שתף קטע נבחר

והגדת לבנך …

בימים שבהם יש המנסים להציג את ישראל כפרעה, המאבק על הנרטיב הוא מאבק קשה אבל חשוב מאין כמוהו. שחר עזאני בטור חג מיוחד

חג הפסח לפנינו, ועימו מגיעים גם ריחות האביב, קרני השמש המחממות ואווירת ההתחדשות החגיגית לה אנו מצפים בכל שנה, לאחר חודשים של חורף קר ומנוכר, בייחוד זה לו אנו זוכים בניו יורק. זו הזדמנות לרענון של ממש, של גוף ושל נפש, לצבור כוחות חדשים להמשך מסע החיים ולהיזכר שוב במקומנו בשרשרת הדורות: אלו שבאו לפנינו ואלו שעוד יבואו אחרינו, כולנו משפחה אחת. זו הנקודה בה אנו שואלים: מה למדנו מן העבר? ומה ברצוננו להנחיל לדורות העתיד? חג הפסח מאפשר להתרומם - ולו לרגע קט - מעל לדאגות היומיום ולהביט ב”תמונה הגדולה". השחרור מעבדות הינו עקרון על בחיינו, בין אם זו באה לידי ביטוי בעבדות פיזית ובין אם מדובר בשעבוד נפשי להתמכרויות ולצרכים מלאכותיים שאם רק נשכיל להשיל מעלינו נגלה מחדש לא רק את עצמנו אלא גם את סביבתנו. הדבר דומה לקרני שמש החודרות אל תוך חדר אפלולי שהיה שרוי בחשיכה, ופתאום זה מואר באור נגוהות ואנו מביטים אנה ואנה ועולם חדש נגלה לפנינו, זה שכל הזמן היה מונח מתחת לאפנו ממש, מבלי ששמנו לב.

 

וראו זה כוחה של הגדה: אותה מסורת המועברת מדור לדור, המרכזת סביבה דורות של משפחות הבאות יחדיו לערב או שניים. מי מאיתנו אינו זוכר את קריאת ההגדה כשאנחנו היינו ילדים, וכיצד זה עשה דרכו האפיקומן למקום מחבוא נסתר שלאחריו גילוי ושמחה גדולה, ובעת בגרותנו אנו מבקשים להנחיל זכרונות מתוקים אלו גם עבור ילדינו. זוהי שרשרת הדורות, אותה שרשרת המתקיימת בזכות המסורת - הנמסרת מדור לדור, מאב לבן, מאם לבת - עמוד האש של זהותנו השיוכית. ספר לי על פסח שלך ואומר לך מי אתה.

 

ההגדה החדשה. stand with us ()
ההגדה החדשה. stand with us

 

אנחנו, ב-STAND WITH US, בחרנו להוציא אל הפועל רעיון שמזה זמן הבשיל בקרבנו: ליל הסדר וחג הפסח הינו הזדמנות נפלאה לחיבור בין הדורות ולשיחות עומק של מהות והנחלת ערכים. לפיכך, בחרנו להפיק הגדה - כשרה וראויה לשימוש - אולם כזו הכוללת היבטים מהותיים של ישראל בימינו ומשמעותה עבור אלו המסובים לשולחן. חג הפסח וליל הסדר ספציפית מהווים הזדמנות להביט נכוחה בנס המכונה “מדינת ישראל” ולרגע אחד, קצר ככל שיהיה, להתפעל. להכיר תודה. להבין שמעבר לכל המחלוקות הפוליטיות, הסוגיות החברתיות והכלכליות הדורשות תיקון והפוליטיקה שאינה מעוררת השראה יתירה, בעצם קיומה של המדינה שותפים כולנו ואם רק נרצה, ביכולתנו להושיט ידינו לקלחת ולתרום תרומה לעולם טוב יותר. לישראל טובה יותר. לישראל שלנו.

 

גם גורמים אחרים, פחות ידידותיים למדינה היהודית, מנסים לשלוט בנרטיב הפסח. גורמים אלו, אשר נדמה לעיתים כי כל שמגדיר את יהדותם הוא התנגדותם למדינה היהודית - אשר לדידם ישראל לעולם לא יכולה לעשות טוב - מבקשים לספר סיפור אחר: של עבדות מודרנית בה מדינת ישראל היא פרעה. המאבק על הנרטיב הוא מאבק קשה אבל חשוב מאין כמוהו. כפי שאנו נאבקים יום יום על זכותה של המילה “ציונות” לחיות בשלום בקרב העמים, בהיותה הביטוי לזכותו הבסיסית של העם היהודי להגדרה עצמית, כך גם יש לשמור על חג הפסח מכל משמר.

 

האם ישראל נקייה מבעיות? בוודאי שלא. האם קיימת מחלוקת פוליטית כיצד להתמודד עם יחסי ישראל-פלסטינים? בוודאי שכן. האם מדובר בעבדות מודרנית, בה ישראל היא קלגס והפלסטינים הם עבד נרצע? בשום פנים ואופן לא. כמו דברים רבים אחרים במזרח התיכון, מדובר בסוגיה סבוכה ומרובת פנים ובל ילך אדם שולל אחר ניסיונותיהם הנלוזים של גורמים בעלי עניין לרדד ולפשט הנושא במגמתיות. עלינו לעמוד איתן כנגד הניסיונות להפוך את חג הפסח על פניו ולשלול מאיתנו היבט חשוב מאין כמוהו - מעל לכל סוגיה פוליטית כזו או אחרת - של היותנו עם, לאום, דת וחברה. של היכולת לחבר את העבר, ההווה והעתיד - אל תוך הוויה אחת, בערב אחד.

 

ואת הפוליטיקה שישמרו לערב אחר.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים