שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אוטוסטרדות האופניים של כץ: המחיר זינק, הלו"ז נדחה
    משרד התחבורה הכריז ב-2015 על סלילת 150 ק"מ של שבילי אופניים בגוש דן בעלות של 250 מיליון שקלים, והבטיח כי שבילים ראשונים יופעלו ב-2016. בינתיים זינק מחיר הפרויקט ל-620 מיליון והבטחה לשבילים ראשונים הוסטה ל-2019

    כמה יעלו ומתי יחלו לפעול אוטוסטרדות האופניים ברחבי גוש דן, עליהן הכריז שר התחבורה ב-2015? מסתבר כי לשאלה פשוטה זו יש לפחות שתי תשובות שונות, והפער ביניהן עומד על מאות מיליונים וכשנתיים של הכנה.

     

    צילום: חגי דקל

    צילום: חגי דקל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    הבטחה: 250 מיליון, כבר ב-2016

    לפני כמעט שנתיים, ב-12.7.2015 אם לדייק, דיווח שר התחבורה, ישראל כץ, על תכנית יומרנית לסלילת 150 ק"מ של שבילי אופניים חדשים, רחבים ומושקעים, בכל רחבי גוש דן. "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם בימים אלה תכנית מהפכנית, להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים, בגוש דן, שתציע לראשונה לציבור הרחב, רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים, בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה במטרופולין תל אביב", כך בהודעה לתקשורת.

     

    השר הוסיף כי "בשלב הראשון יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ-150 קילומטר. משרד התחבורה יתחיל בתכנון מפורט של הרשת כבר בחודשים הקרובים, מתוך מגמה לסיים את האוטוסטרדות הראשונות במהלך השנה הבאה" (2016, ה.פ).

     

    לפי התכנית המרשימה והמפורטת, רוחב שבילי האופניים יהיה "שלושה מטרים לפחות וישולבו בהם במידת הצורך גשרים שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים, יוצבו מתקני דרך נוספים לרוכבים כגון: עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים", כל זאת במגוון ערים כמו ת"א, ר"ג, חולון, בת ים, אך גם פתח תקוה, בני ברק, גבעת שמואל ועד אור יהודה, כפר סבא ורעננה.

     

    עלות ולו"ז התכנית לפי המשרד, כמפורסם במקור וכפי שהבהיר מנכ"ל משרד התחבורה דאז עוזי יצחקי, בישיבת ועדת הכלכלה (29.12.2015): "...גם נשיק במהלך 2016 את אוטוסטרדות האופניים במטרופולין גוש דן, השקעה של רבע מיליארד שקל - מה שלא היה שנים - וזה לטובת עידוד האופניים החשמליים".

     

    כעת: 620 מיליון, נתחיל ב-2018

    מאז אותה הודעה ראשונית חלפו יותר מ-20 חודשים, במהלכם השתנו השם, תכניות הלו"ז והעלות באופן מהותי, למרות שהבסיס - 150 ק"מ ( או "מעל ל-110 ק"מ" כיום) של שבילים ברוחב של יותר מ-3 מטרים ומתקנים בצדם במגוון ערים במרכז - נותרה זהה.

     

    ראשית, לא עוד "אוטוסטרדות אופניים". מעתה אמרו פרויקט "אופנידן" של משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון שמונתה לנהל אותו. שנית, לא עוד עלות של רבע מיליארד שקלים, אלא התייקרות קיצונית ל-620 מיליון. ולבסוף: במקום "נשיק במהלך 2016" כדברי מנכ"ל משרד התחבורה, ל"תחילת ביצוע בשנת 2018", לפי ראש מנהל התכנון אינג' דורון אדרי. כך בהודעה משותפת של חברת נתיבי איילון ומשרד התחבורה, עליה דיווחנו ב-ynet, לפיה הפרויקט צפוי להסתיים ברובו עד סוף 2019 בהתאם להתקדמות המכרזים.

     

    איך מוסברת האינפלציה החדה בעלות הפרויקט ודחיית לוחות הזמנים? במשרד התחבורה טענו בתחילה כי בהודעה המקורית לעיתונות לא מופיע המספר 250 מיליון. עם זאת, העלות דווחה בזמנו ל-ynet ולראיה, גם מנכ"ל המשרד התייחס לאותו נתון במדויק. בנוסף טענו במשרד כי הסכום הראשוני יועד רק לחלק מהפרויקט, אם כי גם פרט זה לא הוזכר כלל במקור. כך גם בנוגע ללוחות הזמנים - המשרד אומר כי לא התחייב, ההודעות והאמירות מדברות בעד עצמן.

     

    ומה קרה לפני עשור?

    בהקשר לדברים מומלץ לזכור כי גם בעבר עסקו ממשלות ישראל השונות ברעיון שיפור והרחבת תשתיות האופניים באזור המרכז בכלל וגוש דן בפרט. כך למשל, עוד לפני עשור שנים (2007) הבטיח שר התחבורה בממשלה המכהנת, שאול מופז, כי יעביר בכל שנה - החל מ-2008 - כ-50 מיליון שקלים לרשויות מקומיות, לתכנון והקמת שבילי אופניים בתחומן. במשרד התחבורה אישרו ל-ynet כי מאז אכן מועבר תקציב של עשרות מליונים לרשויות המעבירות תכניות להרחבת מערך שבילי האופניים בתחומן, וכי גם משרד התחבורה משתתף פיננסית בהקמת אותם השבילים.

     

    אגב, הפרויקט הראשון עליו הכריז משרד התחבורה כי יקודם, היה סלילת שביל אופניים לאורך כביש מספר 2, בין נתניה לתל-אביב. לפי המשרד דאז, "השר הנחה את מע"צ להתחיל בתכנון השביל שיופרד מהכביש הראשי, ואורכו יהיה כ-22 ק"מ". להערכת משרד התחבורה ב-2007, תכנון השביל וסלילתו אמורים היו להסתיים במהלך 2009, "אלא אם יתעוררו קשיים סטטוטוריים שיעכבו את התהליך".

     

    בנוסף, השר לאיכות הסביבה דאז והשר לביטחון פנים כיום, גלעד ארדן, הבטיח באותה שנה לגולשי ynet כי יפעל להעביר חקיקה בכנסת, לפיה ראשי עיריות יזכו למימון של בין 50% ל-70% בפרויקטים של סלילת כבישים לאופניים. "צריך לזכור שעלות סלילת כביש לאופניים אינה גבוהה, ונמוכה מזו של סלילת כביש למכוניות", אמר השר. ארדן גם אמר באותה שנה כי הוא מקווה שמשרד התחבורה יתמוך בהצעת חוק שהגיש ביחד עם ח"כ גדעון סער, לפיה לצד כל כביש עתידי שייסלל בישראל, תחויב סלילת שביל אופניים. 

     

    תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה גיבש תכנית מהפכנית להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן, באורך כולל של כ- 150 קילומטרים. התכנית מציעה לראשונה לציבור הרחב רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים ותיתן מענה הולם לשימוש ההולך וגובר באופניים, בעיקר אופניים חשמליים. משרד התחבורה הגיע לסיכום עם משרד האוצר על הקצאת 250 מיליון שקלים ראשונים, המיועדים לסלילת האוטוסטרדות הראשונות. בהמשך, עם התקדמות הפרויקט סוכם על הקצאת תקציבים נוספים להקמת מסלולים נוספים בגוש דן, כך שהטענה כי הפרויקט התייקר חסרת כל בסיס ומוטעית מיסודה.

     

    מדובר בתכנית שעלותה מאות מיליוני שקלים, המבוצעת בשלבים וכוללת הקמת מסלולי אופניים בסטנדרטים גבוהים במיוחד, כפי שקיים באירופה ובכללם גשרים שיאפשרו חציה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים, מתקני דרך לרוכבי האופניים, עמדות מנוחה, מפות ושילוט מתאים. באשר ללוחות הזמנים של המיזם, יצוין כי התכנון של חלק מהאוטוסטרדות החל לפני כשנה ובשבועות הקרובים אמורים להתפרסם המכרזים הראשונים במספר ערים. מדובר בפרויקט מורכב המחייב תיאום ותכנון עם כ-15 ערים שבתחומן עובר חלק מהפרויקט".

     

    מארגון "מגמה ירוקה" נמסר בתגובה: "צר לנו שהבירוקרטיה בישראל ממשיכה לכלות כל יוזמה מבורכת ונסיון להתקדם לאורח חיים בר קיימא. כל התמהמהות מצידו של השר כץ גורמת לעוד יותר זיהום אוויר ומקשה על האזרחים, שרוצים להתנהל נכון, שלא לעשות זאת. בכך ממשלת ישראל ממשיכה לקדם מדיניות סביבתית כושלת ומגבירה את זיהום האוויר, לו השלכות בריאותיות בחיי כולנו. תוכניות מסוג זה, כמו תוכנית נוספת בשם "מהיר לעיר" לייעול התחבורה הציבורית, מטרתן להנגיש לכולנו את הזכות הבסיסית שלנו- לנוע בחופשיות ובנוחות במרחב הציבורי.

     

    "כל אחד מאיתנו מכיר את התסכול של לעמוד שעות בפקקים, הגיע הזמן שלא רק באירופה-אלא גם כאן לא נבזבז את הזמן תקועים ומקבלי ההחלטות יחשבו לטווח ארוך. ערים רבות בגוש-דן כבר חתמו על התוכנית מהיר לעיר, אך ערים כמו גבעתיים וגבעת שמואל עדיין בחרו שלא לאמץ אותה במלואה. לפחות שתוכניות מצוינות שכבר אושרו לא ירדו מהפרק רק כי אבד עליהן הכלח".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: חגי דקל
    שבילי אופניים. מתי וכמה יעלה?
    צילום: חגי דקל
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים