שתף קטע נבחר

"מתבשלים" בתחנת האוטובוס: "כמו לעמוד בעונש"

הקיץ מתקרב ומשתמשי התחבורה הציבורית מרגישים על בשרם כבר כעת את החום. בדיקה העלתה כי תחנות אוטובוס רבות כלל לא מוצללות. "אתה פשוט עומד ונצלה", סיפרה תושבת גבעתיים. וזו לא הבעיה היחידה בתחנות האוטובוסים. משרד התחבורה: "הושלם הליך תקן אחיד לכלל התחנות בארץ"

 

"אם זו עמידה או אם זו ישיבה, החוויה בתחנת האוטובוס היא מבזה ומשפילה". כך מתארת ריבקי דנקונה מגבעתיים את ההמתנה בתחנת האוטובוס בעירה. ריבקי לא לבד. בדיקה שנערכה גילתה כי עשרות תחנות אוטובוס ברחבי הארץ לא עומדות בתקנים.

 

הבעיה היא שהתקנים עצמם מאפשרים הקמת תחנות שלא מותאמות לאקלים הישראלי, אך הקיץ מגיע ומורגש כבר בימים האחרונים והמפסידים הגדולים הם שוב צרכני התחבורה הציבורית שיצטרכו להמתין בשמש היוקדת.

 

חניכי קבוצת הנוער בעמותת "אור ירוק" ערכו בדיקה בחודש שעבר ב-32 רשויות מקומיות ברחבי הארץ ובדקו 266 תחנות אוטובוס שונות. החניכים בדקו אם קיימת הצללה ראויה, אם הן נגישות לאנשים עם מוגבלויות, אם ישנו שילוט עם כתב ברייל, אם ישנו שלט מידע ואם קיים דף מידע עם זמני ההגעה לאוטובוסים.

שמש בלי תחנה ראויה במתחם הבורסה ברמת גן (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
שמש בלי תחנה ראויה במתחם הבורסה ברמת גן(צילום: אסף זגריזק)


תחנת אוטובוס בדרום תל אביב - מודל 2017 (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
תחנת אוטובוס בדרום תל אביב - מודל 2017(צילום: אסף זגריזק)

וכך זה נראה במועצה אזורית חוף אשקלון (באדיבות עמותת אור ירוק) (באדיבות עמותת אור ירוק)
וכך זה נראה במועצה אזורית חוף אשקלון(באדיבות עמותת אור ירוק)
התוצאות לא מעודדות. 17 אחוזים בתחנות שנבדקו לא הייתה הצללה אף על פי שגם ההצללה הקיימת לא נותנת מענה בדמות הגנה מספקת מהשמש הישראלית. ב-60 אחוזים מהתחנות שנבדקו לא היה שילוט עם כתב ברייל או שהשילוט לא היה תקין, בשליש מהתחנות לא היו מדבקות צהובות עם מספרי הקווים העוברים בהן, ברבע מהתחנות לא היה מקום לכיסא גלגלים או גישה נוחה וב-20 אחוז מהתחנות היו פחות מ-4 מושבים.

 

"ברוב חודשי השנה השמש חזקה וקופחת ותחנת האוטובוס לא מגנה", מספרת ריבקי בעודה עומדת בתחנת האוטובוס. "אני התחלתי להכיר את התחבורה הציבורית רק אחרי שיצאתי לפנסיה ואני משתמשת בה הרבה מאוד. מי נמצא כאן וממתין בתחנה? אוכלוסיה מבוגרת, עובדים זרים, ילדים, נכים, אנשים שידם אינה משגת לנסוע במכונית ואני ממש מתביישת. מי שקל רגליים הולך עשרה או עשרים מטר הצידה, אבל אם אין לך יכולת אתה פשוט שייך ל'קהל שבוי' שצריך להמתין בתחנה".

 

התחנה שעליה מדברת ריבקי איננה תחנה במקום עזוב ואיננה תחנה ישנה או מוזנחת. מדובר על אחד הרחובות המרכזיים בגבעתיים, תחנה חדשה שהוקמה שם רק בשנים האחרונות. אבל הבעיה, כך מסתבר, שהתחנות החדשות שהוצבו בערים לא מותאמות לאקלים הישראלי - למזג האוויר החם בקיץ, לכך שבמרבית חודשי השנה השמש קופחת וגם לימי הגשם והרוחות בחורף.

 

"הגג שנמצא מעלינו הופך את התחנה הזו לחממה והשמש לא באה ישר מלמעלה אלא מגיעה מהצד ואתה פשוט עומד ונצלה", מתארת תושבת גבעתיים. "יש פתרונות שהם זולים, אפילו הצללה של חצי מטר מלמעלה הייתה מקלה מאוד וכמובן שאפשר לפתור את זה בצורה יותר יסודית".

תחנת אוטובוס בפתח תקווה (באדיבות עמותת אור ירוק) (באדיבות עמותת אור ירוק)
תחנת אוטובוס בפתח תקווה(באדיבות עמותת אור ירוק)

השמש פוסחת על ההגנה בתחנה (צילום: אלי מנדלבאום וניצן דרור) (צילום: אלי מנדלבאום וניצן דרור)
השמש פוסחת על ההגנה בתחנה(צילום: אלי מנדלבאום וניצן דרור)

תחנת אוטובוס בנגב (באדיבות עמותת אור ירוק) (באדיבות עמותת אור ירוק)
תחנת אוטובוס בנגב(באדיבות עמותת אור ירוק)

"תחנות אוטובוס כמו בעולם שלישי"

בתחנת אוטובוס חדשה ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים פגשנו את אתי אברהמי בת ה-70. אתי מתגוררת בשכונת בית הכרם וגם היא מאז שיצאה לפנסיה נטשה את הרכב והיא משתמשת בתחבורה הציבורית כדי להגיע לכל יעד שאליו היא צריכה להגיע. על פניו התחנה נראית טוב - היא בעלת עיצוב מודרני, תאורה ויש בה שילוט אלקטרוני. עם זאת, היא עדיין רחוקה מלהיות מושלמת.

 

"היא לא יעילה בימי רוח כמו היום, בימי גשם ובימי שמש קופחת", אומרת אתי. "זה אזור פתוח ואין מספיק מכסה מהצדדים. לפעמים אני ממתינה כאן 20 דקות או חצי שעה לאוטובוס ולעמוד כל כך הרבה זמן ברוחות וגשם זה עונש - זה לא תענוג וזו התעללות. האוטובוסים לא עוצרים קרוב למדרכה הגבוהה והרבה פעמים אנשים מבוגרים נפצעים כתוצאה מכך".

וכך זה נראה בירושלים (צילום: אלי מנדלבאום וניצן דרור) (צילום: אלי מנדלבאום וניצן דרור)
וכך זה נראה בירושלים(צילום: אלי מנדלבאום וניצן דרור)

בני הזוג ברקבי. הבעל משתמש בתחבורה הציבורית, אשתו ברכב (צילום: מקסים גולובנוב) (צילום: מקסים גולובנוב)
בני הזוג ברקבי. הבעל משתמש בתחבורה הציבורית, אשתו ברכב(צילום: מקסים גולובנוב)

שלמה ברקבי בן ה-87 כבר התנשף כשפגשנו אותו ביום שמשי במתחם הבורסה ברמת הגן, שם עוברים האוטובוסים מתל אביב לרמת גן ולפתח תקווה. במסוף שבו פגשנו את שלמה יש חמש תחנות אוטובוס במרחק של כמה מטרים האחת מהשנייה ורק אחת מהן מקורה וארבעה מושבים בלבד מוצבים לעשרות קווים שחולפים במהירות על ציר ז'בוטינסקי הסואן.

 

"זה לא פשוט", מודה שלמה. "לעמוד כאן בשמש הזאת כשאין מקום לשבת זה בהחלט לא פשוט. בחלק מהזמן אשתי משתמשת ברכב ובזמן הזה אני מגיע לסידורים לבדי באמצעות התחבורה הציבורית, האמת שלרוב אני די מרוצה, אבל לזה לא הייתי מוכן".

 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסביר: "תחנות אוטובוס רבות בישראל נראות כמו תחנות בעולם שלישי - ללא גג שיגן מהשמש או כיסא שיאפשר לאזרח ותיק להמתין בנוחות לאוטובוס. לא פחות חמור מכך, תחנות רבות אינן נגישות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ולמעשה לא מאפשרות להן לנהל אורח חיים נורמלי. לציבור הזה אין כוח לצעוק ולהילחם ולכן משרד התחבורה חייב לדרוש מהרשויות המקומיות ומחברות האוטובוסים להנגיש את כל התחנות ולהפוך אותן לנוחות ובטוחות עבור המשתמשים". 

מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה (צילום: אור ירוק) (צילום: אור ירוק)
מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה(צילום: אור ירוק)

לדברי גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", הבעיה היא משולבת לרשויות המקומיות ולמשרד התחבורה. כל רשות מקומית בוחרת תחנות לפי ראות עיניה ובמקרה הטוב לפי הנחיות לא מחייבות ומאוד מיושנות של משרד התחבורה", אומר יעקב. "רשויות מקומיות מעדיפות שטחי פרסום, או תחנות שנראות יפות מבחוץ, אבל לא מספקות את תנאי ההמתנה הבסיסיים לציבור. כבר יותר משנה וחצי תקועות במשרד הנחיות חדשות לתחנות, שגם הן לא מספקות את המענה הנדרש".

 

ב"15 דקות" אומרים שעיקר התלונות המתקבלות על תחנות האוטובוס נוגעות למבנה הפיזי של התחנה, שלא מגן על המשתמשים מפני פגעי מזג האוויר - שמש וגשם וכן על היעדר מידע תחבורתי מספק בתחנות ותלונות נוספות על נגישות לאנשים עם מוגבלויות.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה השלימה בימים אלה את 'נוהל עיצוב סככות המתנה לאוטובוסים', המגדיר תקן אחיד לתחנת אוטובוס בכל הארץ. התחנות החדשות מבטיחות סביבת המתנה מיטבית למשתמשי התחבורה הציבורית, תוך מתן דגש על מאפייני המרחב הציבורי גודל הסככה, בהתאם לאופי השירות בה. תנאי מזג אוויר, לפי אזורי הארץ, בידול בין מרחבים עירוניים ומרחבים בינעירוניים. בנוסף, עיצוב הסככה מביא בחשבון התקנה של מתקני מידע לציבור, תוך התייחסות לשלטים דינמיים ואינטראקטיביים וביצוע התאמות נדרשות לאמצעי כירטוס למיניהם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות עמותת אור ירוק
אפילו אין גג לתחנה
באדיבות עמותת אור ירוק
מומלצים