כמו 100 מיליון שמשות: סופרנובה מדהימה

לפני 30 שנה בדיוק התגלתה סופרנובה 1987A - הכוכב המתפוצץ הבהיר ביותר שנראה זה מאות שנים. צפו בתמונות מדהימות של הסופרנובה

ב-1987 זיהו אסטרונומים סופרנובה ענקית בגלקסיה קרובה, כשהיא בוהקת בעוצמה של 100 מיליון שמשות. בסוף השבוע, לציון 30 שנה לתגלית, נאס"א פרסמה נתונים חדשים על סופרנובה 1987A - הכוכב המתפוצץ הבהיר ביותר שנראתה ב-400 השנים האחרונות.

בין היתר פרסמה נאס"א שורת תמונות עוצרות נשימה וסרטונים בהילוך מהיר שמעניקים הצצה חסרת תקדים לאותה סופרנובה. צפו בסרטון שבו נראה השינוי בסופרנובה במהלך השנים.

הסופרנובה במהלך השנים (צילום: AFP / NASA / ESA) (צילום: AFP / NASA / ESA)
הסופרנובה במהלך השנים(צילום: AFP / NASA / ESA)

בוהקת כמו 100 מיליון שמשות ()
בוהקת כמו 100 מיליון שמשות

סופרנובה היא תופעה שבה כוכב מסיבי מתפוצץ. סופרנובה 1987A התרחשה בענן מגלן הגדול, גלקסיה ננסית הקרובה לשביל החלב, והייתה הסופרנובה הבהירה ביותר מאז סופרנובה 1604, אשר נצפתה על ידי יוהנס קפלר כ-400 שנה קודם לכן.

מאז שהתגלתה, סופרנובה זו נצפתה על ידי כמה מכשירים, ובהם טלסקופ החלל האבל. לפי נאס"א, היא הסופרנובה הכי קרובה שנראתה במאות השנים האחרונות. "המעקב והתצפיות אחר הסופרנובה ב-30 השנה האחרונות חשובים כי הם מעניקים לנו מידע על השלבים האחרונים במחזור החיים של הכוכב", אמר האסטרונום רוברט קירשנר.

סופרנובה כמו זו יכולה להיות טריגר ליצירת כוכבים ופלנטות חדשים, הסבירו בנאס"א. אלו נוצרים מגז שמועשר בפחמן, חמצן, ברזל וחנקן - מרכיבי החיים הבסיסיים. כל אלו נוצרים במהלך הקדם-סופרנובה, ובעת הפיצוץ עצמו. על פי המדענים, חקירת הסופרנובה יכולה להביא לגילוי פרטים חדשים על התהליך.

הסופרנובה העצומה זוהתה לראשונה ב-1987 (צילום: AFP / NASA / ESA) (צילום: AFP / NASA / ESA)
הסופרנובה העצומה זוהתה לראשונה ב-1987(צילום: AFP / NASA / ESA)

במהלך התצפיות, החוקרים שצפו באמצעות האבל מצאו כי קוטרה של טבעת הגז הזוהרת סביב הסופרנובה בערך שנת אור אחת. ב"דיילי מייל" נכתב כי החלק המרכזי בתוך הטבעת גדל והוא נמצא במרחק של בערך חצי שנת אור.

בתמונות אפשר לראות גם שתי "טיפות" או "כתמים" במרכז שרידי הסופרנובה. אלו נעים זה מזה במהירות של 32 מיליון קילומטר בשעה. בנוסף אפשר לראות כי החלק השמאלי התחתון של הכוכב החל להיעלם. אסטרונומים סבורים כי זה מראה שגל ההדף נע לאזור שבו צפיפות הגז נמוכה יותר, מעבר לטבעת.