שתף קטע נבחר
 

המדינה מתעקשת: חיילים ושוטרים מעבר לחוק

חוק אכיפת הרכיבה על אופניים על-ידי פקחים שקיבלה הכנסת הקיץ, ואשר אמור היה להיכנס לתוקף בחודש שעבר, עדיין תקוע. הסיבה העיקרית: המדינה דורשת למנוע אכיפה נגד שוטרים וחיילים

בימים אלה אמורה הייתה להסתיים השתוללות רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים על מדרכות. שכן ב-16 בפברואר, חצי שנה לאחר שאושר בכנסת ופורסם ברשומות, אמור היה להיכנס לתוקפו חוק המקנה לפקחי רשויות מקומיות סמכויות אכיפה נגד רוכבים. ששת החודשים היו אמורים לשמש את המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה כדי לגבש הנחיות לאופי האכיפה ולהכשיר פקחים למשימה. זה לא קרה.

 

חשיפת ynet לפני כשנתיים: הפקח העירוני יהיה שוטר

 

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 

החוק כולל בין היתר איסור רכיבה על המדרכה, איסור שימוש בסלולרי בעת רכיבה ורכיבה עם אזניות, אך גם קנסות להולכי רגל שצועדים על מסלולי אופניים. הפקחים אמורים לקבל סמכות להורות על פינוי הדרך, להוציא אוויר מהגלגלים, לגרור, לעכב ולתת קנסות. אבל הכל בינתיים בתיאוריה, בזמן שלפי נתוני מכון גרטנר, המכון הלאומי לטראומה, הנפגעים ממשיכים להגיע אל חדרי המיון.

 

בין יולי לספטמבר אושפזו בבתי החולים 219 נפגעים מתאונות הכלים החשמליים, ובין אוקטובר לדצמבר 159 נוספים. אין עדיין נתונים לרבעון הראשון של 2017, אבל המספרים צפויים להיות דומים לאלה של הרבעון האחרון של 2016. מאות נפגעים חדשים, והתקנות עדיין מתמהמהות.

 

צילום : אור ירוק

צילום : אור ירוק

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כדי שהחוק ייושם הייתה צריכה המדינה לאשר שני נהלים: נוהל הכשרת פקחים ונוהל אכיפה ארצית. אלא שנוהל הכשרת הפקחים נמצא באישורים במשטרה כבר חודשים ארוכים. זאת למרות שלפני כשנה אמר גלעד ארדן, השר לביטחון פנים והממונה על המשטרה, כי "מדרכות מיועדות להולכי רגל וחייבות להיות בטוחות עבורם. לצערי, המדרכות הפכו בשנים האחרונות למקום מסוכן. לא מעט הולכי רגל נפגעו בגלל נסיעה חסרת אחריות על המדרכות, וכעת הפקחים העירוניים יוכלו לסייע למשטרה בהפיכת המדרכות למקום בטוח".

 

צילום : אור ירוק

צילום : אור ירוק

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אלא שרק לפני ימים אחדים נשלחה מהמשרד לביטחון פנים טיוטת הנוהל לפורום ה-15, המאגד את הערים הגדולות בישראל - כשלושה שבועות לאחר שהחוק היה אמור להיכנס לתוקף, והאכיפה הייתה אמורה להתחיל. במשטרה ובמשרד המשפטים מטילים את האחריות אלה על אלה. אתמול שלחו ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, המשמש כיו"ר פורום ה-15, וחיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, מכתב תגובה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, ובו מחו על העיכוב בהכנת התקנות.

 

צילום : אור ירוק

צילום : אור ירוק

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ל"ממון" נודע כי אחד הגורמים המרכזיים לעיכוב הוא מחלוקת סביב נוהל האכיפה. לפי טיוטת הנוהל, אמורים אנשי שירותי הביטחון לקבל פטור, ולפקחים לא תהיה סמכות אכיפה נגד חייל, שוטר או איש ביטחון אחר שנמצא בתפקיד. מעשית ימנע ניסוח כזה כל אפשרות לאכוף את החוק על חיילים הרוכבים אל בסיסיהם בתל אביב או בערים אחרות. יש להזכיר כי הוא ימנע אפשרות אכיפה כנגדם גם בסופי שבוע, משום שהוא אינו דורש שאיש הביטחון ילבש מדים כתנאי למניעת האכיפה. כך יוכלו חיילים, שוטרי מג"ב ושטרים אחרים להציג לפקח תעודה ולהמשיך בדרכם, גם אם השתוללו וסיכנו אחרים בזמנם החופשי.

 

"אם התקנות יאושרו במתכונת הנוכחית אמליץ ל-15 חברות הפורום שלא להתחיל באכיפת החוק, שכן הפטור הגורף לכוחות הביטחון מרוקן אותו מתוכן", אומר איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15. "אני מצפה מכוחות הביטחון שיהיוו דוגמא לציות לחוק, ולא להפך".

 

יש להזכיר כי על הקרדיט לרעיון העברת הסמכויות מהמשטרה לפקחים, התנהל בשנתיים האחרונות מיני עימות בין משרדי התחבורה, ביטחון הפנים והפנים. לפני כשנתיים העלה את הרעיון שר התחבורה ישראל כץ, אך לאחר מכן החליט המשרד לביטחון פנים לקדם "יוזמה במסגרתה יקבלו גם הפקחים של הרשויות המקומיות סמכויות עיכוב, רישום דו"חות והחרמה של כלי רכב שמסכנים הולכי רגל". בעקבותם אמר באולפן ynet שר הפנים, אריה דרעי, כי יעניק סמכויות אכיפה לפקחים ואף הודיע כי פעילותם תחל מיידית. הצהרה זו ניתנה לפני כשנה בדיוק.

 

במשרד התחבורה אמרו היום ל-ynet כי השר ישראל כץ הוא יוזם הרחבת מתן סמכויות אכיפה גם לפקחי רשויות מקומיות. "משרד התחבורה פעל במשך תקופה ארוכה באופן נמרץ לקידום החוק מול משרד הפנים והרשויות המקומיות. מדובר בחוק חשוב שיאפשר לאכוף באופן יעיל נסיעה של רוכבי אופניים חשמליים במדרכות ובמקומות אסורים אחרים", דברי השר. 

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר אתמול כי: "בכל שנה מספר הנפגעים וההרוגים מתאונות אופניים חשמליים רק הולך וגדל ולמרות זאת הממשלה והמשטרה ממשיכים לגרור רגליים בהעברת סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים חודשים רבים. מספיק לראות את ההפקרות והבלאגן בכבישים ובמדרכות כדי להבין כמה חשוב היה לעשות זאת כבר מזמן. ואנחנו לקראת חופשת פסח והחופש הגדול שבהם היפגעות הילדים בתאונות אופניים רק גדלה".

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מי יאכוף? תלוי במדינה
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים