שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    למה אנחנו יותר עייפים בחורף? 6 סיבות - והפתרונות

    אם גם אתם מרגישים כל היום את כובד העפעפיים ובכלל מתקשים לצאת מהמיטה בבוקר, אתם לא לבד. העייפות פוקדת את רובנו בחורף, הרבה יותר מאשר בקיץ. למה זה קורה? הנה כל הסיבות

    בסיפור הזה אתם לא לבד: הבוקר מפציע ואתם כמעט ולא מצליחים לפקוח את העיניים מתחת לפוך. העייפות תוקפת את רובנו דווקא בחורף. אז מה גורם לעונה הקרה לעייף אותנו הרבה יותר מאשר בקיץ? הנה כל הסיבות:

     

    1. מחסור באור השמש

    בימי החורף הימים קצרים יותר וכך גם שעות הערות. המחסור באור השמש גורם למוח שלנו לייצר יותר מהורמון השינה מלטונין, המשפיע המרכזי על השעון הביולוגי, מה שגורם לנו להפוך לישנוניים.

     

    שחרור ההורמון הזה קשור לאור השמש וליחס בין שעות האור לשעות החושך. בגלל שהשמש שוקעת מוקדם יותר, ישנן יותר שעות חשיכה בחורף, וגופנו חש עייפות שנמשכת משעות הערב ועד הבוקר.

     

    החורף עלול לגרום לדיכאון ולעייפות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    החורף עלול לגרום לדיכאון ולעייפות(צילום: shutterstock)

       

    2. מחסור בוויטמין D

    גופנו אינו מייצר לבדו ויטמין D, אלא השמש. ובחורף, כאשר ישנן פחות שעות שמש, ישנה רמה נמוכה יותר של ויטמין D המשתתף במערכות רבות בגוף. מחסור בוויטמין D יכול לגרום לא רק לירידה בצפיפות העצם, לפגיעה במערכת החיסון, תשישות ואפילו הפרעות קשב וריכוז, אלא מוביל גם לעייפות.

     

    הבשורה הטובה היא שאפשר בהחלט להעלות את רמת הוויטמין D, לאלה שסובלים ממחסור בו.

     

    3. הידבקות במחלות

    בזמן מחלה, גופנו מבזבז אנרגיה רבה לצורך פעילות יתר של מערכת החיסון. בנוסף, משתחררים רכיבים שונים דוגמת אינטרלוקינים. כל אלה, גורמים לעייפות ותשישות. במרבית הפעמים אדם ממוצע בריא נדבק פעם עד פעמיים בעונת החורף. אם אצלכם זה קורה יותר, ייתכן וכדאי שתגבירו את מידת ההיגיינה סביבכם.

     

    4. פחות פעילות גופנית

    החלק הקשה בפעילות הגופנית, הוא בדרך כלל התהליך שעובר עד שאנחנו נועלים את נעלי הספורט. החורף אינו מקל על פעילות גופנית תדירה. הקור העז והגשם בחוץ מקשים על ביצוע חלק מהפעילויות הגופניות. אבל הקפדה על כושר תביא לזרימת דם טובה יותר למוח ולשאר חלקי הגוף, תעלה את רמת האנדורפינים בגופכם ותשפר דרמטית את רמת העייפות שלכם.

     

    5. אוכל ניחומים

    החורף מזמן איתו גם עלייה בצריכה הקלורית היומית. אנחנו נוטים יותר להישאר בבית, ממעטים בפעילות גופנית, מרבים בשעות צפיה בטלוויזיה, ועם כל אלה בא גם האוכל. הטמפרטורות הקרות גורמות לחלק מאיתנו להקפיד פחות על תפריט בריא שאמור לכלול ירקות ופירות, ולהעדיף תבשילים חמים או חטיפים, כולם עתירי קלוריות. ועם העליה במשקל, והצריכה המוגברת של פחמימות וסוכרים, עולה גם רמת העייפות בגוף.

     

     ( )

     

    6. אתם מדוכדכים

    החורף מזמן עמו גם תופעה שכיחה למדי, אף שלא דנים בה מספיק: הפרעת מזג עונתית, וברפואית – SAD. מדובר בדכדוך עד כדי דיכאון במהלך החורף, שכולל לא רק תחושה ירודה אלא גם הפרעות שינה ועייפות. הבשורה הטובה היא, שכמו בגורמים האחרים לתחושת העייפות בחורף, גם ב-SAD ניתן לטפל ביעילות רבה.

     

    7. זה לא קשור לחורף

    לא מן הנמנע שאם אתם סובלים מעייפות קיצונית מאוד, שגם פוגעת בשגרת החיים שלכם, או שמתלווה לתסמינים נוספים, עליכם לעבור בירור רפואי. מחלות רבות עלולות להתבטא בעייפות, ואלה כוללות זיהומים, הפרעות הורמונליות, בעיות בבלוטת התריס, הפרעות נפשיות, וגם לעתים נדירות מאוד - מחלת הסרטן.

     

    לכן בכל מקרה של ספק, או  כשהעייפות היא חריגה או שמתלווים אליה תסמינים נוספים, אל תהססו ופנו מיד אל רופא המשפחה שלכם להמשך בירור ובדיקות.

     

     

    מה לעשות כדי להפחית את תחושת העייפות?

    1. נצלו את שעות האור: עם היקיצה בבוקר פיתחו את התריסים או הוילונות ותנו לכמה שיותר שמש להיכנס לבית. גם בעבודה במידת האפשר, נסו לאפשר לשמש לחדור לחדר, ובמידת האפשר צאו להפסקות בחוץ במקום תוך הבניין. פעולות אלה יפחיתו את ההפרשה המוגברת של המלטונין בגופכם, מה שעשוי להפחית את מידת העייפות שאתם מרגישים.

     

    2. בדקו את רמת הוויטמין D: בישראל שיעור גבוה של האוכלוסייה, ילדים ומבוגרים כאחד, סובלים מערכים נמוכים של ויטמין D. קופות החולים מאשרות לבדוק את הויטמין אחת לשנתיים. תוכלו לבקש מהרופא שלכם לבדוק את הרמה, ובמידת הצורך תתבקשו ליטול מדי יום ויטמין D, בטיפות או בכדורים, בהתאם לרמה שנמצאה.

     

    3. כשהעצבות מתלווה לעייפות: אם אתם חשים בדכדוך לצד העייפות, פנו לרופא המשפחה שלכם שיוכל לאבחן את בעייתכם במדויק, ולהציע מגוון של טיפולים שיכללו שינוי באורח החיים, ובמקרים קשים יותר – גם טיפול באור או בעת הצורך תרופות נוגדות דיכאון.

     

    4. בצעו פעילות גופנית: אתם לא חייבים ללכת רחוק כדי להתאמן. גם הליכה בפארק ליד הבית, עלייה במדרגות במקום במעלית או רכיבה על אופניים יכולים להביא אתכם לשמירה על כושר ולהפחתת רמת העייפות.

     

    5. הקפידו על תזונה בריאה: אמנם מגוון הפירות מצומצם בחורף אבל שפע הירקות מאפשר לכם לשמור על תזונה נכונה גם בעונה הקרה. בין אם אתם סובלים מהשמנת יתר, או שאתם פשוט אוכלים יותר "מזונות מנחמים" עתירי קלוריות, שומנים ופחמימות פשוטות שמעלות במהירות את רמת הגלוקוז בדם ומורידות אותה במהירות (ובכך תורמות לעייפות), נסו לשלב יותר פירות וירקות בתפריט שלכם. השינוי יהיה דרמטי.

     

    6. אם אתם חולים בתדירות גבוהה: כן, כולם כמעט נתקפים צינון ושיעול בזמן החורף. אבל אם אתם נדבקים מעל פעמיים-שלוש בעונת החורף, הגיע הזמן לנסות ולהגביר מעט את ההיגיינה סביבכם. נסו לחטא מדי פעם ידיים, השתעלו אל המרפק ולא אל כף היד, אווררו את הבית ואת המשרד, והקפידו על אורח חיים בריא.

     

    7. הקפידו על בדיקות כלליות: אם אתם סובלים מעייפות חריגה שגם פוגעת בשגרת החיים שלכם, גורמת לכם להפסיד ימי עבודה ולימודים, ומעמידה אתכם בסכנה לחבלות ותאונות, או שאתם את עצמכם ישנים שעות רבות מדי ביום מעבר למומלץ בגילכם (במבוגרים שעות השינה המומלצות הן 7-8 שעות ביממה), פנו לרופא המטפל להמשך בירור.

     

     60 שניות: כך לא תידבקו בווירוסי החורף שעלולים גרום לכם לעייפות

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shuttestock
    למה אתם עייפים בחורף?
    צילום: shuttestock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים