שתף קטע נבחר

הטובות לטכנולוגיות

אחוז נמוך מאוד של בנות פונה למקצועות טכנולוגיים. למה זה לא צריך להיות כך? כתבה שניה בסדרה

זה לא סוד שבנות פונות פחות למקצועות טכנולוגיים או ללימודים במגמות הריאליות. הנתונים בארה"ב מראים כי אחוז הבנות באוכלוסיה גבוה מהבנים, אבל רק 12% מסיימות לימודי מדעי המחשב לתואר ראשון. בישראל המגמה דומה, אם כי עוברת שינויים מהפכניים אפילו, והרבה בזכות מכונים או לימודים בילתי פורמליים שנותנים מענה ומבינים את החשיבות של קידום בנות לתוך העולם היצירתי-טכנולוגי. בנות, בעיקר מתחת לגיל 18, שכן בוחרות לקחת חלק בקורסים שונים בתחומים הטכנולוגיים מעידות שהן צריכות לעבור את מחסום ה"הבת היחידה בין המון בנים". הנתונים בישראל מראים כי כך היו פני הדברים במשך שנים רבות, ומאז החלה המהפכה הטכנולוגית בישראל שהפכה אותה למעצמת היי-טק, הדבר נמצא במגמת שיפור מתמדת אבל לא חף מהצורך בדחיפה מתמדת במקביל.

 

אחד המדדים העובדתיים הוא שיעור הניגשות לבחינות בגרות במקצועות הריאליים. ברמת הציונים הבנים והבנות משיגים ציונים כמעט זהים. מחקרים מנסים להוכיח את הסיבות להמצאותן הנמוכה יותר של בנות בכיתות הריאליות, ומביאים הוכחות שמראות שוני שקשור במבנה המוח, התנהגות הבנים והנטייה שלהם להתפרץ יותר וכלה בידיעה של הבת שאם תלך לכיתה כזו תהיה כמעט לבד. ההמלצה של ה-AAUW, ארגון העוסק בקידום השוויון בין המינים ובמחקר בנושא, היתה שיש לקדם את הבנות דרך חינוך בילתי פורמלי שכולל מחנות קיץ, מוזיאוני מדע ומרכזים קהילתיים. על פי רב, כדי לחזק את הבטחון העצמי של המשתתפים בפעילויות מדעיות, יותר משהן נועדו לשפר את ההבנה האקדמית בנושאים שנדונו.

 

"אחד המקומות שקיימת בהם תחושת שיוון מלאה בין בנים לבנות", מעידות החניכות שלנו במחנה הקיץ, ואכן אנחנו רואים עליה של 'המגזר הנשי' משנה לשנה. לפני עשר שנים אחוז הבנות עמד על 25%, ועכשיו הוא מגיע ל-40%. בקיץ האחרון היתה שכבה אחת בוגרת שבה כמות הבנות עלתה על כמות הבנים, דבר שנמדד כהישג משמעותי.מחנה הקיץ הפנים את החשש או הרתיעה של הבנות והחליט להביא את הבנות לתוך העולם הטכנולוגי בדרך שתהיה נעימה ומוכרת להן, מתוך הבנה שהיכולות שלהן שוות ולא נופלות מאלה של הבנים, ופיתח נושאים הקרובים לליבן ומתכתבים היטב עם הדרישות הטכנולוגיות של העולם כיום.

 

 

אנחנו יודעים שבדרך של שכנוע לא תמיד נצליח, והילדים נרתעים. עדיף להגיש להם את האפשרויות ולתת להם את זכות הבחירה. יצרנו סדנאות כמו עיצוב אופנה גרפי, עיצוב תכשיטים בתלת מימד, שאף כוללים את ההדפסה שלהם במדפסות תלת מימד, צילום וקולנוע שקל להן יותר להתחבר דרכם. הן מוצאות את עצמן מתכנתות בדיוק כמו הבנים, ובלי שירגישו, הן צועדות בבטחון מלא לתוך עולם הטכנולוגיות הנוכחיות. כל זאת בנוסף לאוירה הפתוחה בסביבת מחנה הקיץ שמאפשרת לבנות להשתלב בקלות בסדנאות של סייבר, עיצוב אתרים ועוד.

 

וההיצע הוא לא הדבר היחיד. טל, מנהלת החינוך הטכנולוגי, רותם, מנהלת הקייטנות היומיות פאן- זון, יערה, ראש המחנה, רוני מנהלת הפעילויות בארה"ב ועוד, כולן נשים מובילות בתפקידי מפתח בריכוז חברתי, בפיתוח התוכן ובניהול. מאוד חשוב שיהיו מודלים אמיתיים שהבנות תוכלנה להזדהות איתם. הנשים שעובדות בתפקידי המפתח הללו הגיעו אליהם בזכות היכולות האמיתיות שלהן. לא נדרשה אפליה מתקנת. שמנו לעצמנו כמטרה להיות המקום שמאפשר לבנות להיכנס לעולם הטכנולוגיה בלי החסמים הרגילים. אנחנו דואגים להביא למחנות שלנו מודלים לחיקוי כמו קרין אלדאה מ'טופ גיק', מובילה בתחום היוטיוב בארץ. אלדאה היא מנטורית של יוצרים צעירים בגוגל ומאוד חשוב לה לקדם בנות יוצרות ביוטיוב, שזו בעצם הטלויזיה של דור ה-Z איתו אנחנו עובדים. היא מגיעה למחנות הקיץ שלנו בתור המנטורית של סדנת היוטיוב.

 

אחד המכתבים המרגשים שקיבלנו אחרי הקיץ האחרון היה מנערה שכתבה לנו: "היותי במיעוט לא שינתה את היכולות שלי או את המוטיבציה שלי", כתבה החניכה מישראל. "הבטחון שלי התחזק וניתנה לי היכולת להצליח. עובדה שמחניכה הפכתי למדריכה ואני מנסה להעביר את המסר לבנות אחרות. מסגרות החינוך הלא פורמאלי תומכות, מעודדות ודוחפות את הבנות קדימה, הרבה יותר מהתבנית המאוד סטריאוטיפית של מערכת החינוך. בנות – העזו, נסו, אולי תתאהבו כמוני בתחום הטכנולוגיה. אם לא תנסו, בטוח לא תדעו".

 

אנחנו ממשיכים וקוראים לבנות להשתלב ללא מורא, ו'לנקות את הדיסק' מהדעות הקדומות שלעיתים מצליחים להשריש להן במערכות החינוך האחרות. ההצלחה במגמת נסיקה ויש לה כבר הוכחות בשטח.

 

 

 ארז רול ודותן טמיר, הם יזמי מחנות הקיץ הטכנולוגיים BIGIDEA ו-FUNZONE בישראל ובארה"ב

www.bigidea.camp


פורסם לראשונה 18/04/2017 15:09

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים