yed300250
הכי מטוקבקות
    אלכס קולומויסקי
    ממון • 24.01.2017
    תחנת הכותל: לצד החומות או מתחת לעיר העתיקה תחנת הכותל:
    החל תכנון הארכת קו ת"א־ירושלים לכותל המערבי • העלות: 2 מיליארד ש' • משרד התחבורה: התחנה תהיה בכל מקרה ברובע היהודי
    עופר פטרסבורג

    הרכבת אל הכותל המערבי עוברת אל השלב המעשי: רכבת ישראל החלה בתכנון ראשוני של הארכת קו תל־אביב־ירושלים עד לכותל. העלות הצפויה: 2 מיליארד שקל. רק לתכנון לבדו הוקצו כבר עשרות מיליוני שקלים.

     

     

    בישיבה אשר התקיימה אתמול במשרד התחבורה, בהשתתפות כל הגורמים המקצועיים, הנחה שר התחבורה ישראל כץ לקדם קו ישיר מתחנת האומה בירושלים לכותל המערבי. הוא אישר הקמת תחנה תת־קרקעית נוספת במרכז ירושלים, שתשרת את באי המרכז, כך שלמעשה בין תחנת האומה לכותל המערבי יוקמו שתי תחנות תת־קרקעיות, בעומק של כ־50 מטר כל אחת.

     

    מדובר בתוכנית שחשף "ממון" להארכת תוואי קו הרכבת המהיר ירושלים־תל־אביב עד לכותל, בתוואי שיעבור כולו מתחת לאדמה. תוואי המסילה שאושר עובר מתחת לרחוב יפו, בעומק של בין 80 מטר בתחנת בנייני האומה, ועד לעומק של 50 מטר לתחנות מרכז העיר והכותל.

     

    תחנת "מרכז העיר" ממוקמת בעומק 50 מטר בהסתעפות הרחובות יפו, קינג ג'ורג' ושטראוס. ממנה ימשיך תוואי המסילה ישירות לתחנת הכותל.

     

    לתחנה זו נבחנות בשלב זה שתי חלופות. האחת תצא מתחנת ירושלים־מרכז ותעבור מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא, ובצמוד לחומות העיר העתיקה (ומתחת להן) עד לשער האשפות; ואילו החלופה השנייה תצא מירושלים־מרכז, תעבור מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא, כאשר בסמוך למגדל דוד, ייכנס התוואי ישירות מתחת לעיר העתיקה, דרך הרובע היהודי, ועד לכותל.

     

    החשיפה ב"ממון" של תוכנית הרכבת לכותל המערבי גררה תגובות רבות, ורבים במערכת הפוליטית כינו זאת "ספין פוליטי בעל היתכנות נמוכה". משרד החוץ הפלסטיני אף טען למחרת כי תוכניותיה של ישראל להאריך את קו תל־אביב־ירושלים, אשר טרם נבנה, עד לכותל המערבי, מאיימות "להביא את הסכסוך לכדי פיצוץ", וקרא לקהילה הבינלאומית לעצור אותן.

     

    במשרד התחבורה הדגישו אתמול כי תחנת הכותל תהיה בכל מקרה במתחם הרובע היהודי, וכן שמתכנני המשרד יערכו סקר עתיקות, והתוואי התת־קרקעי יעבור על סלע טבעי מתחת להן.

     

    השר כץ החליט להכריז על הארכת תוואי המסילה לכותל כפרויקט לאומי, זאת במטרה לתת עדיפות לקידומו של הפרויקט, והנחה להעבירו לטיפולה של ועדת התכנון הלאומית לקידום פרויקטים מהירים. רכבת ישראל היא שמתקצבת ומקדמת את תכנון הפרויקט.

     

    לדבריו, "רכבת הכותל תחבר המוני ישראלים, יהודים ותיירים מכל העולם ישירות ללב הפועם של העם היהודי. הכותל המערבי הוא המקום המבוקר ביותר בישראל. הקמת קו ישיר תת־קרקעי, מהיר ובטוח יותר, יאפשר לצעירים, תלמידים ותיירים מכל העולם להגיע אליו ישירות".

     

    פרויקט הרכבת המהירה בין תל־אביב לירושלים, שעלותו נאמדת ב־7 מיליארד שקל, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין, ותגיע עד הכניסה לירושלים, ליד בנייני האומה. זמן הנסיעה בה מתל־אביב לירושלים יהיה 28 דקות בלבד.

     

    המסלול כולל כמה מנהרות שאורכן הכולל כ־22 ק"מ, וגשרים באורך כולל של 7 ק"מ. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ־80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנת בנייני האומה במעליות ודרגנועים שיובילו אותם תוך מספר שניות למפלסים העליונים של התחנה.

     

    לצד קידום תכנון המשך קו הרכבת ירושלים־תל־אביב, מבוצע בימים אלה פרויקט הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים, עד שכונת נווה יעקב בצפון העיר והדסה עין כרם בדרומה. במקביל להארכת הקו הראשון צפונה ודרומה, מתוכננות שלוחות גם לגבעת רם ולהר הצופים, שיהוו את "קו הקמפוסים". עבודות ההכנה לשלוחת גבעת רם, הסמוכה למשרדי הממשלה, יחלו בקרוב, ותוואי השלוחה להר הצופים נמצא לקראת השלמת התהליך הסטטוטורי בוועדה המחוזית.

     

    כץ הוסיף שהרחבת רשת הרכבות הקלות בבירה הוא חלק ממהלך משותף של משרד התחבורה ושל העירייה, שנועד לספק לתושבים פתרונות מתקדמים ויעילים. "מערך התחבורה הציבורית בעיר עובר מהפכה, היכולה להוות דוגמה לערים נוספות בארץ. אנו סוגרים פער של דורות בהשקעות בתחבורה הציבורית, ובעוד מספר שנים מאות אלפי תושבי ירושלים והמבקרים ייהנו מנסיעה נעימה, איכותית ובטוחה ברכבות קלות ואוטובוסים מהירים", אמר.

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 24.01.17 , 21:34
    yed660100