שתף קטע נבחר

מבניית המקדש לחברה בריאה: התנדבות היא אבן הבסיס

פרשת השבוע מתארת לנו את אופן בניית בית המקדש, המורכב כולו מרוח ההתנדבות והתרומה. באמירת הדברים, התורה מלמדת אותנו על היותה של ההתנדבות ליסוד חברתי עמוק וחשוב מאד לחברה בריאה, רוח איתנה ועשייה שמשפיעה. אדם שייקח על עצמו להתנדב, לא רק שיתרום לחברה ולקהילה - אלא גם לעצמו

וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם (שמות, פרק כ"ה, פסוק ח'). פרשת השבוע מספרת אודות תהליך בניית המשכן שישמש את עם ישראל בכל זמן שהותו במדבר. בכל תחילת מסע יפרקו אותו, יעמיסו על כתפי משפחות שבט לוי, ובכל חניה ועצירה יקימו אותו מחדש. תפקידו הוא להוות בית של שכינה בעם ישראל, מקום שהתורה מתארת אותו כבסיס קיומי. 

 

כתבות נוספות במדור פרשת שבוע כלכלית

 

המשכן המקודש מסמל את השלום, המקום בו מתאחדים כולם בתפילה, בהקרבת קורבנות, בהשראת שכינה בהימצאות כל עם ישראל יחדיו. האחדות והשלום הינם יסודות ערכיים, חברתיים ושורשיים בהבנת מציאות המקדש.

 

מעניין לראות שהתורה פותחת את פרשיות המשכן בפסוק שכולו התנדבות ותרומה: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי (שמות, פרק כ"ה, פסוק ב'). לאן מיועד כסף התרומות? לבניית אדני המשכן, אותם יסודות עליהם מלבישים את היריעות ומייצרים את אוהל העדות. כלומר, אדני המשכן מהווים כיסודות המשכן, והם באו מתרומה ההתנדבות.

 

עולם ההתנדבות מכיל בתוכו רבדים שונים של תפישות עולם. תחומים שונים, גורמים שונים, התייחסות להתנדבות כמקצוע או כתחביב ועוד ועוד. מרחב העשייה בהתנדבות מאד גדול. החל בהתנדבות בארגון מוסדר או התנדבות פרטית שאין לה תיעוד, תפקידי התנדבות - מניהול, אדמיניסטרציה, שירות ללקוח, בעלי מקצוע ועוד.

 

העשייה ההתנדבותית נעשית משלל סיבות וגורמים, חלקם באים ברצון לתת לשני, וחלקם בעלי אינטרס משותף שמסייעים למתנדב לעשות את מלאכתו על הצד הטוב ביותר. במחקר של מק. קרלי ולינץ' מזוהים שלושה מניעים אוניברסליים להתנדבות: הכרה בהבאת ערך מוסף להתנדבות, משמעותיות בתפקיד ההתנדבותי והערכה ושייכות.

 

מספקים חומה חברתית להשלמת פערים

מייסדת מרכז אנרג'ייז, המשמש למחקר ומאמרים מקצועיים בתחום ההתנדבות, סוזן אליס, טוענת ששימור מתנדבים, או במילים פשוטות, מה יגרום למתנדב להתמיד בתפקידו, נובע מהעובדה שהעבודה של המתנדב משמעותית ונושאת פרי. הם מקבלים הערכה והוקרה ונהנים מסביבת עבודתם.

 

אמנם ההתנדבות באה מתוך רוח טובה, אך גם מתוך בעיית המחסור המובנית שבה אין למדינה יכולת לתת מענה לצרכים פרטיים. אל הוואקום הזה בדיוק נכנסים העמותות והארגונים להשלים את הפערים ולהוות חומה חברתית שמספקת את כל הצרכים והמענים שלא ניתנים ברמת המדינה או הממשלה.

 

נראה שהתורה הציבה לנו רף מאד גבוה בהתייחסותנו למתנדבים. התורה שמה אותם בכותרת תחילת בניין המשכן, מעמידה את כל המשכן על יסודות ההתנדבות והתרומות ובכך אומרת אמירה חד משמעית - ההתנדבות הינו יסוד חברתי עמוק וחשוב מאד לחברה בריאה, לרוח איתנה ולעשייה שמשפיעה על כלל האנשים.

 

וכמו שנאמר בספר שופטים פרק ה', פסוק ט': הַמִּֽתְנַדְּבִים בָּעָם בָּרֲכוּ ה'. בעולם ההתנדבות יש מקום לכולם, בכל תחום ובמגוון תפקידים. אדם שייקח על עצמו להתנדב, לא רק שיתרום לחברה, למשפחה שלו ולקהילה - אלא גם לעצמו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים