שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    זה רשמי: יצרנית הרכב אופל נמכרה לפיז'ו
    החברה הצרפתית הודיעה כי רכשה את כל פעילות מותג אופל מידי קונצרן ג'נרל מוטורס, שהחזיק בו קרוב ל-90 שנים. ההשפעה על הפעילות בישראל אינה ברורה בשלב זה

    עכשיו זה כבר רשמי: אופל עוברת לשליטת קונצרן הרכב הצרפתי פיז'ו-סיטרואן. הקונצרן הצרפתי פרסם הבוקר (ב') את דבר רכישת אופל והחטיבה הבריטית של המותג, ווקסהול, תמורת 2.2 מיליארד אירו, כשבועיים לאחר שהתפרסמו במפתיע מגעים מתקדמים בין היצרניות. השלמת העסקה צפויה לרבעון האחרון של השנה הנוכחית. רכישת אופל-ווקסהול הופכת את PSA לקונצרן הרכב השני בגודלו באירופה עם נתח שוק של 16% - מקום בו החזיקה רנו-ניסאן. פולקסווגן הגרמני הוא הקונצרן הגדול באירופה ובעולם.

     

    עסקת הרכישה בין שתי ענקיות הרכב נתפסת כחלק ממהלך אותו מנסות כיום כל יצרניות הרכב לבצע - הורדת עלויות הפיתוח והייצור של כלי רכב חדשים. בכירים בעולם הרכב טוענים כבר שנים אחדות כי הדרך היחידה כיום להציג ריווחיות בתחום, היא לטפל בעלויות העתק הנדרשות לפעילות R&D.

     

     

    2012: אופל-פיז'ו-סיטרואן - איחוד-על חדש בדרך?

     

    2012: דיווח: אופל תייצר בגרמניה דגמי פיז'ו וסיטרואן

    2012: פיז'ו, אופל ושברולט בדרך לשיתוף פעולה?

     

    הדיווחים על מיזוג אפשרי החלו כבר לפני כחמש שנים, כאשר החלו דיונים בין ג'נרל מוטורס לפיז'ו על אפשרות מיזוג המותגים האירופים לחטיבת רכב אחת. לדברי המעורבים בדיונים דאז, המיזוג צפוי היה לחסוך משמעותית בעלויות פיתוח וייצור בעזרת השקת מכוניות המבוססות על אותם מכלולים, ייצור משותף וקיצוץ בכוח אדם בכל הדרגים. לפי התכנית המקורית, GM אמורה הייתה להחזיק ב-30% מהמיזם בתמורה ל-10 מיליארד דולר שישמשו ליצירתו.

     

    לפי דיווח ראשוני, קונצרן פיז'ו-סיטרואן רכש את כל פעילות מותג אופל, לרבות פיתוחים, פטנטים ומערך סוכנויות. שישה מפעלי ייצור שונים, חמישה

    מפעלי רכיבים, מרכז פיתוח גדול ובסך הכל כ-40 אלף עובדים. בפיז'ו מעריכים כי העסקה צפויה לחסוך ל-PSA כ-1.7 מיליארד יורו בעשור הקרוב רק תודות לפיתוחים, מפעלי ייצור ורכש משותף של המותגים. יש להזכיר כי אופל חזקה מ-PSA בעיקר בשני השווקים הגדולים של גרמניה ובריטניה. בסך הכל מכרה אופל כמיליון מכוניות במהלך 2016, לעומת כ-1.5 מיליון שנמכרו מהמותגים פיז'ו, סיטרואן ו-DS (מותג היוקרה של סיטרואן).

     

    באופל הביעו חשש מקיצוץ ניכר בכוח האדם כתוצאה מרכישה שכזו, אולם בפיז'ו הבטיחו באופן רשמי כי לא צפויים פיטורים נרחבים, בוודאי לא בשלב הראשון של האיחוד. בעקבות ההודעה מזנקות מניות החברה הצרפתית ביותר מ-5% הבוקר, לרמה הגבוהה ביותר שלהן בשש השנים האחרונות. יש לציין כי רק בשמונה השנים האחרונות הפסידה GM על אופל כ-9.1 מיליארד דולר. גם ב-2016, שנה בה אופל אמורה הייתה לעבור לרווחיות - בין היתר על-ידי סילוקה של שברולט מהשוק האירופאי כדי לאפשר לה לצמוח - גרמו הירידה בשער הפאונד וההינתקות של בריטניה מהאיחוד האירופאי, להפסד של כרבע מיליארד דולר.

     

    קונצרן הרכב האמריקאי GM שלט במותג הרכב אופל מאז 1929, ושנתיים מאוחר יותר רכשה אותו במלואו. עוד בעשור הקודם ניסתה GM למכור את אופל, במסגרת ניסיונם של האמריקאים להשתחרר מחברות לא מרוויחות. אלא שדיונים בנושא עם חברות שונות עלו פעם אחר פעם על שרטון. כך גם עם פיאט האיטלקית ומגנה שטייר האוסטרית. הממשלה הגרמנית בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל הערימה קשיים ומנעה את המהלך מחשש לפיטורי עשרות אלפי עובדים בגרמניה.

     

    GM המשיכה להשיל מעצמה מטען עודף ולצמצם נזקים, בין היתר על-ידי סגירת חטיבות כמו ביואיק, האמר ופונטיאק והכריזה על הפסקת שיווק שברולט באירופה ב-2013 כדי "לפנות שטח" לאופל תוך הסרת דגמים מקבילים וזולים יותר מהשוק. אך המגעים נעצרו לבסוף תוך שבכירי הקונצרן מביעים אמון מלא בהנהלה הנוכחית שזכתה גם להזרמת כספים לטובת פיתוח מוצרים חדשים.

     

    דני שביט, מנכ"ל קבוצת לובינסקי בישראל, אמר ל-ynet כי היבואנית לומדת כעת את משמעויות המהלך לטווח הקצר והרחוק יותר. עוד אמר כי הרכישה מצביעה על המשך התחזקות PSA, בהמשך למספר מהלכים שביצע הקונצרן בשנים האחרונות. חזי שייב, מנכ"ל אופל ישראל, אמר ל-ynet כי העסקה שנחתמה אינה צפויה להשפיע כלל על הפעילות בישראל. לדבריו, אופל ישראל לא קיבלה כל מידע נוסף למעט פרסומים בתקשורת לגבי שינויים אפשריים בפעילות המותג.

     

    ללא קשר כמובן אך בעיתוי מפתיע, הודיעו לפני כחודשיים באותה עת מנכ"ל חברת לובינסקי, יבואנית פיז'ו-סיטרואן ומנהל מותג אופל בישראל, על פרישתם. אבי צור, מוותיקי ענף הרכב בישראל ולשעבר ביבואניות צ'מפיון וכלמוביל, פרש מתפקידו הבכיר בלובינסקי עקב מה שבענף מגדירים "חילוקי דעות עם בעלי הבית, משפחת מנור". אילן טל, אף הוא מוותיקי הענף - לשעבר רנו - עזב את אופל ישראל לאחר מספר שנים בהן היה שותף למעבר המותג מידי היבואנית הוותיקה ונציגת קונצרן GM בישראל, חברת UMI, לחברת שלמה של משפחת שמלצר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים