שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    משאיות בלי קופסה שחורה: "כסף על פני בטיחות"
    12 שנה אחרי ההבטחה להתקין קופסה שחורה דיגיטלית בכלי הרכב הכבדים בישראל ועדיין משתמשים בטכוגרף האנלוגי, שקל יותר לזייף אותו, והסכנה על הכביש גוברת. בתיעוד שהגיע ל-ynet אומרים נהגים עד כמה קל לעוות את נתוניו. משרד התחבורה: "פועלים להחיל את חובת התקנת המכשיר הדיגיטלי"

     

    נהגי משאיות מדברים על קשיי העבודה ובטכוגרף    (צילום: אור ירוק)

    נהגי משאיות מדברים על קשיי העבודה ובטכוגרף    (צילום: אור ירוק)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    בשנה שעברה נרשמה עלייה משמעותית במספר התאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים כלי רכב כבדים. אחת הדרכים לצמצום התופעה היא התקנת מכשיר טכוגרף דיגיטלי – מעין "קופסה שחורה" שנמצאת במשאיות ובאוטובוסים ואוגר מידע על זמני הנסיעה והעבודה של הנהגים.

    משאית אחרי תאונה בכביש 71 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
    משאית אחרי תאונה בכביש 71(צילום: עידו ארז)

    כבר לפני יותר מעשור הותקנה בכמעט כל מדינות ה-OECD מערכת דיגיטלית ואילו בישראל המערכת נותרה אנלוגית שקל לרמות בה. מבקר המדינה התייחס גם הוא לנושא וכתב בדו"ח שיצא בשנה שעברה: "טרם יושמה החלטת הממשלה משנת 2005 שבה נקבע לחייב התקנה של רשם נתוני נסיעה (טכוגרף) דיגיטלי בכלי רכב כבדים, שיהווה גורם מרתיע לנהגים וחברות הובלה וישמש כלי בידי חוקרי תאונות דרכים".

     

    בתיעוד שהגיע למערכת ynet ניתן להתרשם עד כמה נפוץ וקל לעוות את נתוני הטכוגרף. נהג אחד סיפר שהוא נוהג יותר מ-12 שעות כדי להספיק את קו החלוקה שלו: "מנצרת לבאר שבע זה שלוש שעות, 6 שעות הלוך חזור. אחר כך נשאר לי לפרוק את הסחורה אצל שבעה אנשים. אם אתה לא מגיע לאנשים, בעל הבית יצעק עליך".

     

    את הטכוגרף הנהגים סיפרו כי הם מרמים בקלות: "אני קורע אותו שם בזבל, ברכב כלום לא נשאר. אם השוטר רואה אותו באוטו זה שלילת רשיון", הסביר נהג צעיר אחד, "אני רושם חדש עם הקילומטראז' שזרקתי לזבל ויש עוד 6-5 שעות לנהוג".

     

    באתר משרד התחבורה נכתב כי "כלי רכב כבדים חייבים בכמה התקנים השומרים על הבטיחות ובראשם ה"טכוגרף", שרושם על דסקית נייר את נתוני הנסיעה. כך יכול בעל הרכב וגורמי האכיפה הושנים לדעת בבדיקה פשוטה אם הנהג נסע כחוק".

    טכוגרף דיגיטלי. כבר ב-2005 הוחלט בממשלה להביא אותו לישראל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    טכוגרף דיגיטלי. כבר ב-2005 הוחלט בממשלה להביא אותו לישראל(צילום: shutterstock)

    בכתבה שבאתר המשרד, שנערכה לאחרונה ב-2012, צוין: "באירופה הוחל ב-2007 בהכנסת טכוגרף דיגיטלי, קל לתפעול ובעל אמינות גבוהה וחסינות מפני 'טיפולים' וזיופים, אשר ישולב בקרוב בישראל".

     

    אבל כבר שנתיים קודם, בשנת 2010, משרד התחבורה הודיע שהטכוגרף הדיגיטלי נכנס עוד רגע לשימוש בישראל. במכתב שנשלח לעמותת "אור ירוק" נכתב: "משרד התחבורה השלים עוד בחודש מרץ אשתקד את עבודת המטה המקיפה והיסודית ואנו ערוכים מהיבט תכניות העבודה".

     

    חמש שנים אחר כך נשלח מכתב נוסף לעמותה שבו התחייב המשרד כי הוא עומד בקשר עם נציגי הקהילה האירופית כדי לקבל אישור להשתמש בטכנולוגיה של הטכוגרף הדיגיטלי ואחרי המפגש ביוני ייקבעו תהליכי עבודה מסודרים ליישום הטכוגרף הדיגיטלי בישראל.

     

    בשבוע שעבר קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת ישיבה שסיכמה את 2016 ובו הציגה מנכ"לית משרד התחבורה את ההתקדמות בתחום: "תיקוני חקיקה הועברו למשרד המשפטים, משרד החוץ והמשטרה ב-27 בפברואר. פגישה עם כלל הגורמים הרלוונטים לקידום החקיקה נקבע ל-27 במרץ". בכך מסכמים במשרד התחבורה את ההתקדמות המתוכננת בהטמעת הטכוגרף הדיגיטאלי בישראל.

     

    "הטכוגרף הדיגיטלי כבר מורכב ברכב, בישראל מפרקים אותו"

    גורמים שמעורבים בתהליך ציינו את הסחבת כתופעה שמלווה את המהלך. יש התקדמות אך אין לוחות זמנים. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל, אמר: "זה כל כך תמוה, כי הטכוגרף הדיגיטלי כבר מותקן בילד-אין ברכב, אבל כשהוא מגיע לישראל מפרקים אותו ומתקינים את האנלוגי, שקל לרמות אותו".

    טכוגרף אנלוגי. מוציאים את הדיגיטלי מהרכבים ומתקינים אותו במיוחד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    טכוגרף אנלוגי. מוציאים את הדיגיטלי מהרכבים ומתקינים אותו במיוחד(צילום: shutterstock)

    "היום מותר לעבוד 12 שעות ביממה שמתוכם רק 9 שעות נהיגה. בפועל אנשים מחליפים משאיות ועולים על רכב אחר. גם האכיפה בנושא שולית מאוד", אמר בן הרוש. "התקנת טכוגרף זה לא מספיק. אחרי 4 שעות הנורה מסמנת שצריך הפסקה, אבל התשתיות לא מותאמות לזה. איפה משאית תעצור להפסקה?".

     

    ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק" אמר: "נהגי כלי רכב כבדים רבים נוהגים שעות רבות מעל המותר בחוק ולאף אחד זה לא אכפת, כולם מכירים את התופעה אבל לא פועלים למגר אותה. משרד התחבורה חייב לפעול על מנת לצמצם את מספר ההרוגים הגובה, ולכן יש להתמקד בכלי הרכב הכבדים ובצמצום מעורבותם הגבוהה בתאונות דרכים".

     

    "הטכוגרף הדיגיטלי אומץ באיחוד האירופי כבר לפני עשור, וזה רק מראה כמה מדינת ישראל מפגרת אחרי המדינות המתקדמות בכל הנושא של אימוץ טכנולוגיות מצילות חיים", הוסיף קיטה. "הגיע הזמן לקדם את התקנת הטכוגרפים הדיגיטליים. זה יתרום באופן ישיר למאבק בתאונות".

     

    משרד התחבורה: רק מדינה אחת מחוץ לאירופה הצטרפה למהלך

    במשרד התחבורה הודפים את הטענות ומדגישים שהטכוגרף יעיל בנושאי אכיפה, אך לא בהכרח יפחית את תאונות הדרכים שבהן מעורבים כלי רכב כבדים. לדברי גורמים במשרד, ישנה מורכבות בהצטרפות ישראל לתקנים האירופים המחויבים כדי שתאושר הצטרפותה לטכוגרף הדיגיטלי תאושר.לדבריהם, עד כה רק מדינה אחת מחוץ האיחוד האירופי, מרוקו, הצטרפה למהלך.

     

    אתמול נערך דיון במשרד התחבורה דיון לגבי יישום ההחלטה להתקין טכוגרף דיגיטלי בכלי רכב כבדים ולקדם את הליך החקיקה, אך לא נרשמו מסקנות משמעותיות לקידום התהליך.

     

    מהמשרד נמסר בתגובה כי הוא "פועל בימים אלה במרץ, בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, במטרה להחיל את חובת התקנת הטכוגרף הדיגיטלי בכלי רכב כבדים בישראל, מהר ככל שניתן.

     

    השימוש בטכוגרף הדיגיטלי מותנה בין השאר בהתאמת החקיקה הישראלית לזו האירופית ובהצטרפות ישראל לאמנה של האיחוד האירופי. בנושא זה פועל המשרד באופן אינטסיבי לתיקוני החקיקה הנדרשים וכל היבטי התפעול והלוגיסטיקה המתחייבים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים