שתף קטע נבחר

"אני לומד נהיגה כבר שנה וחצי, ועדיין לא הגישו אותי לטסט"

הפרטת מבחני הנהיגה תקועה בבית המשפט - וזמן ההמתנה לטסט עלה לחמישה חודשים. מורה נהיגה: "תלמידים מתייאשים או שנגמר להם הכסף"

החודש היה המועד האחרון שבו הייתה אמורה לצאת לדרך מהפכת מבחני הנהיגה שהבטיח שר התחבורה ישראל כץ, בתגובה לתלונות הרבות על זמני ההמתנה הארוכים לטסטים. היא הייתה אמורה לכלול מערך בוחנים מפורט ויעיל יותר, המתנה של עד שבועיים למבחן, תיעוד מלא שלו, חלוקת מבחנים שקופה ועוד.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

אבל זה לא קרה: יותר מחצי שנה מאז ההכרזה, והפרטת מבחני הנהיגה תקועה. בג"ץ דחה אמנם לפני כשלושה חודשים את העתירה שהגישו הבוחנים נגד המהלך, בטענה שלשר לא הייתה סמכות להחליט עליו, אבל במקביל מתנהל הליך בנושא בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בעקבות עתירה של ההסתדרות.

 

באוקטובר התקיים הדיון האחרון בתיק ושני הצדדים הגישו את סיכומיהם. החלטת בית הדין ממשיכה להתעכב, ונכון לאתמול לא ידעו שם להעריך מתי היא תתקבל. הארגון הארצי של מורי הנהיגה, בראשות אבי גולן, יפנה בימים הקרובים לנשיא בית הדין לעבודה בירושלים בבקשה לזרז את פרסום ההחלטה.

 

ובינתיים בשטח, המצב הולך ומחמיר. השבוע קיבלו מורי הנהיגה את הקצאות הטסטים לחודש פברואר, שעומדות על מבחן אחד לכל 5 תלמידים. כלומר, זמן המתנה ממוצע של 5 חודשים. בינואר עמדה ההקצאה על טסט לכל 4 תלמידים. אמנם פברואר קצר במעט מינואר, אבל אין בו חגים וחופשים.

 

המצב הקשה ביותר הוא בירושלים, שם קיבלו המורים טסט אחד לכל 5.5 תלמידים. באחרונה פרשו בוחנים קבועים לפנסיה, ומספר מבחני הנהיגה שמסוגל משרד הרישוי לייצר ירד עוד יותר. "זה לא אנושי כלפי התלמידים וגם כלפינו המורים", אומר מורה נהיגה ותיק מהבירה. "קשה לתכנן את קצב הלימוד לתלמידים ולהכין אותם לטסט במועד מוגדר, כשבכל פעם אתה מקבל פחות מבחנים מהצפוי. יש תלמידים שמתייאשים, שנגמר להם הכסף, או שמתגייסים ללא רישיון ולך תמצא זמן לשיעורים ומבחנים כשאתה כבר בצבא".

 

בירושלים לפחות מחמיאים התלמידים לרב הבוחנים עמנואל לוי, שנאבק להוציא כמה שיותר טסטים ומונע כמעט לחלוטין ביטולי טסטים ברגע האחרון, שנפוצים במחוזות אחרים. אבל גם כך מדווחים התלמידים והמורים על אי-ודאות רבה ועלייה בלתי מוסברת במספר הנכשלים. "אחוז המעבר של תלמידי טסט ראשון אצלנו היה תמיד קרוב ל-40%, ולאחרונה הוא ירד ל-20%", אומר מורה נוסף. "יכול להיות שפתאום כל המורים שכחו ללמד ושהתלמידים יודעים הרבה פחות טוב לנהוג, או שמדובר באיזו שביתה איטלקית של הבוחנים כחלק מהמחאה על ההפרטה".

 

אופק יגן (17.5), תושב מעלה-אדומים, לומד נהיגה בירושלים כבר יותר משנה. "חיכיתי לטסט, בגלל השביתה הגדולה ובגלל שאחריה היה קשה מאוד להשיג מבחנים. אני לומד נהיגה כבר שנה וחצי, ועדיין לא הגישו אותי לטסט", הוא אומר. "אני רואה גם שחברים שלי בשכבה נכשלים במבחנים, ומעט מהם עוברים. אני מקבל עזרה מאבא, אבל מממן את רוב עלות שיעורי הנהיגה בעצמי, מעבודה במלצרות. בגלל ההמתנה הארוכה הוצאתי חלק מהכסף שחסכתי על דברים אחרים ועכשיו אני צריך לחסוך שוב. אני פונה לבוחנים: אל תכשילו אותנו בגלל דברים קטנים. מקווה שהמדינה והבוחנים יפתרו כבר את הסכסוך, שלא נצטרך להמשיך לחכות כל כך הרבה זמן".

 

אגף הרישוי במשרד התחבורה מתקשה להתמודד עם המצב שאליו נקלעו מבחני הנהיגה בארץ. רק בחודש שעבר פרשו שלושה בוחנים ירושלמים מטעמי גיל, והקטינו עוד יותר את מספר מבחני הנהיגה שמסוגלת המערכת לספק. כשהסתיימה שביתת הבוחנים הבטיח משרד התחבורה לגייס במהירות 40 בוחנים זמניים, שיופעלו לסגירת הפערים. אולם עד כה גויסו רק 30, לאחר שבהוראת משרד האוצר הוגבלה עבודת הבוחנים ל-80% משרה, דבר שהקטין את משכורתם, ואת מספר המבחנים שהם יכולים לבצע.

 

"אנחנו מגייסים בוחנים מחליפים בגלל אלה שפרשו", אומר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה. "היכולת שלנו לגייס בוחנים זמניים מוגבלת בגלל השכר שמאפשרים לנו להציע. בסוף, אנחנו מוכנים עם מהלך ההפרטה, שזכה לברכת בג"ץ, אבל כל עוד בית הדין הארצי לעבודה מחזיק אותנו ככה באוויר, אנחנו לא יכולים להתקדם. אנחנו ערים למצוקה, ולכן הוחלט על ההפרטה. עצירת המהלך לא הייתה באחריותנו".

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טסט - כמה זמן צריך להמתין?
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים