שתף קטע נבחר

עסקים קטנים: התמודדות עם אתגרים בעסק

שלל אתגרים מלווים את העסקים הקטנים וחשוב להיערך אליהם בצורה מיטבית. במסגרת תחרות העסקים הקטנים, מציעה דלית רביב, מנהלת האגף המסחרי בחטיבה העסקית בבנק הפועלים, כמה עצות מועילות

העולם העסקי מאופיין בשונות רבה בין מגוון העסקים שפועלים בו, וגם מחזור החיים שלהם אינו דומה. חלק מהעסקים הקטנים מצליחים לבצע קפיצת מדרגה והופכים לבינוניים, ומיעוטם אף צומחים לעסקים גדולים. מטבע הדברים, רק חלק קטן מהעסקים הקטנים יכולים להגיע לראש הפירמידה, אבל יש לזכור שכל עסק גדול ובינוני היה פעם קטן. הבנקים מלווים את העסקים לאורך כל תהליך הגדילה הזה, וכל בנקאי שמתמחה בשירותי בנקאות לעסקים שמח לחוות עם הלקוח את תהליך הצמיחה של העסק.

 

כמה המלצות חשובות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים:

להתנהל בלי הפתעות: בקריירה הבנקאית חוויתי התפתחות של הרבה עסקים, ואחד הדברים החשובים, שנכונים גם בעסקים בינוניים וגם בקטנים, הוא הבקיאות של בעל העסק בכל הנתונים. הוא חייב להכיר כל פרט, לבחון כל תהליך והכי חשוב – לשלוט בתזרים של העסק, כדי לא להיות מופתע וגם לא להפתיע את הבנקאי.

 

מקובל לומר שישנם שני גורמים שצריך להתפשט מולם – רופא ובנקאי, ומי שמתנהל מול הבנקאי בצורה שקופה משפר את היכולת שלו להתמודד במצבים משבריים. כאשר הבנקאי לא מופתע, הוא יגלה נכונות רבה יותר לעזור. בנקאי יתייחס אחרת ללקוח שיודע, לדוגמה, להזהיר אותו מראש כי אירוע נקודתי עלול לגרום לחריגה בחשבון העסק בעוד שבוע, לעומת מצב שבו הבנקאי מגלה את החריגה הזו בבוקר שבו היא צצה, ללא כל התרעה.

 

לשים לב לסיכונים שמתפתחים לצד ההזדמנויות: ניהול עסקים הופך בעשור האחרון למשימה הרבה יותר מורכבת. חיבורים גלובליים מאפשרים לעסקים קטנים, ובוודאי בינוניים, להגיב במהירות רבה יותר, במטרה להגדיל את פעילותם. אבל לצד ההזדמנויות הרבות, יש גם לא מעט סיכונים. לדוגמה, בעידן הנוכחי עסקים אינם יכולים להרשות לעצמם להחזיק מלאים גדולים. גם ניהול חכם של רכש מספקים ובנייה של מערך גבייה מסודר הופכים למשימות מורכבות יותר.

 

דלית רביב ()
דלית רביב

לכל אלה מתווספת כמובן ההתפתחות הטכנולוגית, והעולם הטכנולוגי משנה את סדר היום של הלקוח. לדוגמה, פעם היה צורך להעסיק הרבה עובדים במחלקת הכספים, וכיום חלק ניכר מהפעילות מתבצע בערוצים דיגיטליים, כך שנדרש כוח אדם מצומצם יותר. מצד אחר, מאחורי ההתפתחות הטכנולוגית יש גם לא מעט גורמי סיכון. למשל, הרשתות החברתיות הפכו מוקד למשברים כאלה שעלולים לפגוע קשה בכל עסק.

 

אמצו כלים להתנהלות מול הבנקים: תחום הבנקאות לעסקים ממשיך להתפתח בעזרת חידושים דיגיטליים. לדוגמה, עסקים רבים נוהגים להחזיק חשבונות ביותר מבנק אחד. עסקים כאלה יכולים להיעזר כיום במערכתCash Management שמאפשרת לראות במקום אחד את כל החשבונות מכל הבנקים (לאחר שהלקוח נותר היתר לאיסוף הנתונים מכל הבנקים). זה מאפשר, למשל, קיזוזים של יתרות חובה בבנק אחד מול יתרות זכות בבנק אחר.

 

השתמשו בכישורי הבנקאי העסקי לייעץ לכם: להתנהלות של הלקוחות העסקיים בעולם הדיגיטלי יש גם השלכות על אופי הקשר בינם לבין הבנקאים. כיום, הלקוחות פעילים יותר בערוצים הישירים, ולכן תפקידו של הבנקאי הוא להתמקד יותר בייעוץ, והוא יכול להעמיק את הקשר האישי עם הלקוח, לבקר אצלו בבית העסק וללוות אותו ברגעים החשובים.

 

הקשר הזה הופך את הבנקאי לסוג של Trusted Advisor – איש מקצוע שהלקוח יכול תמיד לבטוח בו, מעין יועץ צמוד שמלווה את הלקוח גם מעבר לביצוע הפעולות הבנקאיות הנדרשות. כפי בעלי עסקים מתייעצים בנושאים מקצועיים עם עורך הדין או רואה החשבון, הם יכולים למצוא מענה גם בהתייעצות עם בנקאי עסקי. בנקאי כזה נחשף במהלך עבודתו למגוון רחב של עסקים, בגדלים ובתחומי פעילות שונים, ותחת שמירה מוחלטת על עקרונות הסודיות הבנקאית, הוא יכול לתרום לבעלי עסקים עצות מועילות, כאשר הם מתלבטים על מהלך עסקי חדש או בכל סוגיה עסקית אחרת.

 

תחום העסקים הקטנים והבינוניים הוא מנוע הצמיחה של המשק. לרבים זו נשמעת קלישאה, אבל מי שמנהל עסק קטן או בינוני מבין היטב את פוטנציאל הגידול שלו. כאשר מחזור ההכנסות של עסק קופץ מחמישה לעשרה מיליון שקל, מדובר בגידול של 100%. באופן טבעי, עסקים גדולים, שמגלגלים הכנסות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, יתקשו לרשום שיעורי צמיחה כאלה. לכן, ככל שנצליח לסייע ליותר עסקים קטנים ובינוניים לגדול, כולנו נרוויח מכך – בצמיחה, בתעסוקה ובחיזוק מעמדה הכלכלי של ישראל.

 

הכותבת היא מנהלת האגף המסחרי בחטיבה העסקית בבנק הפועלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים