגבי הרכב הנרכש חייב לכלול מידע לגבי היצרן ומודל הרכב. למדו על ההיסטוריה של היצרן ומפעליו, עיינו בכמה שיותר מידע הנוגע לדגם הספציפי ודרך ייצורו. תמיד אפשר גם לשאוב מידע ממועדוני אספנים של הרכב הספציפי ומבעלי רכב שכזה. השתמשו במספר הסידורי של הרכב (VIN) כדי לחקור אודותיו עד כמה שניתן. כל המידע הנצבר יכול לסייע גם בעת המכירה, אם תרצו בכך. יחד עם ספר רכב (אם יש), היסטוריית טיפולים (בתקווה), בעלים קודמים, כתבות שהתפרסמו על הדגם ועוד.

 

 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

 

החלטת למכור, ומה עכשיו? אם ברצונך לקבוע מחיר מיוחד למכונית שברשותך, בעיקר אם השקעת בה כסף רב והיא במצב יוצא דופן, דאג להעריך את שוויה בידי מומחה או שמאי רכב המתמחה ברכבי אספנות. למד את מבנה השוק הפוטנציאלי, ברר מי עשויים להיות לקוחות יעד וכיצד ניתן לפנות אליהם. אל תתבייש ללמוד מאחרים, ולמד רעיונות וגישות מקוריים. בנה "חבילה שיווקית" הכוללת את כל תכונות הרכב ואל תשכח תמונות מושקעות. הכן את המכונית לבדיקת הלקוח, כולל שטיפה ופוליש מקצועיים. זכור להציג את הרכב במיקום מתאים ומחמיא.


 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

 

בסופו של יום, אספנות רכב הינה בעיקר תחביב. אבל לא תחביב זול, אלא כזה הדורש השקעה של כסף וזמן, מרדף אחרי ייחודיות ומקוריות והכי חשוב - דורש רצון והתמדה מצד האספן. זכרו ואל תשכחו: מרבית העסקאות של מכירת מכוניות אספנות בישראל אינן מגלמות את העלות האמיתית הכרוכה בכלי הרכב התובעניים האלה. 

 (צילום נועם עופרן) (צילום נועם עופרן)
(צילום נועם עופרן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום נועם עופרן
קלאסיקה בתמונה - ב.מ.וו ומרצדס
צילום נועם עופרן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים