שתף קטע נבחר

 

היסטוריה במצרים: ירושלים לקופטים כמכה למוסלמים

בית המשפט החוקתי קבע שאם לעובדי מדינה מוסלמים מגיעה חופשה בתשלום כדי לעלות למכה, לעובדי מדינה קופטים מגיעה חופשה בתשלום כדי לעלות לירושלים. כעת תצטרך הממשלה להחליט: האם ההטבה תינתן לכולם - או תבוטל לכולם?

אחד הנושאים שמעסיקים יותר מכול את המיעוט הקופטי במצרים בימים האחרונים הוא פסק דין תקדימי של בית המשפט החוקתי במדינה, שמקרב אותם צעד נוסף לשוויון עם הרוב המוסלמי. בית המשפט קבע כי על המדינה להתייחס באופן שווה לעובדי המדינה הקופטים והמוסלמים המעוניינים לנסוע לחו"ל כדי לקיים את המצוות הדתיות. פירוש הדבר שלקופטים הנוסעים לירושלים מגיע יחס שווה ליחס שמקבלים מוסלמים הנוסעים למכה.

 

נשיא מצרים עם ראש הכנסייה הקופטית תאודורוס השני (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא מצרים עם ראש הכנסייה הקופטית תאודורוס השני(צילום: AP)

נכון להיום מעניקה מצרים חופשה בתשלום רק לעובדי מדינה מוסלמים הנוסעים נה לחג' (מצוות העלייה לרגל השנתית) במכה. עובדי המדינה הקופטים שהחלו בשנים האחרונות לעלות לרגל לירושלים, במיוחד בחג הפסחא, לא זכו להטבה דומה.

 

עורך הדין נג'יב גבריאל, המייצג שני עובדי מדינה קופטים שמחו על כך שלא קיבלו חופשה בתשלום כשרצו לעלות לירושלים, הגיש עתירה על כך לבית המשפט החוקתי. בית המשפט החליט לבטל את הסעיף המעניק לעובד מדינה מוסלמי חופשה בתשלום כשהוא עולה לרגל, והסביר שהסעיף הזה מפלה את הקופטים. כעת יש לראות כיצד תגיב המדינה על החלטת בית המשפט: האם תבטל את החופשה בתשלום הן למוסלמים והן לקופטים - או תיתן לשתי העדות את הזכות הזו.

 

מבחינה רשמית הכנסייה הקופטית במצרים אינה מתירה לאנשי הקהילה הקופטית במדינה לנסוע לירושלים, בטענה שהעיר כבושה. הפטריארך שנודה השלישי אימץ את העמדה הזו אחרי הסכם השלום עם ישראל, והעובדה הזו גררה בשעתו עימות בינו לבין נשיא מצרים דאז אנוואר סאדאת. אלא שמאז מותו של שנודה ב-2012 נראה שהאיסור הולך ומתרופף, ולפי הערכות אלפי קופטים מגיעים מדי שנה לישראל. ב-2015 נרשם תקדים היסטורי: ראש הכנסייה הקופטית שהחליף את שנודה, תאודורוס השני, הגיע לירושלים לרגל הלווייתו של הארכיבישוף של הכנסייה הקתולית בירושלים.

 

לא על חשבון אחינו הפלסטינים

את החלטת בית המשפט לבטל את הסעיף המפלה כינו רבים מהקופטים "פסק דין היסטורי". עורך הדין הקופטי גבריאל אמר לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" כי "בית המשפט נתן פסק דין היסטורי, שלפיו זכותם של עובדי המדינה הנוצרים לקבל חופשה בתשלום למשך חודש כמו שהמוסלמים מקבלים בחג'".

 

בתשובה לשאלה כיצד גזר הדין מתיישב עם האיסור ההיסטורי של הכנסייה הקופטית על נסיעה לירושלים השיב: "נכון שיש סתירה. ההחלטה של הכנסייה מתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת הייתה שלא לנסוע לירושלים כל עוד יש כיבוש. הפטריארך תאודורוס הולך באותה הדרך של הפטריארך שנודה, ואף הסביר כי מדובר בהחלטה פטריוטית מובהקת. אבל אני חושב שחלק מאנשי הקהילה לא יצייתו להחלטה אחרי פסק הדין הזה".

האפיפיור הקופטי בירושלים. האיסור הולך ומתרופף ()
האפיפיור הקופטי בירושלים. האיסור הולך ומתרופף

עורך הדין העריך גם כי פסק הדין עשוי ליצור בעיה גדולה לכנסייה. הקדוש בימן, הממונה על ועדת המשברים בכנסייה הקופטית, אמר ל"אל-קודס אל-ערבי": "אנחנו מודים לאל. אנחנו נמצאים בדרך למצב שבו כל שכבות העם יקבלו אזרחות מלאה. בית המשפט החוקתי ידוע כשומר הזכויות והחירויות, ופסקי הדין שלו הם נקודות אור בתולדות המשפט המצרי".

 

אך מה בנוגע לאיסור של הכנסייה? על כך אמר הבכיר הקופטי: "פסק הדין הוא עיקרון, והיישום נמצא בידיים שלנו כפרטים. כולנו רוצים לנסוע לירושלים, אך זה לא יקרה על חשבון האחים הפלסטינים".

 

לפי הערכות חיים כיום במצרים שמונה מיליון קופטים - פחות מעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה המצרית, המונה 92 מיליון איש. בדצמבר ביצע דאעש פיגוע קטלני וחריג בכנסייה קופטית בלב קהיר, ועשרות קופטים נהרגו ונפצעו בו. הפיגוע הציף שוב את היחסים הטעונים בין הרוב המוסלמי למיעוט הנוצרי.

 

תחת שלטונו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי נחשבים היחסים בין המדינה לכנסייה הקופטית טובים מבעבר, אבל עדיין נראה כי למיעוט הקופטי יש כברת דרך לעשות כדי לזכות לשוויון מלא במצרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ראש הכנסייה הקופטית תאודורוס השני בירושלים
מומלצים