שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    "במחשב רכב חדש יש יותר שורות קוד מבבואינג 747"

    ערן זנדהאוז, מהישראלים הבכירים בתעשיית הרכב, מגלה בראיון ראשון מה חושבים עלינו בענף, מה הסיכוי לעוד מובילאיי ואיך השתלב בענף לאחר שבמהלך רוב חייו עבד בהייטק

    "יש כרגע סערה מושלמת בענף הרכב. המכונית עוברת שינוי עצום בכל תחום - מעבר להנעה חשמלית ולנהיגה אוטונומית, מה שישנה לגמרי גם את תאי הנוסעים משום שלא נצטרך הגה ודוושות. ישראל היא כבר עכשיו חלק מהמפיכה הזאת וחלקה ילך ויגדל. יש כאן את אותם טרנדים וחדשנות כמו בעמק הסיליקון", כך משוכנע ערן זנדהואז, סגן נשיא ענקית הרכב הבריטית־אמריקאית דלפיי, וראש חטיבת האלקטרוניקה והבטיחות שלה, בראיון ראשון לתקשורת הישראלית.

     

     (דלפיי) (דלפיי)
    (דלפיי)

     

    דלפיי, כמו בוש הגרמנית, דנסו היפנית ומגנה הקנדית-אוסטרית, הן יצרניות בתחום הרכב שרק מעטים מכירים. שכן היצרניות הגדולות, אלה שהסמל שלהן מתנוסס בחזית הרכב, מייצרות בעצמן רק כ-10% מהרכיבים שלו. את השאר - פנסים ומושבים, מזרקי דלק, לוחות מחוונים, מערכות חשמל, בלמים ולפעמים גם תיבות הילוכים ומנועים, הן רוכשות מחברות ענק שמייצרות או רוכשות אותם עבורן במיקור חוץ. אפילו מובילאיי עובדת עם תעשיית הרכב דרך חברות כאלה. דלפיי צמחה כחטיבת החלפים של ג'נרל מוטורס, יצאה לעצמאות, וכיום היא מעסיקה כ-160 אלף איש ונסחרת בניו-יורק לפי שווי של 23 מיליארד דולר.

     

    זנדהאוז (44, נשוי ואב לשלושה), בוגר הנדסת חשמל מהטכניון, מונה לתפקידו בפברואר האחרון, בתום קריירה ארוכה בחברות שאינן קשורות לתחום הרכב כמו מארוול, טקסס אינסטרומנטס וקוואלקום. הוא הגיע לישראל בשבוע שעבר לקראת כנס אקומושן לתחבורה מתקדמת, שדלפי הייתה אחת מנותנות החסות שלו, חודש אחרי שהודיעה על השקעות בשתי חברות ישראליות, ואלאנס ואוטונומו.

     

    "זה לא מקרי שמנכ"ל דלפיי ביקר בישראל שלוש פעמים בשנה האחרונה", אומר זנדהאוז. "המכונית עומדת לייצר המון מידע, הכמויות יגדלו באלפי אחוזים, היא בדרך להיות שרת על גלגלים. ואלאנס הישראלית מסייעת לייעול התקשורת במכונית, חוסכת המון כבלים ברכב. אוטונומו שהגיעה לתעשיית הרכב מתחום הטלקום יודעת לקבל את המידע שמייצר הרכב ושולח לענן, להתאים אותו לרגולציה הדרושה מבחינת שמירת פרטיות למשל, לזהות דפוסים של התנהגות נהג, מסלולי נסיעה ועוד.

     

    "המידע הזה שווה המון כסף לחברות ביטוח ולרשתות שרוצות לדעת היכן לפתוח סניף, וליצרני הרכב. זה מידע שאפשר למכור, הנהג יקבע איזה ממנו ייצא החוצה. מידע מהרכב הוא הזהב החדש".

     

    דלפיי הייתה גם אחת מספקיות המערכות הראשונות שהתחילו לעבוד עם מובילאיי, וכעת מפתחת עימה מערכת נהיגה אוטונומית שניתן יהיה להציע ליצרני הרכב. "מובילאיי היא שותפה טובה של דלפיי, הכרזנו בשנה שעברה על פרויקט הרכב האוטונומי אחרי עשור של עבודה משותפת. בנינו יחד מערכת עם 10 מצלמות, 10 מכ"מים אלקטרו מגנטיים ושישה מכ"מי לייזר. מובילאיי אחראית על הראייה הממוחשבת ותורמת גם לנהג הממוחשב. החוכמה היא לבנות אותו כך שלא ינהג כמו קשישה, אלא עם ביטחון, לשמור על בטיחות אבל להיות חלק מהתנועה הזורמת, לא להפריע לה. לכן גם ציידנו אותו בכל כך הרבה חיישנים, כי נהג שלא רואה טוב, גם נהג ממוחשב, נוהג לאט", מסביר זנדהאוז.

     

    שאלת השאלות: מתי נראה רכבים אוטונומיים בייצור סדרתי ונוכל לקנות אותם?

    "יש שני דברים שיקרו במקביל ב-2019-2020. מצד אחד מכוניות פרטיות עם יכולת אוטונומית בדרגה 3 (מ-5). רכבים שבתחילה יידעו לשמור על נתיב, כולל בלימה, האצה והסטת הגה, בהמשך יידעו לשנות נתיב לבד לעקיפה ובהמשך יוכלו לעצור עצמאית, כאשר הנהג לא מגיב להתרעות שלהם. אלה עדיין יהיו מכוניות שידרשו מהנהג להיות מוכן לקחת שליטה בכל רגע, לא לשבת ולקרוא עיתון. במקביל נתחיל לראות רכבים אוטונומיים ראשונים בשימושים מסחריים, בדרגה 4, באזורים מוגבלים, עוד לא מתערבבים עם כלי רכב שיש להם נהג אנושי".

     

    אתה מגיע לתעשיית הרכב מתעשיית התקשורת וההיי־טק. איך היה המעבר?

    "כמי שרוב הקריירה שלו הייתה בחברות שאינן בתחום הרכב, אני מביא פרספקטיבה שונה. יש אנשים אחרים בדלפיי שעוסקים בכוחות סוס. החברה משתנה יחד עם התעשייה, עוברת מיצרנית חלפים ורכיבים קלאסית לחברת טכנולוגיה, ואני שם כדי לסייע לה להאיץ את השינוי. תוכנה היא העתיד, אבל גם החומרה ברכב חשובה מאוד. לכן הצוות שלי מורכב חצי-חצי, מאנשי עמק הסיליקון שמביאים חדשנות, דחיפות וקצת פרנויה שאולי עוד מישהו קם בבוקר עם הרעיון שלך ומאנשי דטרויט, שיודעים מה דרוש כדי לבנות מכונית".

     

    תעשיית הרכב נחשבת איטית יחסית לשאר עולם ההיי־טק.

    "נכון, אבל היא גם עובדת יותר בזהירות בגלל המשמעויות של כשל. אתה לא רוצה לקבל התרעות שווא ברכב אוטונומי וגם לא יכול לפספס רכב אחר או ילד שפורץ לכביש. במחשבים של רכב חדש יש כבר היום יותר שורות קוד מאשר בבואינג 747. תעשיית הרכב גם עושה מאמצים לקצר מחזורים, היא מהירה משחשבתי".

     

    מה הסיכוי שיהיו לנו בארץ עוד חברות כמו מובילאיי?

    "יהיו, אבל זה ייקח זמן. חלק גדול מההצלחה של אמנון שעשוע וזיו אבירם היה שהם עבדו ביסודיות ולאורך זמן, כי זה מה שצריך כדי לחדור לתעשיית הרכב. מובילאיי נותנת דוגמה ליזמים אחרים בארץ איך לנהוג. אין קיצורי דרך. הסוד הוא תמיד לייצר ערך. לפתור בעיה. לישראלים יש כאן יתרון, הרבה סטארטאפיסטים מגיעים מיחידות טכנולוגיה צבאיות, יש בהם מיזמים שאני פוגש בחו"ל. הם צעירים אבל באים עם ניסיון של ותיקים, הם פתרו בעיות קשות כבר בשלב מוקדם, הם חושבים אחרת ולא חוששים מכישלונות".

     

    --------------------------------

     

    מה זה אקומושן? כ-1,000 איש הגיעו בשבוע שעבר למרכז פרס לשלום ביפו לכנס "אקומושן 2017", שדלפי הייתה אחת מנותנות החסות שלו. קהילת אוקומושן, שהוקמה ב-2012 על ידי התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה והמכון הישראלי לחדשנות עוסקת ביצירת קהילה עסקית שתבסס את ישראל כמרכז חדשנות עולמי לתחבורה. אקומושן מחברת בין יזמים, מפתחים, משקיעים, אנשי ממשל, תעשיה ואקדמיה, מקומיים ובינלאומיים, עורכת אירועים ומפגשים - האקתונים, תחרויות אתגר, אירועי משקיעים, אירועי נטוורקינג ועוד - במטרה למשוך יזמים חדשים לתחום, לסייע ליזמים קיימים מכל השלבים - מרעיון ועד לחברה מבוססת – ולמשוך לישראל גופים בינלאומיים. הקהילה מונה מעל ל-5,000 חברים, מתוכם כ-550 סטארטאפים.

     

    הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים